pjoppen Skrevet 13. september 2002 Del Skrevet 13. september 2002 Jeg har oppgradert biosen til asus a7v333, når jeg hadde gjort det så kunne jeg sette prosessoren opp til 2000 MHZ. Jeg har en XP 1900+ 1,6 GHZ. Hva skjer hvis jeg setter den til 2000 i steden for 1600? Lenke til kommentar
SuperFly Skrevet 13. september 2002 Del Skrevet 13. september 2002 Den blir varm......kansje for varm om du har dårlig vifte Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 13. september 2002 Del Skrevet 13. september 2002 Da hadde jeg lest nybegynnerguiden Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 13. september 2002 Del Skrevet 13. september 2002 Det som skjer (hvis du i d hele tatt for boota) er at du får en veldig rask maskin som sannsynligvis vil gå i lufta etter kort tid om du ikke har bra nok kjøling. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 13. september 2002 Del Skrevet 13. september 2002 Hvis du bare setter opp til XP2000+ i bios, så vil det ikke skje en dritt :wink: XP1900+'n din er låst på den hastigheten og du kan ikke overstyre den så lett nei. Du kan OVERKLOKKE den, men dette gjør du ved å manuelt endre grunnfrekvensen(FrontSideBus frekvensen) som cpu hastigheten defineres utifra, ikke bare ved å velge "modell". En cpu-frekvens regnes ut ved å ta en grunnfrekvens og gange den så og så mange ganger. Grunnfrekvensen kalles Front Side Bus(FSB) og er den hastigheten cpu'en kommuniserer med omverdenen. Men internt har cpu'en en mye høyere frekvens. CPU-Hastighet = FSB * Multiplyer. På en AMD XP1900+ er det 133Mhz FSB og en multiplyer på 11,5. Dvs at kjerna i cpu'en går 11,5 ganger så fort som den eksterne FSB-hastigheten. Du får som regel ikke endra multiplyeren uten å kortslutte noen kontaktpunkter oppe på selve cpu'en, men du kan endre FSB'n og dermed også cpu-hastigheten. Men som med alt som går fortere, så utvikles det mye mer varme i cpu'en og du kan komme til å trengen en kraftigere vifte/kjøleribbe. Kort forklart, ønsker du mer info, så titt på Nybegynner guiden som noen tidligere i tråden linket til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå