Gå til innhold

Bruk av GPRS i utlandet - ulovlig dyrt?


Anbefalte innlegg

Var på ferie tidligere, og hadde planer om å ha litt oversikt over E-post. Regnte jo med at det ville være mye dyrere i utlandet, så hadde ingen planer om å drive storstilt synkronisering/nedlasting.

 

Men før jeg reiser tenker jeg at det skader jo ikke å spørre hva prisen på GPRS i utlandet er.

 

Jeg får til svar da: Prisen hos den billigste operatøren i dette landet er 6KR per KB!

 

Til sammenligning for de som ikke er kjent med GPRS priser:

Mobyson tar 0,008kr per KB.

 

Det er altså 75 000% dyrere å bruke GPRS i utlandet

 

I ettertid er jo jeg veldig glad at jeg faktisk sjekket dette på forhånd, for å sjekke mail ca 2-3 ganger ville kostet meg flere tusen kroner.

 

Kan det være lov å ta så ekstreme priser for en tjeneste - uten å opplyse om dette på forhånd? Dette burde jo blitt advart om når abonnementet ble aktivert for utenlandsbruk?

 

Og er det ingen "tilsyn" som passer på at operatørene har samarbeidsavtaler, som hindrer slike ekstreme priser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så du mener denne operatøren tar over 6000 kr pr mb? Hvilken operatør/land er det snakk om her? For det tror jeg nesten ikke før jeg ser det... Sikker på at det ikke er kr 6 pr 100 kb?

5502528[/snapback]

 

stemmer at netcom hadde en veldig dårlig avtale nede i etter annet uland der prisen av 1800% mer en telenor sin . dette har de gått ut med å sagt at de skal ordne.

Lenke til kommentar

Det var snakk om Spania - hvor jeg ble fortalt at Telefonica Movistar var rimligst på GPRS med 6kr pr KB. "Det pleier å ligge et sted mellom 5,00 til 8,00 NOK.".

 

Koster det virkelig hele 6 KRONER per KILOBYTE? I motsetning 1,5 ØRER som er prisen i Norge? Med andre ord - nedlasting av denne e-posten (15KB) ville kostet 90kr?

 

Det stemmer! Gprs er ganske dyrt i utlandet, dessverre.

 

Jeg vil tro Spania (m/kanariøyene) er et av landene utenfor skandinavia nordmenn bruker telefonen mest i, så er jo merkelig at det ikke skal gå an å få i stand skikkelige avtaler der...

 

Hadde det vært Armenia/Moldova eller noe slikt, hadde jeg forsåvidt forstått det...

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

De har nok bomma på 1kb vs 100kb. Jeg har BusinessTalk og har betalt ca 6-10 kr for 100kb. Ille nok, men 100 ganger bedre enn prisene du har fått oppgitt. Etter 1/1-06 har man riktignok fått moms på utenlandstrafikk fra Norge men er ikke sikker på hva det har å si når man er i utlandet selv. Mulig det kommer 25% norsk mva på toppen.

Lenke til kommentar
De har nok bomma på 1kb vs 100kb.

5520444[/snapback]

Det mest logiske ville vært å bomme på KB/MB, men det er jo totalt ulogisk at det er halv pris i utlandet. Å taksere GPRS per 100KB virker også ganske ulogisk, men uansett så burde jo vedkommende reagere når jeg spør om det var riktig at denne eposten ville kostet 90kr å laste ned.

 

Men hvis du har brukt GPRS i utlandet, og ble belastet 6-10kr for 100KB, er vel kanskje det likevel det riktige... Talkmore bruker jo Netcom... Noen andre som kan avkrefte at det koster ca 75 000% mer å bruke GPRS i utlandet?

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
De har nok bomma på 1kb vs 100kb.

5520444[/snapback]

Det mest logiske ville vært å bomme på KB/MB, men det er jo totalt ulogisk at det er halv pris i utlandet. Å taksere GPRS per 100KB virker også ganske ulogisk, men uansett så burde jo vedkommende reagere når jeg spør om det var riktig at denne eposten ville kostet 90kr å laste ned.

 

Men hvis du har brukt GPRS i utlandet, og ble belastet 6-10kr for 100KB, er vel kanskje det likevel det riktige... Talkmore bruker jo Netcom... Noen andre som kan avkrefte at det koster ca 75 000% mer å bruke GPRS i utlandet?

5520593[/snapback]

 

Bare å sjekke selv det så får du avkreftet det. Prisene er justert for 25% moms.

https://netcom.no/privat/kundeservice/dekni...obilutland.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...