Gå til innhold

BI eller offentlig høyskole?

Johnx

Anbefalte innlegg

Skal søke skole nå til våren(15.april), og er i tvil om det blir BI eller en offentlig skole.

Mine interesser er markedsføring, salg, ledelse\administrasjon, og eiendomsmegling.

Jeg liker bedre å holde på med salg\markedsføring istedet for økonomi\regnskap, har en mistanke om det blir for mye matte på den offentlige skolen.

De linjene jeg tenker mest på er altså markedsføring, markedskommikasjon, eiendomsmegler, eller varehandelsledelse på BI.

På den offentlige skolen(som i dette tilfelle er TØ) blir det vel økonomi\administrasjon som er alternativet, som også er gratis i forhold til BI.

Håper noen har gode råd\tips eller noen innvendinger!

Noen som går de nevnte linjene her?

NHH er uaktuelt siden opptakskravet er for høyt for meg.

Endret av Johnx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Håper noen har gode råd\tips eller noen innvendinger!

Noen som går de nevnte linjene her?

5501823[/snapback]

Jeg går på BI Trondheim ett år nå, og er veldig godt fornøyd. I markedsføringsretningen (som jeg ikke går..) er det ikke mye matte. Hvis du går inn på www.bi.no/trondheim ser du hva som tilbys i Trondheim, og hvilke fag det er hvert semester.

Skal du bli eiendomsmegler må du ta det meste i Oslo.

Lenke til kommentar

Du må igjennom VANSKELIG matte på markedsføringslinjen på BI første året. Så hvis du fikk 2 i matte første året på videregående (som meg) så vil du slite...

Alle vet at BI studentene er rike pappagutter som har fått alt servert på sølvtalerken hele livet.

NHH studenter har fått studieplassen som ett resultat av hardt arbeid og ikke pga lommeboken sin.

Lenke til kommentar
De fleste anser jo NHH som bedre enn BI. Men NHH er intet alternativ her?

5504848[/snapback]

Nei, egentlig ikke. Tror det blir for mye økonomi på NHH istedet for markedsføring/salg som jeg vil ha. Må også vurdere å ta opp noen fag hvis jeg skal inn på NHH.

Lenke til kommentar
Du må igjennom VANSKELIG matte på markedsføringslinjen på BI første året. Så hvis du fikk 2 i matte første året på videregående (som meg) så vil du slite...

Alle vet at BI studentene er rike pappagutter som har fått alt servert på sølvtalerken hele livet.

NHH studenter har fått studieplassen som ett resultat av hardt arbeid og ikke pga lommeboken sin.

5504575[/snapback]

Jaha, hvilket mattefag er dette? Og dine generaliserende, nedsettende karakteristika av BI-studenter kan du droppe.

Lenke til kommentar

BI aint all bad, selv om du ikke lister opp noen konkrete alternativer. At det er rike pappagutter på BI stemmer jo for øvrig, men det er selvsagt rike pappagutter overalt, og BI er langt fra noe homogent miljø med solariumsbrune blonde gutter med sleik til skuldrene, dog er de der i større grad enn på Kunsthøgskolen.

Lenke til kommentar

Går 2. året på Bi Trondheim selv og er meget fornøyd med studieopplegget her. Går internasjonal markedsføring og har absolutt ikke hatt noen vanskelig matte :) det nærmeste man kommer er makroøkonomi og statistikk, hvor matte uansett ikke er kjernen i kursene.

Man kan selvsagt spørre seg om BI er verdt pengene eller ikke. Ser du nevner TØH, og det er jo et faktum at noen forelesere ved BI er leid inn fra dem. Allikevel er det BI's egne forelesere som gjør at man syns pengene er verdt det, siden disse sitter med meget høy kompetanse, både fra studie og jobberfaringer. Fasilitetene er også langt bedre enn de fleste offentlige høgskoler, med tanke på teknisk utstyr i forelesningssaler, lesesaler, grupperom, datarom osv. Fra høsten av får du også dekt hele studieavgiften gjennom lån, om ønskelig.

Og at BI kun huser pappagutter? Vet ikke hvordan det er på resten av BI-skolene rundt om i landet, men det er en rimelig stor feiltakelse i Trondheim hvertfall :) Det faktum at jeg er nødt til å jobbe ved siden av studiene for å finansiere min egen skolegang gir vel ikke meg et stempel som pappagutt, men gjør vel heller dem som går på offentlige skoler til late i forhold? (satt litt på spissen, selvsagt). Personlig ser jeg på studieavgiften som en motiverende faktor til å yte enda mer. BI har også langt flere eksamener enn de fleste andre skoler, og det kreves mye gjennom studiene i form av case-arbeid o.l. I motsetning til mer "sosiale" fag ved enkelte høgskoler/universiteter, holder det ikke å skrive en oppgave søndagsnatt for å bestå/få en god karakter i et fag.

Mener ikke at BI gruser en hver annen skole i vårt langstrakte land, men uttalelser om at jeg kjøper meg en vitnemål vil jeg ha meg frabedt. Det viser hvor fulle av fordommer enkelte er.

Lenke til kommentar
Anbefaler deg å uansett kaste inn en søknad, slik at det er gjort, så har du BI plass hvis du ikke finner noe annet / kommer inn .

Forøvrig økes lånet studenter på privatskoler får til 30 000 neste år :)

5537491[/snapback]

Nei, de får 30 000,- mer. I dag får man ca 20 000,-. Altså 50 000,- til sammen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...