Darkwing Duck Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Heisan. Driver å sjekker ut hvordan i svarte jeg kan få så stor strømregning. Bor i leilighet og bruker dobbelt så mye som huseieren over som har 2 etg. I den forbindelse lurer jeg på hvor mange watt en normal pc med 500 watts strømforsyning trekker fra nettet. Vet jo at den kan gi 500watt , men det er jo ikke det samme som hvor mye den trekker. Eller? Noen gode svar? Mvh Darkwing Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Ta en titt bakpå, der står det hvor mange ampere den trekker. F.eks en 500W bZerk PSU trekker 5A fra strømnettet på full last så da blir det 1150W Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Njaa, det hadde jo vært dårlig virkningsgrad med 1150W inn og 500W ut. Du kan vel regne med rundt 75% virkningsgrad på en PSU. Men det er jo ikke hvor stor PSU du har som bestemmer hvor mye strøm du trekker. Og en PSU er dimensjonert ut fra max belastning, det er jo gjennomsnittet som betyr noe på regninga. Du kan vel anta at en normal PC trekker rundt 300 W, med skjerm. Så må du huske på at du får 300 W varme av dette, som du uansett måtte betale for. Lenke til kommentar
Darkwing Duck Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 Så de hadde en duppedings på clas ohlsson som målte strømforbruket. Den hadde enkel tilkoblimg med stikkontakt og støpsel. Kobler på den med skjøteledning på hele systemet så ser jeg hvor mye det tar totalt. Skal bli interresant. Noe må være galt, fyrer kun med ved og bruker 1500KWh pr mnd. Kommer tilbake med svar på forbruket på pc. Mvh Darkwing Lenke til kommentar
Nuhvok Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Diverse kjøleskap, frysere, stekeovner ( disse bruker utrolig mye mer en du tror) vaskemaskiner, tørketromeler, oppvaskmaskiner og lignende trekker MYE mer strøm en en pc noen gang kan finne på å gjøre. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Det som står på baksida er ved maks belastning. Står det at den trekker 5A fra nettet så regner jeg med at den gjør det i gitte situasjoner. Selvsagt så går det på mye mindre ved surfing og lett belastning. Når det kommer til husholdningsforbruk så er det dutstyret som bruker mest strøm varmtvannsberederen og elektriske ovner. Disse sår i timesvis og bruker relativt mye strøm mens f.eks. en vaskemaskin eller en komfyr bruker mye strøm i korte perioder så det blir ikke så mye KW/H av det. F. eks en 1000W panelovn. Den bruker 24KW/H pr døgn mens komfyren bruker 9KW/H ved 4600W belastning 2 timer i døgnet som forsåvidt er mye matlaging. Bruker du mye varmtvann så drar tanken 48KW/H i døgnet. Vaskemaskinen trekker 2KW/H pr. døgn på ca. en vask pr. dag. Samtidig så bruker PCen kanskje 7,2KW/H i døgnet forutsatt at den drar 300W gjennomsnitlig. Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 (endret) Som flere nevner så er det primært oppvarming i ulike varianter (vann / luft) som drar mye strøm i en leilighet. Som PerPyro skriver så bidrar nødvendigvis ikke vaskemaskin/komfyr o.l. så mye til totalen siden disse kun står på relativt korte perioder av gangen sammenlignet med f.eks. en panelovn. Det er alikevel et poeng å putte inn mer enn en bukse i vaskemaskinen eller to asjetter og en kniv i oppvaskmaskinen før man kjører dem da... Et 'dårlig' kjøleskap (eller et som trenger avriming...) vil f.eks. kunne dra bra med strøm hvis kompressoren går omtrent hele tiden for å holde temperaturen på et ok nivå og ikke bare en halvtime nå og da slik det egentlig skal. Ellers er det jo mye annet som drar strøm; det å insistere på å ha 22 grader inne hele tiden eller 25 grader døgnet rundt på badet. Selv fatter jeg ikke helt dette med at folk skal ha det så mye varmere på badet enn i resten av leiligheten. Ikke glem at huseieren (som jeg forstår bor over deg...) sannsynligvis sparer enormt på å ha en varm leilighet under seg som indirekte bidrar til å varme opp hans gulv og leilighet. Endret 27. januar 2006 av Doogle Lenke til kommentar
kremt Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Ja, din nabo som bor over deg, nyter nok godt av din varme, vil jeg tro. Ellers drar kjøleskap og frysere strøm omtrent hele tiden, og jo varmere det er rundt de, jo mere strøm må de bruke for å kjøle ned innsiden. Det beste er å ha fryseren i kjelleren, der det er rundt 5 grader. Da bruker den mye mindre strøm enn hvis det var 20 grader rundt den. Forøvrig så ligger strømforbruket her i huset på 35k kWh i året Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå