daniello Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 (endret) Hei! Jeg tenkte å overraske ei jente på 8 år med pc, men trenger litt hjelp til komponenter. Jeg har et noe ukjent minne liggende, men det er nok et DDR2 minne på 512 MB med merket corsair value select. Tenkte å kjøre et intel system socket 775, da det vel her er størst sjangs for at minnet kan fungere. Håper å klare dette til en pris rundt 2-2500, eks frakt men ser det ikke er lett. Har sjekket litt rundt, men blir alltid så usikker om hva som kan fungere best. Jeg trenger kabinett, tastatur/mus, liten hd, hovedkort og cpu. Jeg har prøvd å konsentere meg rundt Intel Celeron D, da dette virker som den rimeligste løsningen. På www.amentio.no har de Intel Cel D 346 til 790,- og ellers ganske rimelige komponenter. Vil handle fra en butikk grunnet frakt. Har prøvd å finne et HK som tar DDR2 minne, men er litt usikker her. Tror forresten jeg også har et gammelt skjermkort som kanskje kan fungere.. Håper noen kan avse litt tid, og hjelpe meg litt på vei med dette.. Mvh daniello Endret 27. januar 2006 av daniello Lenke til kommentar
eternal Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 ville lagt langt unna celeron. det er ikke det den engang var i pentium2 tidene. da hadde jeg heller kjøpt meg et billig socket A system på bruktmarkedet. eventuelt tatt en tur sammen med en av disse karene Lenke til kommentar
eternal Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 og er du sikker på at det er ddr2? står sikkert på de hva det er. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Mitt forslag: Hovedkort, minne og cpu: Oppgraderingspakke AMD S754 Sempron 2800+, K8M800, 256MB DDR, VGA 1495 kr Skjermkort: PowerColor Radeon 9250 128MB DDR, 64bit, AGP4X, ATI 9250, DVI-I, TV-Out, Retail 330 kr Kabinett: APLUS Case Qubic, Sort Midi tower (Uten Strømforsyning) 395 kr Harddisk: Samsung SpinPoint P80 80GB IDE ATA/133 2MB 7200RPM 499 kr Totalt: 2719 kr Lenke til kommentar
hølands_gutt Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 (endret) samma er ville aldri godt for celeron unntatt det skulle vært på en bærbare pc. som eternal sier gå for socket A eller 754! her har du et enkelt sett: https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=24312 vis du bla litt lenger ned, så kan du se fra amentio så for du alt dette for 2300 kr! du for en god og stabil pc! Endret 26. januar 2006 av hølands_gutt Lenke til kommentar
eternal Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 kan ikke si meg enig med deg efikkan alt for mye penger å bruke på en pc til en 8år gammel jente. tror hun vil ha rikelig med datakraft om han leter litt på gjenvinningsstasjonen (faktum er jo at flere har funnet mange ganger raskere maskiner der) eller kjøper et brukt amd socket A system. Lenke til kommentar
daniello Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 (endret) Jeg takker så mye for svar og forslag. Var litt redd for at prisen min var litt lav, og at dette ville bli vanskelig. Forslaget ditt efikkan vil bli seriøst vurdert for om jeg først skal kjøpe noe må det jo være en noenlunde ok maskin. Skal lete litt på bruktmarkedet og se om jeg ikke kommer over noe der først. eternal: har en topic på ram/minne om brikken hølands_gutt: Det kommer ikke noe opp på linken din. Takker! daniello Endret 26. januar 2006 av daniello Lenke til kommentar
daniello Skrevet 27. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2006 Hei igjen! Har blitt litt endret dette budsjettet mitt, da det var noen til som ville være med å sponse.. Har et budsjett på ca.5000 kr nå, men sliter likevel med å finne et fungerende topp oppsett til denne prisen. Heller mye mot amd socket 939, men ingen har 3200+ inne, og det blir fort dyrt etter mine forslag.. Tenkte at det kan være lurt å satse på et mer solid grunnlag, og heller bytte ut komponenter som skjermkort++ etterhvert som spillene trenger det.. Håper å skaffe noe som kan vare og ev. oppgraderes ettersom hun blir flinkere og mer avansert.. De lærer jo så fort.. Håper noen også her kan gi meg et innspill.. daniello Lenke til kommentar
eternal Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Du kan jo begynne med å redegjøre litt skikkelig så vi har noe å gå ut ifra. Hva skal maskinen brukes til? Hvilke deler har du og hvilke skal kjøpes? skjerm? kabinett? Hva er foreløpig budsjett siden du er redd for at 5000 blir for lite? Lenke til kommentar
unwill Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Høres ut som PCen var mer for deg enn henne. Kan ikke se for meg 8 år jente bryr seg så mye om grafikk og dataspill til å forsvares meg å bruke så mye penger på en PC. Har du 5000 kr å bruke kan du sikkert få et 939 system med Asrock hovedkort og en 6600 GT / GS skjermkort. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 SHG har inne både socket 939 CPUene Athlon64 3000+ og 3200+ i bulk versj, de har også inne Asrock dual-sata2 HK til 505kr... Kan være verdt å ta en titt på den butikken. Lenke til kommentar
eternal Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Høres ut som PCen var mer for deg enn henne. Kan ikke se for meg 8 år jente bryr seg så mye om grafikk og dataspill til å forsvares meg å bruke så mye penger på en PC. Har du 5000 kr å bruke kan du sikkert få et 939 system med Asrock hovedkort og en 6600 GT / GS skjermkort. 5507052[/snapback] nemlig. det jeg sier. Et par runder på avfallsstasjonen og du finner sikkert noe som er MER enn nok. 8år gammel jente.... F.E.A.R & Quake4?? kanskje ikke. Lenke til kommentar
