cybirg Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 (endret) Jeg forsøker å bruke malen som er gitt i forumet. Jeg vurderer å kjøpe en bærbar som hovedsaklig skal brukes til oppgaveskriving. Siden jeg er veldig rusten og lite oppdatert når det gjelder bærbare, håper jeg noen kan komme med velbegrunnede anbefalinger. På forhånd takk! Hvor mye penger vil du bruke? - Maksimalt 8000,- Hva skal du bruke maskinen til? - Skrive og surfe på internett, lesesal - derfor må den være stille. Hvilke krav stiller du til maskinen? - Helst 1gb ram, 12" - 14" skjerm Har du noen spesielle krav til design/farge/fysiske mål? - Pent design, gjerne sølv/hvit, minst mulig i fysisk størrelse, dvs under ca 2,5 kg. Andre funksjoner? - Bluetooth, WLAN og lydkort. Endret 26. januar 2006 av cybirg Lenke til kommentar
Lid/Ran Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Jeg forsøker å bruke malen som er gitt i forumet. Jeg vurderer å kjøpe en bærbar som hovedsaklig skal brukes til oppgaveskriving. Siden jeg er veldig rusten og lite oppdatert når det gjelder bærbare, håper jeg noen kan komme med velbegrunnede anbefalinger. På forhånd takk! Hvor mye penger vil du bruke? - Maksimalt 8000,- Hva skal du bruke maskinen til? - Skrive og surfe på internett, lesesal - derfor må den være stille. Hvilke krav stiller du til maskinen? - Helst 1gb ram, 12" - 14" skjerm Har du noen spesielle krav til design/farge/fysiske mål? - Pent design, gjerne sølv/hvit, minst mulig i fysisk størrelse, dvs under ca 2,5 kg. Andre funksjoner? - Bluetooth, WLAN og lydkort. 5502020[/snapback] Denne Dell maskinen ser jo ut som et røverkjøp for tiden til 8090,- i sølv og hvitt til og med Du får en god Pentium Mobile 1,86 Ghz, 1 gig RAM, WLAN 14" skjerm, ca 2,5 kg for 8090,- (Fjern den tre års garantien og sett den til 1 år). Alle kravene dine er infridd bortsett fra bluetooth som evt kan legge til for kr 512,-. I teorien skal den være relativt stillegående, da Pentium Mobileprosessorene stort sett gir de mest stillegående maskinene. Grafikkløsningen er ikke noe å skryte av, men duger i massevis til kontorarbeid og filmtitting. Olav Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 (endret) Takk for svaret Olav, jeg hadde faktisk tenkt på den eller samme modell med 1,73ghz Pentium M 740, 1 gb ram og 40 gb HD til gunstige 7602 (!) kr. På de andre webshopene kan jeg ikke finne noen Centrino PCer på 2,5 kg til noe i nærheten av den prisen. Er det noen som vet hva som er forskjellen mellom True Life LCD-skjerm og vanlig LCD-skjerm? Er det noen praktisk ytelsesforskjell mellom Pentium M 735A og 740 (1,70 ghz 400 mhz FSB og 1,73 ghz 533 mhz FSB)? Endret 26. januar 2006 av cybirg Lenke til kommentar
fatcap Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 har samme også samme "problem" og vurderer Dell 630m konfigurert til 1024 mb minne og 60gb HD for 7200 kr, mot en Apple ibook G4 12" til ca 8500 kr med student rabatt... Dell 630m har dobbelt så mye minne, raskere cpu og dvd brenner. ibooken er over 1000 kr dyrere og ser dårligere ut på papiret... men jeg er enda ikke overbevist. har litt lyst å teste mac med osx... Lenke til kommentar
Lid/Ran Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Hei igjen Vil vel påstå at du nok får noe mer for pengene med "min" konfigurasjon. Bedre skjerm, 20 GB større harddisk og kraftigere prosessor for i underkant av 500,- er meget bra. Men det kan jo godt hende du ikke trenger skjermen, den ekstra lagringsplassen, den lille ekstra prosessorytelsen. Og da har du jo de 500,- du trenger til Bluetooth-modulen. Og jeg tror også du skal slite med å finne maskiner med tilsvarende spesifikasjoner noe annet sted. Jeg hadde samme følelsen om et utrolig godt tilbud fra Dell når jeg handlet for nuen uker siden og endte opp med en Inspiron 6000. Dell har noen knallgode tilbud innimellom. Ang skjermen er det eneste jeg har funnet ut det som står på Dells sider: "En TrueLife-skjerm gir en krystallklar bildeopplevelse som er mer levende enn skjermer med lavere oppløsning som har antirefleksbelegg og lavere kontrastforhold for detaljer. Nyt filmer og bilder på en helt ny måte." Har aldri sett dem i praksis. Til ditt bruk klarer du deg veldig bra med en 735. Men jeg tenker kanskje at "levetiden" til pc'en kan bli forlenget ved å kjøpe en bedre prosessor, at det tar lengre tid før det kommer programvare som begynner å slite på maskina. Alt må jo selvsagt tilpasses lommeboka, men i dette tilfellet er det snakk om relativt lite i forskjell. Olav Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 Takk for tipset, jeg gikk til innkjøp av den modellen jeg kikket på Pentium M 735 1,73 ghz 533 mhz fsb 40 gb HD 1024 mb ram 7609,- kr Harddisk trenger jeg ikke da jeg har en stasjonær for lagring og ytelsesforskjellen mellom prosessorene er marginal når det kommer til surfing og word. Lenke til kommentar
Avean Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Du skulle ha tatt en titt på bruktmarkedet. En jeg vet om som skal gå over til stasjonær og annonserte sin bærbar til 8000 kroner og han betalte over 16 000 for den ny. http://www.bruktmarked.no/annonse.php?a=42535 Lenke til kommentar
Lid/Ran Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Takk for tipset, jeg gikk til innkjøp av den modellen jeg kikket påPentium M 735 1,73 ghz 533 mhz fsb 40 gb HD 1024 mb ram 7609,- kr Harddisk trenger jeg ikke da jeg har en stasjonær for lagring og ytelsesforskjellen mellom prosessorene er marginal når det kommer til surfing og word. 5504625[/snapback] Det der blir nok bra. Bra PC til veldig bra pris. Gratulerer med ny pc. Olav Lenke til kommentar
fatcap Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 kan man spille no som helst på en dell 630m med 1024mb minne? Lenke til kommentar
rscue Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Du skulle ha tatt en titt på bruktmarkedet. En jeg vet om som skal gå over til stasjonær og annonserte sin bærbar til 8000 kroner og han betalte over 16 000 for den ny. http://www.bruktmarked.no/annonse.php?a=42535 5504795[/snapback] Hadde nok heller kjøt en ny bærbar da jeg ja, utrolig mye som har skjedd de siste 8 mnd som han har hatt pcen. En slik pc får du mye billigere i dag. og når han får en ny pc til samme prisen som en brukt. Ja da hadde ikke jeg stusset iallefall.. Bærbare pcer er noe av de som taper seg mye pga at prisen e har bare gått nedover i det siste.. Rscue Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 27. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2006 Det er alltid en risiko forbundet med å kjøpe brukt, derfor krever jeg at bruktprisen er betydelig lavere enn nypris, noe den ikke er i dette tilfellet. Dessuten synes jeg Dell 630m slår den HPen på design. Tror ikke du kan spille noe særlig på en 630m, siden den har en relativt svak integrert gpu. Nå har jeg ikke prøvd, men spilling gjør jeg på den stasjonære.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå