TAAB Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 (endret) Erik Braseth skrev: ---- Brems FØR svingen og vent med å gi gass til du har kommet godt gjennom svingen. Hvis du er for brå på gassen vil bakenden gjerne skli ut og det igjen kan føre til lettere panikk og veldig bråe bevegelser. 5502062[/snapback] Jeg gikk på ei yrkessjåførlinje for 10 år siden, og husker vi fikk prenta det der inn i skallebarken. Etter det har jeg alltid kjørt på samme måten med personbil. Jeg har hatt 4 bakhjulstrekkere med automat, og har ofte følt at det å møte "uforberedt" til en sving utgjør den største risikoen for ulykke. Synes også det er veldig fornuftig av deg å vurdere glattkjøring hos NAF Endret 26. januar 2006 av TAAB Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 Bør jeg slippe gassen før en sving og la den gli igjennom så gasse etter eller skal jeg faktisk bremse ned? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Kommer ann på hva slags fart du har og hva slags sving det er snakk om Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Er det en skarp sving så bremser du ned før svingen og holder den farten du har valgt til du er igjennom svingen Er det en lett dosert sving så letter du bare litt på gassen i god tid og holder den farten du har valgt igjennom svingen I begge tilfellen, ikke slipp gassen da bremser bakhjulene og da kan i du værste fall ende opp med en 1.5 tonn tung slede på ville veier. Tilpass farta til føret og bruk gjevne og rolige rattbevegelser i svingene så blir bakenden å holde seg der den skal være. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 27. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2006 zandro skrev: I begge tilfellen, ikke slipp gassen da bremser bakhjulene og da kan i du værste fall ende opp med en 1.5 tonn tung slede på ville veier. 5504839[/snapback] Da snakker vi om bilen er satt i gir og ikke Drive? Lenke til kommentar
vitamin2 Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 (endret) Hvis bilen er bruktimportert fra Tyskland så hadde jeg nok ikke brydd meg så mye om anbefalte dekkdimensjoner på vinterdekk. Tyskerne har litt andre veier og vinterforhold enn oss. Fart tror jeg er hovedårsak nr. 1 til utforkjøringer om vinteren. Kan vel ikke sies for ofte: Kjør forsiktig når det er kaldt/snø/is. Sorry, men bedre råd enn det får man ikke. Edit: Jeg kjørte med en 2005 E-200 (eller noe slikt) en helg det var glatt i Oslo. I forhold til min Suzuki 4x4 så var det skremmende å se hvor lett bakenden glapp og hvor vanskelig trange glatte oppoverbakker ble. Utrolig hvor stor forskjell det er på biler på vinterføre. Store Mercedeser kjennes ut som dinusaurer på stylter i forhold til andre. Endret 27. januar 2006 av vitamin2 Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 überGoliath skrev: Da snakker vi om bilen er satt i gir og ikke Drive? 5505909[/snapback] Er uansett om den står i D eller om den er låst i 1.2.3 gir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå