Gå til innhold

Guide: TINEs produktmerking

Jaffe

Anbefalte innlegg

TYDING AV PRODUKTMERKING PÅ LITAGO MELK FRA TINE

Tine gjør alt de kan for at vi forbrukere ikke skal kunne forstå

deres interne måte å merke produktene sine på. Kryptiske koder og

merkelige tall. Men uansett, jeg har dekodet kodene...

En klassisk kartong fra Tine, har slik produktmerking:

05.05.06  
001 12:24 B

Første linje er enkel. Det er utløpsdato da produktet ikke lenger bør

inntaes. Videre til det interessante her:

094 - Dette er produksjonsdag. Nummeret tilsvarer dagen i året.

12:24 - Dette er et klokkeslett, enkelt nok. Men HVA? Jo, produksjonsdag,

enkelt og greit.

B - Dette er avvik fra oppskriften. A er mest likt, B er mer ulikt,

og C avviker mest fra oppskriften. Dette gjelder KUN smakstilsatte

melkeprodukter, som LITAGO- og 24-serien.

Med andre ord, ved å se på informasjonen på eksempelet over, ser vi at produktet

er holdbart til femte mai, 2006, er produsert første januar, klokka 12:24, og

har et middels avvik fra oppskriften.

FORHOLD MELLOM PRODUKSJONSDAG OG UTLØPSDATO

Alle TINE-produkt har et visst forhold mellom produksjondagen og utløpsdatoen.

Dette varierer fra produkt til produkt. Dersom du finner ut at fks. din faste Litago

plutselig har et annet tall i forholdet mellom utløpsdato og produksjondato, bør

du kreve å få bytte ditt produkt.

AVVIKSMERKINGEN OG HUMØR

Hvilken smaksrevisjon du velger, bør komme an på humøret ditt. Dersom du skal kjøpe

Litago, og føler deg litt lavt nede, er en C-revisjon absolutt å vurdere. C-revisjonen

har ofte mer sukker enn den originale A-revisjonen, og dermed hjelper det på å få

blodsukkeret opp igjen. Men det kan like gjerne være for mye kakao, så det blir egentlig

50/50. Eller, egentlig ikke, for det er ofte mer sukker enn mer kakao, har jeg funnet ut,

som en erfaren Litago-entusiast.

Er du i stedet tørst, og skal drikke Litagoen litt fort, er en A-, eller til nød B-revisjon

absolutt å anbefale. Da får du en smak som er mest likt det den skal være, og i tillegg føler

du ikke at du sløser unødvendige smakstoffer fordi du styrter Litagoen.

TINE-MEIERIENES STENGETIDER

Noe som kan være lurt og nyttig å merke seg, er at TINE-meieriene sannsynligvis stenger

i rundt 01:00-tida. Jeg har til dags dato ikke sett en eneste kartong som er produsert etter

kl. 00:45.

------------------------------------------------------

NB: dette er mine teorier, men jeg om jeg må si det selv, så virker de ganske solide!

Endret av Johan123321
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Genialt. Skal se etter neste gang jeg kjøper melkevarer.

5504599[/snapback]

Merk at dette ikke gjelder annet enn smakstilsatt melk! Jeg jobber fortsatt med å utvikle en teori på merkingssystemet til Tines ikke-smakstilsatte melk.

Lenke til kommentar

05.05.06  

innhaleres.

5504586[/snapback]

Eh, det er vel ikke noen Tine-produkter i det hele som burde inhaleres da! :tease:

Lenke til kommentar

05.05.06  

innhaleres.

5504586[/snapback]

Eh, det er vel ikke noen Tine-produkter i det hele som burde inhaleres da! :tease:

5512382[/snapback]

Hva? :tease:

Lenke til kommentar
Hvorfor selges varer som avviker fra oppskriften? :shrug:

5504845[/snapback]

Stiller meg bak denne, har mer tro på at det kan ha noe med forskjellige produksjonslinjer å gjøre, eventuelt forskjellige skift eller annet.

5504869[/snapback]

Eller hvilken fabrikk som har produsert.

5504845[/snapback]

Mest sannsynlig for at det ikke er økonomisk forsvarlig å kaste større kvanta av et produkt bare pga. mindre/akseptable avvik.

5505457[/snapback]

er det økonomisk forsvarlig og selge et produkt som avviker fra oppskriften, og dermed selge noe som kan svekke opplevelsen av Tine som merkevare? Jeg mener, får jeg en sjokolademelk med for mye sukker i, og er diabetiker som kontrollerer blodsukkeret, så er det faktisk langt fra bra. Eller hvis jeg holder telling på kaloriene, og noen plutselig har mistet en ekstra kilo sukker oppi. Jeg ville jo blitt gal - kaloriene på kartongen ville ikke stemt.

En seriøs bedrift - som jeg velger å tro at Tine er, selger ikke mislykkede varer. :)

Lenke til kommentar

5504845[/snapback]

Stiller meg bak denne, har mer tro på at det kan ha noe med forskjellige produksjonslinjer å gjøre, eventuelt forskjellige skift eller annet.

5504869[/snapback]

Eller hvilken fabrikk som har produsert.

5504845[/snapback]

Mest sannsynlig for at det ikke er økonomisk forsvarlig å kaste større kvanta av et produkt bare pga. mindre/akseptable avvik.

5505457[/snapback]

er det økonomisk forsvarlig og selge et produkt som avviker fra oppskriften, og dermed selge noe som kan svekke opplevelsen av Tine som merkevare? Jeg mener, får jeg en sjokolademelk med for mye sukker i, og er diabetiker som kontrollerer blodsukkeret, så er det faktisk langt fra bra. Eller hvis jeg holder telling på kaloriene, og noen plutselig har mistet en ekstra kilo sukker oppi. Jeg ville jo blitt gal - kaloriene på kartongen ville ikke stemt.

En seriøs bedrift - som jeg velger å tro at Tine er, selger ikke mislykkede varer. :)

5513701[/snapback]

Hvis avvikene er små nok, og skjer ofte, tror jeg faktisk Tine selger de alikevel.

Lenke til kommentar

Hahaha! Da de begynte med idrettstjerner som promoterer TINE på kartongene, tok du deg til å lese andre steder? :!:

Jeg leste bare næringsinnholdet femti ganger. xD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...