Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problem med ruter

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte ruteren min rett før sommeren, og den har mildt sagt gitt meg et par problemer. Ruteren jeg har er denne.

Problemene går kort fortalt ut på at den ene maskina vår, samt IP-Telefonen mister forbindelsen med ruteren nå og da. Hvor lang tid det tar er helt tilfeldig.

I starten gikk dette mest på IP-telefonen, så jeg kontaktet leverandøren vår av brebåndstelefoni, Telio. Her er mailene jeg sendte og mottok, slik at dere vet hva jeg vet hittil:

Fra meg:

Hei. Vi har lenge hatt problemer med brebåndstelefoni, mest sannsynlig på grunn av ruteren eller innstillinger. Problemet er som følger:

Av og til får vi ikke summetone på telefonen. Av og til får vi summetone, men det å ringe fungerer ikke. Dette skjer ikke så ofte, men det hender minst to ganger i uka. Den eneste løsningen som har fungert hittil har vært restart av ruteren. Det  virker rett og slett som om telefonen mister forbindelsen med ruteren til tider. Hva som er årsaken aner jeg ikke. Er det noen spesielle porter som må åpnes, eller er det rett og slett instillingsfeil på modemet vi fikk fra dere?

Hvordan kan dette fikses?

Takker for svar på forhånd.

Svar:

Hei, Problemet er relatert til oppkoblingen, altså at noe ikke er helt riktig. Vi ber derfor om følgende informasjon for å få hjulpet deg:

Bredbåndsleverandør:

Bredbåndsmodem:

Bredbåndsrouter/svitsj:

Beskrivelse av oppkoblingen:

Tast følgende kommandoer på telefonen når den ikke virker:

**** 100#

**** 110#

**** 120#

**** 130#

**** 160#

Gi oss så tilbakemelding på verdiene som blir lest opp.

På datamaskinen velg Start -> Kjør -> skriv CMD i feltet -> i kommandolinjen som kommer frem skriver du: IPCONFIG /ALL

list opp til oss alt som står der, dette gjøres ved å høyreklikke i vinduet, velge "merk alt" deretter høyreklikke i vinduet igjen. Lim så dette inn i mailen du sender til oss, ved å høyreklikke i denne og velge "lim inn".

Mail2 fra meg:

Resultat av telefonkommandoene:

**** 100#: Ingen verdier

**** 110#: 192.168.1.2

**** 120#: 255.255.255.0

**** 130#: 192.168.1.1

**** 160#: 217.144.253.240

Resultat av "IPCONFIG /ALL"-kommandoen:

Microsoft Windows XP [Versjon 5.1.2600]

© Copyright 1985-2001 Microsoft Corporation

C:\Documents and Settings\******>IPCONFIG /ALL

Windows IP-konfigurasjon

Vertsnavn  . . . . . . . . . . . : knut

Primær DNS-suffiks . . . . . . . :

Nodetype . . . . . . . . . . . . : Ukjent

IP-ruting aktivert . . . . . . . : Nei

WINS Proxy aktivert. . . . . . . : Nei

Ethernet-kort Lokal tilkobling:

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks :

Beskrivelse  . . . . . . . . . . : Realtek RTL8169/8110 Family

Gigabit E

thernet NIC

Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-11-09-5D-3F-C6

DHCP aktivert. . . . . . . . . . : Nei

IP-adresse . . . . . . . . . . . : 192.168.1.3

Nettverksmaske . . . . . . . . . : 255.255.255.0

Standard gateway . . . . . . . . : 192.168.1.1

DNS-servere. . . . . . . . . . . : 195.134.40.14

195.134.40.18

Brebåndsleverandøren vår er Canal Digital

Brebåndsmodemet vårt er Terayon TJ-720

Ruteren vår er 3Com Office Connect 3CR858-91

Svar:

Hei, problemet ligger i 3com routeren din. Prøv å følg instruksjonen i vedlegget.

Link til vedlegget de sendte meg

Vel, jeg fulgte instruksene de ga meg, men uten hell. Jeg sendte dem enda en mail hvor jeg forklarte at løsningen deres ikke hjalp for omtrent 2 måneder siden. Har ikke hørt fra dem siden.

Problemet anngår altså en maskin som står på mitt rom, og IP-telefonen i stua. PCen i stua skjer det ikke noe med. Grunnen til at jeg tror jeg bare mister forbindelsen til ruteren er at jeg ikke kan gå inn på den fra denne maskina når jeg har problemet. Jeg må altså ut i stua, inn på ruteren og restarte. og dette skjer alt for ofte til at det er holdbart.

Takker på forhånd for hjelp.

Endret av dodraugen2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...