Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ymse blåskjermer etter justering av minnefrekvens

Anbefalte innlegg

Får forskjellige blåskjermer nesten daglig etter at jeg oppjusterte minnefrekvensen til 200 mhz effektivt. Dette gjorde jeg etter å ha kjøpt en ekstra 512mb PC3200 (400mhz) brikke og satt denne i slot 2.

Denne har identiske specs med den som fulgte med pc'en bortsett fra at cas latency er 2.5@200mhz på den ene og 3@200mhz på den andre i følge cpu-z. Skal ikke i teorien begge automatisk kjøre på 3.0 og dermed ikke forårsake trøbbel??

(EDIT: I følge everest home edition har begge minnebrikkene en highest cas latency på 5.0 ns@200mhz. Vet ikke hvordan dette henger sammen cpu-z sine tall))

Feilkilder jeg har sjekket:

-Kjørt microsoft memory diagnostic fra bootdisk uten å finne feil

-Kjørt Western Digital HD diagnostic program uten å finne feil

-Kjørt chkdsk /f og /r

-Flyttet usb-pluggen til microsoft key/mouse fra front til baksiden

-Overheting av prosessor burde være ok, har ligget på ca. 40 grader etter at jeg installerte cool'n'quiet.

Har også oppdatert bios, chipset-driver og ac97 etc. via gigabyte sine update-sider.

Blåskjermene skyldes alltid unkown device driver (ifølge microsofts feilrapportering) og filer som portcls.sys, tcpip.sys og ntfs.sys klikker. Får i tillegg IRQL NOT LESS OR EQUAL eller KERNEL DATA INPAGE ERROR.

Blåskjermene ble videre mindre hyppige etter at jeg avinstallerte daemon tools og oppdaterte driverne, men som sagt; nesten daglig klikker PC under vanlig surfing/mp3-avspilling.

Min PC:

Gigabyte K8ns nforce3 250

Asus v9560 fx5600 256 mb

amd athlon 64 3000 clawhammer

Western Digital 80gb s-ata 7200 rpm

lite-on dvd-rom

aopen cd-brenner

floppy

minnebrikkene er noname/veritech 2x512 pc3200 (400 mhz)

Alle tips mottas med takk!

Endret av Hepcat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...