spasiba Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Har nettopp kjøpt ny ekstern harddisk (Lacie 250 GB) for å backe up bildefiler. La over om lag 25GB av TIFF og JPEG-filer. Dagen etter er flesteparten av desse filene umulige å åpne, beskjeden fra Photoshop er: 'Could not open XXX because the ICC profile is invalid'. Det virker som HDen har korrumpert mesteparten av filene. Eg er absolutt ikkje nokon data-vitar, men er takknemlig om nokon kan gje meg eit råd i forhold til kva i h... som har skjedd her, om det er mulig å tilbakeføre filene på noen som helst måte, og i så fall korleis. For å gjøre livet vanskeligare har eg mac (OS 10.3.8) og kan derfor ikkje laste ned alskens... takknemlig for all hjelp! Lenke til kommentar
don_Vito Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Har du prøvd å kjøre Disk Utility og repair permission(reparere rettigheter) på den disken? Lenke til kommentar
spasiba Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 Har du prøvd å kjøre Disk Utility og repair permission(reparere rettigheter) på den disken? 5502928[/snapback] Nei, korleis gjer ein det? (som sagt, meget grønn på den tekniske delen av data) Lenke til kommentar
don_Vito Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Inne i applications finner du en mappe med utilities, der ligger Disk Utility.. Prøv repair permissions på den aktuelle disken der... Hvilket filsystem har du? Ellers kan jeg anbefale å spørre på mac1.no, større mac-kompetanse der vil jeg tro.. Lenke til kommentar
spasiba Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 Eg kan ikkje repair permissions uten Mac OS X, så det er ikkje mogleg. skal prøve på mac1, takk skal du ha. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå