Goliath Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Jeg hadde en ulykke for litt siden hvor jeg kjørte av veien pga underkjølt regn på fjellet. Altså, ingen bil eller sjåfør i verden kunne ha unngått akkurat dette. Det var blåis på veien og bilen hadde null sjans i svingen. Det gikk bra med alle mann men bilen fikk skader på karosseriet taksert til 38'. Jeg har en 1998 Mercedes Benz W210 E280 (bildet under) med nye piggdekk. Jeg har hatt tidligere Mercedes og har aldri likt Mercedes på vinter. Tidligere modeller hadde helt feil vektfordeling og siden MB har bakhjulstrekk, fishtail'a den i enhver sving. Nå skal visstnok W210-serien ha riktig vektfordeling men syntes allikevel at MB ikke har fått til en skikkelig vinterbil men nok om dette. Jeg ønsker gjerne tips om vinterkjøring med automat (skal på hytta igjen neste uke og gruer meg ) Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Kommer du til svinger du usikker på, så lås den i andre eller tredje gear så ikke den plutselig hopper over å får helt annen utveksling som ofte ender med hjulspinn, som på RWD igjen tar igjen det ved å danse med rompa i form av heftige breisladder (moro når du provoserer den selv, ikke fullt så moro når den kommer brått og uforberedt) Ellers så er det lurt å ha med en kanne med White Spirit og kost, eller en boks med dekklister Ellers så syns jeg RWD, og gjerne Mercedes er utmerket vinterbil, både på herjing og fremkommelighet Fin bil btw Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 (endret) Veit ikke om mercedes har vinterprogram på automatkassene sine men det kan være lurt å aktivere hvist det er der. hvist ikke så lås den i et høyere gir når du skal opp bakker, måten du svinger på har også betydning, er en for hard på rattet i svingene så bærer det rett ut, så myke rattbevegelser. Samme gjeller for gassfoten, hører du bilen begynner å klore så lett litt på gassen, ikke slipp den helt for det fungerer som å bremse. Et generellt tips også ikke la deg stresse av andre som ligger å sleiker støtfanger, slipp dem forbi og la dem seile sin egen sjø. Edit: Pluggen kom meg i forkjøpet Endret 26. januar 2006 av zandro Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 (endret) Jeg har W/S knapp, altså Winter og Standard. Har satt den på W. Automaten har P - N - D - 4 - 3 - 2 - 1 Jeg bruker girene for å bremse ned i de verste bakkene men kan jeg sette den i en av disse girene når jeg kjører eller er bare girene beregnet for bare bremse? Jeg syntes ASP'en ikke helt gjør jobben sin, altså, den blinker bare ved å røre litt på gassen. Bilen har en stor motor (V6, 2.8l) men dette skal vel ikke påvirke kjøreegenskapene på en slik måte? En ting kompisene mine reagerte på når jeg kjøpte vinterdekk, var at det var 215/75 dimensjoner. Jeg fulgte bare hva som stod i manualen iom. jeg ikke har ellers noen spes kunnskap om dekkvalg enn at jeg absolutt skulle ha pigger. Jeg kjøpte dekk på Ullern bil og hvis dette var helt helt feil valg, ville ikke de ha sagt ifra? Takker for alle tips! Endret 26. januar 2006 av überGoliath Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 (endret) Automaten har P - N - D - 4 - 3 - 2 - 1 R er vel også representert der Jeg bruker girene for å bremse ned i de verste bakkene men kan jeg sette den i en av disse girene når jeg kjører eller er bare girene beregnet for bare bremse? De kan du kjøre i, så om du kommer til en sving du har litt fart i, og den vil geare opp fra 2. til 3., så sperr den i 2 før svingen Eller du kan renne gjennom svingen i N.. Jeg syntes ASP'en ikke helt gjør jobben sin, altså, den blinker bare ved å røre litt på gassen. Bilen har en stor motor (V6, 2.8l) men dette skal vel ikke påvirke kjøreegenskapene på en slik måte? ASP eller ESP? ESP er nyttig på vinteren såvel som på sommeren og skal gripe fort inn ASP er jeg ikke sikker på hva er, men mindre jeg får hele navnet, om det ikke var en trykkleif En ting kompisene mine reagerte på når jeg kjøpte vinterdekk, var at det var 215/75 dimensjoner. Jeg fulgte bare hva som stod i manualen iom. jeg ikke har ellers noen spes kunnskap om dekkvalg enn at jeg absolutt skulle ha pigger. Jeg kjøpte dekk på Ullern bil og hvis dette var helt helt feil valg, ville ikke de ha sagt ifra? De burde si ifra om det, noe jeg ville gjort her.. Det er ikke spesielt fordelaktig å ha breie dekk på vinteren, fordet du da vil få dekk som flyter mer på isen en hva som er gunstig.. Selv kjører jeg 195/50-15, og syns det sporer, men grunnet bare veier stort sett hele vinteren, så overlever jeg de få dagene det er snø og spor på veiene.. Deilig å kjøre på resten av tiden Kjører også piggfritt grunnet bredde på dekk, støy og den falske tryggheten det gir å ha pigger.. Trenger heller ikke pigger på disse veiene spør du meg. Jeg ville forøvrig kjørt piggfritt på din da det er gunstigere med tanke på levetiden på dekkene, for skal ikke mye til før bakdekka på en litt hissig Merce er tomme for pigger, å da er de "ubrukelige" Takker for alle tips! Det er det vi henger her for, så ikke no problem Edit: Endra litt på innlegget bare Endret 26. januar 2006 av Pluggen Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 (endret) Å ha 215 vinterdekk er ikke lurt de sporer veldig mye 205 eller 195 hadde vært et bedre valg, du får mer vekt på en mindre overflate noe som hjelper piggene med å få tak. Muligheten til å låse kassa i et gir er der fordi enkete situasjoner du kan komme oppi krever det. Når du feks drar en tung tilhenger og girkassa blir liggende å jokke mellom 2 og 3 gir hele tiden så kan du låse den av i 2 for å løse problemet. Det er også nyttig på vinterstid når du skal opp bratte bakker og trenger og dra lengre på et av de lavere girene en normalt. : uhm forsein *igjen* tror jeg må friske opp "tøtsj"metoden litt Endret 26. januar 2006 av zandro Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 Altså, hvis man har først satt den i et gir, vil de ikke automatisk bevege girspaken til et høyere gir vel, uansett hvor mye den revver ? Jeg mente ASR (ESP), ikke ASP Vel, jeg fulgte MB manualen når det kom til valg av vinterdekk iom. regnet med at de hadde særdeles vitenskapelig grunnlag til denne anbefalingen Jeg er redd for at en god del pigger er borte ja, det var ganske bart en stund her i Oslo men hvordan kan jeg vurdere om det er forsvarlig å kjøre med de bakdekkene jeg har? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Altså, hvis man har først satt den i et gir, vil de ikke automatisk bevege girspaken til et høyere gir vel, uansett hvor mye den revver ? 5501847[/snapback] Nei den skal ikke det, den skal i teorien holde det giret til du når turtallsperra men har ikke kjørt en mercedes med automatgir av nyere årgang, er bare å låse den i 1 gir og ta deg en prøvetur så finner du fort ut hva den gjør. Lenke til kommentar
eab Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 (endret) Har kjørt mye med automat om vinteren (både fwd og rwd). Vet ikke hvordan din bil oppfører seg på glatta, men scorpioen min er veldig forutsigbar og lett å kontrollere i sladd (mye pga. lang bil). Trikset er å ikke få panikk, men styre sakte imot sladden og rette opp i god tid. Røsker du tak i rattet, samtidig som du brått slipper gassen er du godt på vei til å miste kontrollen. Siden vi mangler clutchpedal å trykke inn er det ikke bare bare å slippe gassen. Min erfaring er at det lønner seg å løfte foten sakte til du kjenner bakhjula tar tak igjen, for brått og bakhjulene bremser for mye og sladden forverres. Det beste er jo å "øve seg" på å holde bilen i sladd, slik at man lærer seg hvordan det kjennes. Lær deg hvordan automaten girer og oppfører seg. Da kan du slippe plutselige nedgiringer med påfølgende hjulspinn på glatt føre. Du kan også "låse" girkassen i 1. gir, 2.gir og kanskje til og med 3.gir (hvis du har en fancy automat. Les bruksanvisningen! Når bilen er "låst" i et gir, vil den holde seg i det giret, uansett hva som skjer. Den girer ikke opp og den girer heller ikke ned. Vanligvis kan du velge å sette girspaken i "1" selv om du kjører i 150km/t, men automaten vil ikke gire ned før farten er lav nok. Å "låse" automaten i ett spesifikt gir kan gi fordeler i form av bedre kontroll, større forutsigbarhet, bedre motorbrems og bedre framkommelighet i f.eks glatte bakker. Låser du automaten i 2.gir i en bratt bakke vil du merke at det er lettere å begynne kjøringen. Grunnen er ganske enkelt at mindre moment sendes til hjulene og du kan være mer fintfølende på gassen pga. mer sluring i girkassa. Men her må du igjen være obs på det jeg skrev om å slippe gassen brått. Har du låst automaten i et lavt gir vil motorbrems-effekten merkes mye mer og det kan være farlig hvis du brått slipper gassen i en sving. Det beste tipset ang. vinterkjøring er hele tiden ikke å kjøre fortere enn du mener er trygt, selv om det måtte bety å kjøre i 40km/t i en 80-sone. Brems FØR svingen og vent med å gi gass til du har kommet godt gjennom svingen. Hvis du er for brå på gassen vil bakenden gjerne skli ut og det igjen kan føre til lettere panikk og veldig bråe bevegelser. Dersom bilen din har diffbrems skal det veldig lite til for at bakenden danser rundt på glatt føre, her gjelder det bare å være fintfølende med gassfoten. Har aldri kjørt bil med ESP, men det kan vel hjelpe saken. *edit: jeg kjører forresten 185 breie 14" dekk, med relativt skeivt slitt mønster på venstre bakhjul (har stått på rammeskeiv bil uten diffbrems, derfor den snedige slitasjen ) bilen har automat og dårlig diffbrems. Endret 26. januar 2006 av Erik Braseth Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 Hva er diffbrems? At hjulene bremser ulikt for stabilisering? Bilen min er fortsatt, etter 1 1/2 måned, på verksted. Ringte dem i dag og de sa at de kjører omfattende tester for siste klargjøring. SKal høre hva de mener med dekkene..kanskje jeg må kjøpe nye?! Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 (endret) Differensialbrems (ofte feilaktig omtalt som sperre) er en sak som til en viss grad "låser" bakhjulene til lik hastighet. Når du svinger vil den tillate at ytterhjulet ruller raskere enn innerhjulet (siden det må rulle lengre) men om ene hjulet begynner å spinne, vil den overføre noe av kraften som går tapt til det andre hjulet som enda har grep. Teoretisk sett kan du stå bom fast med tre hjul på asfalt og et hjul på våt is uten diffbrems. Med brems vil altså kraften hjulet spinner med overføres til det hjulet som står stille. Ellers vil jeg råde deg til å finne en stor åpen plass og LEKE med bilen. Finn fram guttungen i deg og sladd noen runder. Leking er læring vet du. Gjennom dette blir du tryggere på håndtere uforutsette situasjoner og du lærer å lese tegnene bilen gir før den slipper og du lærer hva som gir tilbake kontrollen. Endret 26. januar 2006 av Leo_ Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 Ellers vil jeg råde deg til å finne en stor åpen plass og LEKE med bilen. Finn fram guttungen i deg og sladd noen runder. *grøss*..etter to ulykker i vinter (satt på en som kjørte rett i en lyktestople etter sladd og ha kjørt ut med egen bil midt på fjellet) så får jeg hjerteklaff av tanken på å leke om vinteren. Men har vurdert å ta med bilen til glattkjøringa på NAF for å lære å kjenne bilen bedre.. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Det var en veldig god idé, synes du skal realisere den. Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 (endret) Behold dekkene. Kjører selv på 215 dekk på min Sebring og jeg opplever ingen sporing å snakke om. Bilen er tross alt produsert med tanke på brede dekk og har bredere sporvidde enn mange andre biler. Dessuten skal du slite med å finne smalere dekk også, siden du kjører med 75 profil (som var utrolig høy profil.. 15" felg eller?) uten å gå opp en dimensjon på felgene. Sporing har dessuten MYE å si på selve dekkets oppbygging også. Et billigdekk sporer gjerne mer enn et skikkelig godt dekk. Edit: Sebringen min har automat og fwd, samt veier rundt 1500kg. Tendens til understyring som går over til overstyring når jeg letter litt på gassen i svingene. Sliter skikkelig med å få bilen til å slippe bak, mulig det er pga. bilens lengde (4,85m). Har i løpet av 2,5år ennå ikke klart å få til en skikkelig sladd med denne bilen. Lite gøyal bil på vinterføre mao.. Endret 26. januar 2006 av TomasK Lenke til kommentar
eab Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Tror uansett det er lurt å komme seg ut i bilen igjen etter at man har krasjet. Lenke til kommentar
powerslave Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 kjører mercedes til daglig både w124 og w210. jeg pleier og sette bilen i N i nedover bakker, det er fordi det altid er drift på bakdekkene når den står i D, noe som ofte resulterer i sladd. I oppover bakker pleier jeg og låse bilen i 3, det restulerer i lavere turtall og mindre moment. har også ca 100 kilo men sandsekker i bagasjen. på w124 har jeg 195 75 16" piggdekk og på w210 215 55 17". er det ikke Antisladd på bilen din überGoliath? skulle egenlig hjelpe ganske mye det da. Lenke til kommentar
eab Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Bare vær oppmerksom på at mange automatkasser ikke er spesielt glad i å trille i fri, selv om motoren går. Men det gjelder vel mest gamle kasser. Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Hvis du mister kontrollen over bilen og kjører av, er det kun én årsak til det: du kjører for fort i forhold til forholdene. Det finnes til nå ingen teknologiske hjelpemidler som klarer å overprøve fysiske lover, derfor må føreren fortsatt lære bilen å kjenne, og ikke stole blindt på at bilen holder seg på veien av seg selv. Jeg vil driste meg til å si at alle de tekniske hjelpemidlene skaper dårligere sjåfører, i tillegg til at det er fordyrende. Selv kjører jeg biler som er totalt blottet for teknologi, og jeg har til nå klart å holde meg unna store uhell. Teknologien mestrer mye og er til hjelp under normale forhold, men når det er blåis og man kjører raskere enn det som er fornuftig, går det galt. Da kan det være snakk om tap av menneskeliv. Lær deg å kjenne bilen din, ta gjerne et glattkjøringskurs og erfar under trygge omgivelser hva som skjer når det går galt, og hvordan unngå det. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 Hvis du mister kontrollen over bilen og kjører av, er det kun én årsak til det: du kjører for fort i forhold til forholdene. Altså, det er alt for lett å si dette er årsaken til at en bil kjører ut. Greit nok at stemmer i mange tilfelder og det gjorde det i mitt også MEN.. Da jeg kjørte til butikken var forholdet på veien meget bra. På vei tilbake er det en rett strekke som varer i 10 minutter med en svak sving i enden. Når jeg kjørte denne strekka, hadde forholdet endret seg underveis men man kunne aldri ane dette iom. man kjørte hele tiden i en rett streking. Forholdet i den svake svingen var helt annerledes på vei til butikken enn tilbake. Så, i området der svingen var, hadde det regnet, selv om det var minus 5 grader. Det ble dannet blåis i svingen Så ja, jeg kjørte for fort i forhold til forholdene men forholdet endret seg uten at jeg eller noen andre la merke til det. Ingen av verdens teknologi hadde klart å hindre at jeg kjørte av veien. BTW: man kan også kjøre for sakte i forhold til forholdene, og kjøre ut av veien Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 ESP = Elektronisk StabiliseringsProgram, noe som er veldig praktisk på vinteren Noe jeg vil si om dekkene dine er: Du kan godt spørre om de burde byttes, men ikke stol blindt på det de sier der.. De vil da tro du kjøper nye dekk av de på flekken, men en rask sjekk fra din side avgjør fort om de trengs å byttes. Har faktisk opplevd to ganger at folk kom innom der jeg jobba å skulle ha nye dekk, mens dekkene de hadde ikke var mer en 1 sesong gamle og helt fine.. Da selger jeg de ikke nye dekker, men sier at de heller skal få et bra tilbud når de kommer for å få nye dekk.. Er noen som prøver å lure folk de annser som "dumme" nok til å kjøpe nye dekk fordet en "fagmann" sier det i håp om å få solgt en pakke med dekk.. Liker ikke tanken på å lure folk sånn, men gir de heller god service med tanke på de trenger nye dekk og ofte kommer tilbake fordet vi hadde god service Du kan evt. sjekke et par forskjellige steder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå