Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vannkjøling av chipset, viktig for klokking?

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg bare har ett par spørsmål ang kjøling av chipset:

1. Er det viktig med ett kaldt chipset?

2. Hva påvirker chipset temperaturene?

3. Hvis jeg har ett vamrt chipset, blir det mye mer ustabilt?

4. Er ett kaldt chipset viktig for overklokking?

Grunnen til at jeg spør er at jeg nylig fikk meg nytt hovedkort, men min såkalte universal chipset vannblokk ikke passer :(

PS. Hvis det er noen av dere som tror dere evt kan hjelpe meg med å få min chipset blokk til å passe, plz sleng inn en post her da.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg har skjønt så har ikke chipset-temperaturer så mye å si på klokking på nye hovedkort. En grei måte å kunne bevise dette på er at de ekstremklokkerne som kjøler cpu med flytende nitrogen bruker ofte bare standardkjøling på chipset, og hvis i de i det hele tatt kjøler chipset er det får å tyne ut 20-30Mhz av cpu.

For oss vanlige dødlige så kan jo en vannblokk på chipset være greit hvis man har en støyende vifte der. En annen grunn kan være at det ser litt kult ut. Men når det gjelder klokking så tror jeg ikke det skal gi så veldig store utslag på moderne hovedkort, men korrekter meg gjerne hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Nei, det er ingen vits så lenge du ikke har en støyende vifte på chipsettet eller en CPU med veldig lav multiplier. F.eks. så har min Sempron64 2600+ maks. 8x multiplier, så jeg må kjøre veldig høy frekvens på chipsettet. Så får meg begrenser hovedkortet klokken, da det ikke vil noe særlig høyere enn 325MHz på chipsett. Tenker på å prøve å peltierkjøle chipsettet og se om det hjelper.

:)

Endret av Økonom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...