Gå til innhold

Kan man måle strømstyrken fra PSU?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, du trenger et multimeter, som du får kjøpt på Biltema eller en annen butikk for elektronikk.. Da sjekker du spenningen i alle fall, så kan man regne seg ut til watt-styrken.

Dette er ikke vanskelig, og sjekke sticky for hvordan man jump-starter psu, det er heller ikke vanskelig i det hele tatt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Jepp, du trenger et multimeter, som du får kjøpt på Biltema eller en annen butikk for elektronikk.. Da sjekker du spenningen i alle fall, så kan man regne seg ut til watt-styrken.

Dette er ikke vanskelig, og sjekke sticky for hvordan man jump-starter psu, det er heller ikke vanskelig i det hele tatt.

Lykke til!

5500961[/snapback]

Takker for raskt svar

Jeg har en sånn sak til å måle med :cool:

Har du noen gode råd om hvor jeg skal måle?

Lenke til kommentar

Du trenger ikke måle/regne deg fram til effekten(watt). Mål spenningen under drift, hvis den ligger under det den skal være (se forrige post) så *vet* du at den ikke klarer å levere nok effekt.

PSUen din kan være defekt, det kan også hende at du overbelaster den(kobl ut enheter og prøv igjen), dessuten varierer det hvor mye hver "rail"* kan levere. Prøv og flytt enheter til en annen "rail" hvis spenningen er for lav.

*tror "rail" var rette ordet, står sikkert forklart nærmere i en av "sticky" trådene.

Lenke til kommentar
Hovedkort som ikke er altfor billige oppgir hva spenningen er på alle variantene, du trenger bare et program som leser det av.

5502520[/snapback]

Jeg har brukt speedfan til å kjøre graf over tid, og den viser ingen endringer over tid, heller ikke ved bruk av photoshop etc.

Lenke til kommentar

Kjør Speedfan sin graffunksjon mens du kjører en runde med 3Dmark01, eller 3dmark06, de stresser både skjermkort og cpu, og vil derfor belaste systemet til maks.. Om du i tillegg har winamp eller mediaplayer i bakgrunnen som spiller en cd eller en dvd, vil du fort finne ut om psu holder mål eller ikke.

Om du defrag'er alle diskene dine samtidig så er du vil på maks av belastning..

Lenke til kommentar

Hvis det skal vises på en slik graf så forutsetter man at spenningen faller med økende belastning. Er det trolig at den gjør det?

En PSU har til oppgave å regulere spenningen så den er lik uansett belastning. Når PSU blir overbelastet så bør den ikke la spenningen falle, den bør faktisk slå seg av for å beskytte seg selv og PCen.

Jeg sier ikke at spenningen er helt konstant, den vil falle litt. Men så lenge det er innenfor toleransen på 5% så har det liten betydning, og man kan ikke utlede av det om PSU er overbelastet eller ikke.

Lenke til kommentar

Helt fine og gjevne spenninger.

Ingenting galt der.

dvs, din PSU yter mer en godt nok for din nåværende konfigurasjon.

Hvorfor trodde du egentlig at den var for svak? Stabillitetsproblemer? n00ber som mener at en strømforsyning ikke er bra nok hvis du har mindre en 500w?

Lenke til kommentar

Jeg har problemer med at PC'en til tider kan slå seg av når den jobber hardt. Av en eller annen grunn skjer det blant annet lett i spill, som Civilization 4 og Battlefield 2. Maskinen har også, som jeg har nevnt i en annen tråd, tendens til å være vanskelig i oppstarten, ved at den ikke vil jobbe seg fram til bios engang.

Da ser det i det minste ut til at CPU'n er friskmeldt.

Jeg takker og bukker for all hjelp, dere har bidratt veldig bra :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problem med min gamle pentium 4 prescott.

Alt for ofte ble den varm og maskinen skrudde seg av.

Dette burde kunne løses ved å skifte kjølepasta eller kanskje bytte vifte.

Jeg for min del kjøpte en ny cpu da problemet begynte å oppstå ca 1mnd før jeg uansett hadde tenkt å kjøpe nye deler.

Lenke til kommentar

Det kan også være minneproblemer. Spesielt om du bluescreener rett før du restarter.

Du kan evt. la maskinen stå og kjøre 3dmark i 24 timer eller noe sånt. Da får du ihvertfall en god indikasjon på om det er under hardt press maskinen restarter, eller bare i spesielle aplikasjoner.

-Stigma

Lenke til kommentar
Sier dette noe?

VCORE: 1.07V

+3.3V: 3.34V

+5V: 5.25V

+12V: 12.04V

-12V: -11.87V

-5V: -5.05V

+5VSB: 5.56V

VBAT:: 3.62V

5503326[/snapback]

Ikke stort, dvs, jeg ser ikke noe feil sånn i farta ;)

Du bruker et slags program for å lese ut de spenningene? Vet du at det er riktig? Har du kontrollmålt med et voltmeter? Jeg aner ikke hvordan maskinen vet hvilken spenning PSU gir men hvis noe er feil der så blir det moro...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...