Stonescream Skrevet 13. september 2002 Del Skrevet 13. september 2002 Hei satte inn en 512 mb rambrikke på et hovedkort der hver ramkobling støtta bare 256. Nå er det liv, men maskinen står å piper og den kommer ikke til bios engang. Hva kan ha blitt ødelagt. Har forsøkt med kun 128mb brikke som stod i fra før, og med og uten 512 brikken. Har forsøkt sletta cmos, men ingen resultat med det heller. Hovedkortet er et 2 år gammelt slot a med en 800 athlon på. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. september 2002 Del Skrevet 13. september 2002 Kanskje større sjangs for at statisk utladning har ødelagt noe, enn at en for stor RAM har gjort det? Pipekoden fra POST skal prøve å fortelle deg noe. Er det forskjell når den gamle brikka står inne vs uten RAM i det hele tatt? Enten hjelper det å bytte til en ny RAM av riktig size, ellers så er vel HK gåen. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 13. september 2002 Del Skrevet 13. september 2002 Sikker på at de brikkene som sitter i nå, sitter riktig i. Alt av kabler og cpu'er sitter skikkelig i ? Står skjermkortet sikkelig i ? AGP-kort har en ekkel tendens til å løfte seg i bakkant når du skrur i skruen for å feste kortet til kassa. :sad: Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 13. september 2002 Forfatter Del Skrevet 13. september 2002 Ble montert med antistatisk armbånd og ingen forskjell på lyd med gammel og ny brikke i. Skjermkortet er akkurat testa på anna maskin og det fungerer. Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 13. september 2002 Forfatter Del Skrevet 13. september 2002 Ble montert med antistatisk armbånd og ingen forskjell på lyd med gammel og ny brikke i. Skjermkortet er akkurat testa på anna maskin og det fungerer. Lenke til kommentar
Jalla Karlsen Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Quote: Den 2002-09-13 20:17, Stonescream skrev:Heisatte inn en 512 mb rambrikke på et hovedkort der hver ramkobling støtta bare 256.Nå er det liv, men maskinen står å piper og den kommer ikke til bios engang.Hva kan ha blitt ødelagt.Har forsøkt med kun 128mb brikke som stod i fra før, og med og uten 512 brikken.Har forsøkt sletta cmos, men ingen resultat med det heller.Hovedkortet er et 2 år gammelt slot a med en 800 athlon på. Nå er det på tide att du begynner og tenke på nytt hovedkort , ja det der høres ikke bra ut :sad: Lenke til kommentar
petersv Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Ta å slett CMOS (tror jeg det het) ved å flytte en jumper fram og tilbake. Det hjelper mot slike problemer. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Quote: petersveistrup skrev (2002-09-14 11:39):Ta å slett CMOS (tror jeg det het) ved å flytte en jumper fram og tilbake. Det hjelper mot slike problemer. Det har han prøvd, Men kan jo prøve engang til og husk å ta ut batteriet. Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Trenger da ikke ta ut batteriet for å cleare cmos? D har hvertfall aldri jeg gjort noensinne... og d gjelder alle maskinene jeg har hatt. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Quote: tunefish skrev (2002-09-14 14:12):Trenger da ikke ta ut batteriet for å cleare cmos?D har hvertfall aldri jeg gjort noensinne... og d gjelder alle maskinene jeg har hatt. Det står i min manual at du skal gjøre det. Leser du ikke manualen før du setter opp en ny pc. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 ??? Aldri sett et kort som krever dette. Hva slags kort har du, Kjetil? Noen kort jeg har hatt anbefaler å ta ut powerledning, men batteriet? -KJ Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 14. september 2002 Forfatter Del Skrevet 14. september 2002 Heldigvis ikke mitt hovedkort og prosessor. Grunnen til problemene var at hovedkortet ble bøyd slik at minnebrikken ikke var nedi på midten. Kantene ble kommet helt nedi og klikk lyden fra dingsene på enden ble hørt. Nå har maskinen 256 mb ram og får se hva vi gjør med den 512 brikken. Lenke til kommentar
TRS Skrevet 16. september 2002 Del Skrevet 16. september 2002 når du tar ut batteriet så Reset'er du BIOS, det vil da si at maskinen ber deg om å sette opp BIOS innstillinger på ny. Men viss det fremdeles ikke funker så kan du prøve en ny BIOS flash. (Du trenger skrujern og en pinsett med "kroker" på sidene, som ikke leder strøm) Det gjør ikke noe om den ikke starter, gjør som følgende: Se om du kan få tak i en gammel maskin, kamerat eller noe som har. Løft av BIOS flash-rom'en som er som oftes HELT nede på hovedkotet. Legg den deretter nedpå igjen, slik at PIN'ene får kontakt, men ikke trykk den nedpå. Start da maskinen i DOS, TA UT, ja jeg sa TA UT flash-rom'en som tilhører maskinen, skriv et eller annet i DOS for å forsikre deg om at den ikke har låst seg. Sett i din gamle flash-rom og kjør den biosflashen som passer til det hovedkortet du har. Når du har gjort dette skrur du av maskinen og setter flash-rom'ene tilbake i sine opprinnelige hovedkort. Dette KAN faktisk fungere, men det er også en stor risiko for at flash-rom'en KAN bli ødelagt når du tar den av.....men det er jo lov og prøve......man lærer av sine feil..... :smile: P.S. Håper jo dette kansje kan hjelpe deg...... Dette her fungerer iallefall viss du en gang bare uheldigvisk flasher en ny bios men at den var feil til hovedkortet...... Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 16. september 2002 Del Skrevet 16. september 2002 Hva med å skifte minne-slot? Det er liksom mitt tiger-triks... Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 16. september 2002 Del Skrevet 16. september 2002 Quote: Eurofighter skrev (2002-09-16 10:10):når du tar ut batteriet så Reset'er du BIOS, det vil da si at maskinen ber deg om å sette opp BIOS innstillinger på ny.Men viss det fremdeles ikke funker så kan du prøve en ny BIOS flash. (Du trenger skrujern og en pinsett med "kroker" på sidene, som ikke leder strøm) Det gjør ikke noe om den ikke starter, gjør som følgende: Se om du kan få tak i en gammel maskin, kamerat eller noe som har. Løft av BIOS flash-rom'en som er som oftes HELT nede på hovedkotet. Legg den deretter nedpå igjen, slik at PIN'ene får kontakt, men ikke trykk den nedpå. Start da maskinen i DOS, TA UT, ja jeg sa TA UT flash-rom'en som tilhører maskinen, skriv et eller annet i DOS for å forsikre deg om at den ikke har låst seg. Sett i din gamle flash-rom og kjør den biosflashen som passer til det hovedkortet du har. Når du har gjort dette skrur du av maskinen og setter flash-rom'ene tilbake i sine opprinnelige hovedkort.Dette KAN faktisk fungere, men det er også en stor risiko for at flash-rom'en KAN bli ødelagt når du tar den av.....men det er jo lov og prøve......man lærer av sine feil Det der bør ingen prøve på om du da ikke vil bruke penger på nytt hovedkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå