syndromet Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Hei. Jeg har i lengre tid hatt problemer med at maskinen min fryser og må restartes. Som et ledd i løsningen av problemet bestemte jeg meg for å tørke støv av cpu-kjøleren. Da jeg tok av kjøleren satt cpuen fast på bunnen av kjøleribben og fulgte med ut. Det viste seg at kjølepastaen hadde størknet, og liknet mer på sement enn pasta. Jeg fikk i hvertfall resnset både kjøleribbe og vifte for støv, og plukket også ut rammen og blåste den rein. i tillegg blåste jeg bort støv fra hovedkortet. Når jeg monterte alt tilbake på plass virket ingenting som det skulle. Ved oppstart starter viften i strømforsyningen og prosessorviften å gå rundt, og jeg får lys i fronten av kabinettet. Deretter skjer det lite. Jeg får inget bilde på skjermen, power og reset knapper funker ikke, usb-kontaktene gir ikke strøm, og det er ingen surring ifra harddiscene. eneste måte å skru den av er å ta strømmen. Regner med at jeg antakelig har gitt enten cpu eller minne et lite statisk støt, og tatt livet av dem. Noen som har vært borti noe liknende? Har ikke råd til å bytte både hovedkort, cpu og minne nå, så det hadde vært greit å vite hvem av dem som må erstattes. Hardware i maskinen: AMD Sempron 3100+ 1.8 GHz MSI K8M NEO-V Hovedkort for S754 Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB Western Digital Caviar 200GB S-ATA en annen disk på 120 gb NEC DVD recorder ND-3520A IDE Black Q-Tec Midi tower ATX L-MD, Silver Black Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Hvis du har strømforsyning fra Q-tec, så bytt den ut, for de er ikke brukbare. De har en tendens til å dø. Prøv clear cmos, slå av pcen, ta ut batteriet på hovedkortet i cirka 10 sekund før du setter det inn igjen, og start opp pcen på nytt. Lenke til kommentar
syndromet Skrevet 27. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2006 Hvis du har strømforsyning fra Q-tec, så bytt den ut, for de er ikke brukbare. De har en tendens til å dø. Prøv clear cmos, slå av pcen, ta ut batteriet på hovedkortet i cirka 10 sekund før du setter det inn igjen, og start opp pcen på nytt. 5503364[/snapback] Hei, og takk for svar. Jeg har forsøkt å cleare cmos, uten at dette gav noen som helst virkning. Jeg har også prøvd med en annen minnebrikke, og situasjonen er den samme. Jeg forstår ikke hvorfor strømforsyningen skulle slutte å virke etter å ha tatt ut cpu'en. Ville dere anbefale å bytte denne før jeg går videre med å prøve ny cpu/ hovedkort? Kan det være strømforsyningen som er problemet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå