Gå til innhold

Harddisk til backup

scirocco

Anbefalte innlegg

Planlegger å investere i en 120 Gb harddisk som jeg primært skal bruke til backup og filer jeg ikke skal bruke så mye, dvs ikke spill, programmer, os osv som hele tiden skriver til disken. Ytelsen til disken er derfor ikke så viktig, derimot stabilitet og holdbarhet. Har sett på en ibm 120 Gb disk pga pris, men har lest litt på forumet her at ibm disker ikke er spesiellt holdbare. Er det noen harddisker som er spesiellt egnet til dette formålet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

WD (western digital caviar) er nok de beste diskene til ditt formål. skal du ha backup, må du nok holde deg unna ibm, for de har en gjennomsnittelig levetid på under 1 år!

hvis du ikke trenger så veldig kjapp hardisk, klarer du deg med en 5400 rpm hardisk istedet for 7200 rpm. da sparer du både penger, støy og varme.

Lenke til kommentar
Quote:

scirocco skrev (2002-09-14 00:45):

Hmmm, den eneste 5400 rpm disken jeg fant med 120 Gb var en maxtor disk som lå priset høyere enn mange 7200 rpm disker. Virker jo litt dumt å betale ekstra for lavere ytelse...?

Du kan trykt kjøpe en ibm 120 gb disk, Du kan like mye risikere at wd disken ryker. Men hva betyr nå det. Har du data du er redd å miste burde du ikke bruke hd til backup. :grin:
Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-14 01:10, Kjetil Lura skrev:

Du kan trykt kjøpe en ibm 120 gb disk, Du kan like mye risikere at wd disken ryker. Men hva betyr nå det. Har du data du er redd å miste burde du ikke bruke hd til backup.

Du har kanskje rett. Hadde to WD80SE i raid0, hvor den ene totalhavarerte etter en uke(!). Det var da tanken på å ha en ekstra backup disk liggende dukket opp. Å ha to disker i raid er jo ikke akkurat særlig gunstig for dataene på diskene..

Lenke til kommentar

Jeg leste her på forumet for en tid tilbake at det skulle være mye problemer med IBM disker og skulle kjøpe en disk noen uker etter og ringte da PS-Data og spurte om dette og de har statestikk på dette og de bekreftet at de hadde betydelig høyere retur på IBM diskene enn Western Digital. Jeg har min tredje IBM disk i PC'en nå og jeg har ikke hatt problemer men det blir WD på meg neste gang ihverfall.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-14 03:19, LA8464 skrev:

hei.ser på dette med dårlige disker, klokking/manipulering, ekstreme verdier og utforsking,

komponentene tåler vel det meste, men vi sitter vel ved et dommer bord og er fornøyd med at det går vår vei. og det fortsetter vi med.

hilsen via c3

Hmmm, begynner å bli litt sent på kvelden?

Lenke til kommentar
Quote:

Klorin1 skrev (2002-09-14 03:16):

Jeg leste her på forumet for en tid tilbake at det skulle være mye problemer med IBM disker og skulle kjøpe en disk noen uker etter og ringte da PS-Data og spurte om dette og de har statestikk på dette og de bekreftet at de hadde betydelig høyere retur på IBM diskene enn Western Digital. Jeg har min tredje IBM disk i PC'en nå og jeg har ikke hatt problemer men det blir WD på meg neste gang ihverfall.

Ja det stemmer det. Men så har jo ibm solgt en del mere disker en wd har. Hva tror du vil skje om det blir motsatt at wd seller mangen millioner disker og ibm 1000, Når de wd diskene begynner å gå i stykker så vil jo statestikken si at wd er noe dritt, Men det stemmer jo ikke. Noen som for sto hva eg prøvde å si her. Er bare lei å lese at ibm er noe dritt?? :eek:
Lenke til kommentar

Jeg er ikke så merkeopptatt, men har noen andre kommentarer:

Sats på en disk med FDB-lager (Fluid Dynamic Bearings) fordi de slites ikke på samme måten som kulelager. Begge mine disker med kulelager har støyet mer og mer etterhvert som jeg har brukt dem. De to typene jeg har prøvd med FDB-lagre har holdt seg like stille hele tiden.

Når du har bestemt deg for hvilken disk du vil ha, og har satt den inn i systemet ditt, bør du sette harddisken på sleep-mode etter xx minutter. Det er for å spare slitasje når du ikke bruker disken. Men ikke ha xx for liten for det siter også ganske mye på disken å spinne den opp.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-14 16:21, Simen1 skrev:

Jeg er ikke så merkeopptatt, men har noen andre kommentarer:

Sats på en disk med FDB-lager (Fluid Dynamic Bearings) fordi de slites ikke på samme måten som kulelager. Begge mine disker med kulelager har støyet mer og mer etterhvert som jeg har brukt dem. De to typene jeg har prøvd med FDB-lagre har holdt seg like stille hele tiden.

Når du har bestemt deg for hvilken disk du vil ha, og har satt den inn i systemet ditt, bør du sette harddisken på sleep-mode etter xx minutter. Det er for å spare slitasje når du ikke bruker disken. Men ikke ha xx for liten for det siter også ganske mye på disken å spinne den opp.

Er det Maxtors fluid disker du snakker om? De diskene har ikke kommet særlig bra ut i tester angående ytelse og varme. Har ikke sett noe tester om levetid da og det er jo det viktigste formålet mitt. I grunnen har jeg ikke sett noen tester på nettet hvor man har testet harddiskens levetid/holdbarhet. Noen som har sett noe sånt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...