daniello Skrevet 27. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2006 Høres ut som PCen var mer for deg enn henne. Kan ikke se for meg 8 år jente bryr seg så mye om grafikk og dataspill til å forsvares meg å bruke så mye penger på en PC. Har du 5000 kr å bruke kan du sikkert få et 939 system med Asrock hovedkort og en 6600 GT / GS skjermkort. 5507052[/snapback] nemlig. det jeg sier. Et par runder på avfallsstasjonen og du finner sikkert noe som er MER enn nok. 8år gammel jente.... F.E.A.R & Quake4?? kanskje ikke. 5507159[/snapback] Jeg er helt enig der, men siden jeg har fått nesten 5000 til rådighet så tenkte jeg bare det var å kjøre på. Trenger selvfølgelig ikke koste så mye, men tanken min var at om jeg brukte penger på et bra hk og cpu, kan dette bli en pc hun kan ha lenge. Skal ikke se bort fra at denne pc'en blir brukt av henne til etter konfirmasjonen, og da slipper en jo de store utskiftelsene når kravene og evnene hennes øker etterhvert.. Kanskje tanken min er helt på jordet, så jeg får tenke litt over synspunktene.. Takker! Lenke til kommentar
eternal Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 (endret) Hvis du har 5000 så bruk de heller på en Dell 2005WFP 20" Widescreen + etpar høyttalere elns da. Det får hun bruk for leeenge. Og det er sannsynligvis det hun vil merke aller mest. Endret 27. januar 2006 av eternal Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Hvis du har 5000 så bruk de heller på en Dell 2005WFP 20" Widescreen + etpar høyttalere elns da. Det får hun bruk for leeenge. Og det er sannsynligvis det hun vil merke aller mest. 5507550[/snapback] det er vel tvert imot ikke vits i å kjøpe da man har så lite penger ? Lenke til kommentar
unwill Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Jeg er helt enig der, men siden jeg har fått nesten 5000 til rådighet så tenkte jeg bare det var å kjøre på. Trenger selvfølgelig ikke koste så mye, men tanken min var at om jeg brukte penger på et bra hk og cpu, kan dette bli en pc hun kan ha lenge. Skal ikke se bort fra at denne pc'en blir brukt av henne til etter konfirmasjonen, og da slipper en jo de store utskiftelsene når kravene og evnene hennes øker etterhvert..Kanskje tanken min er helt på jordet, så jeg får tenke litt over synspunktene.. Takker! 5507432[/snapback] Jeg tror ikke det er lurt å kjøpe en langtids PC. Utviklingen går fortere og fortere og de kommer med nye standarder hele tida. Og da får du sansynligvis ikke oppgradert så manga ganger likevel. At du bruker 2500 kr mer vil kanskje levetiden øke med 6-12 måneder, og i det lange tid har det lite å si. Jeg kjenner et par unger på rundt 8 år, og selv om jeg merker at de har blitt interessert i data (gutt) så er det mest enkle-flash spill. Skal du glede en jente på 8 år og har tenkt til å bruke 5000 kr, da tror jeg virkelig det er mange andre ting som vil gjøre henne mye gladere. F.eks. Tur til Tusenfryd, Legoland, Badeland osv, nå er det riktignok vinter og ikke sesong for det, men kan jo planlegge. Eller kanskje en skitur. Ellers kommer også Nintendo Revolution snart og jeg tror den vil være veldig barnevennlig. Hva med en Nintendo DS med Nintendogs? Koster rundt 1 tusenlapp. Vil du at hun skal lære seg å bruke en PC så kjøp en billig en, du vil jo ikke at hun skal sitte forran den hele tiden, og det kan jo hende hun ikke kommer til å bruke den noe særlig. For resten av pengene kan du heller spare og kjøpe henne ekstra fine gaver til bursdag/jul Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 (endret) At man ikke prioriterer en 20" Skjerm + høyttalere først ? + at skjermen koster mer enn hele budjsettet ? Endret 27. januar 2006 av espennyh Lenke til kommentar
eternal Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 (endret) Bedre å kjøpe en stor, flott og god skjerm med høy "bakoversveis" faktor + noen høyttalere til musikk og film hun kan bruke i mange år fremover, enn en quake4 maskin hun må ha CPUSLODO for å kune spille på jippii.no Så lenge en pc har nok kraft til å gjøre det som trengs for brukeren (i dette tilfellet - ikke mye enten du tror det eller ei) så er ut-enheter og først og fremst skjerm det som gir størst inntrykk. Tro meg. Gå på dynga og finn noe brukendes. Finner du en celeron 700 eller noe i den dur og skaffer 256 ram og lydkort og harddisk er du i mål. Så kan du heller gi noe nyere hardware når du bruker det opp. Hvis du følger gjennomsnittet her inne er det oftere enn du skifter underbukser, Endret 27. januar 2006 av eternal Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 (endret) Bedre å kjøpe en stor, flott og god skjerm med høy "bakoversveis" faktor + noen høyttalere til musikk og film hun kan bruke i mange år fremover, enn en quake4 maskin hun må ha CPUSLODO for å kune spille på jippii.no Så lenge en pc har nok kraft til å gjøre det som trengs for brukeren (i dette tilfellet - ikke mye enten du tror det eller ei) så er ut-enheter og først og fremst skjerm det som gir størst inntrykk. Tro meg. Gå på dynga og finn noe brukendes. Finner du en celeron 700 eller noe i den dur og skaffer 256 ram og lydkort og harddisk er du i mål. Så kan du heller gi noe nyere hardware når du bruker det opp. Hvis du følger gjennomsnittet her inne er det oftere enn du skifter underbukser, 5508267[/snapback] *slettet* så ikke det siste du skrev Endret 27. januar 2006 av RRhoads Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå