Gå til innhold

Hva er minimumslønn for en 16 åring?

mau5trap

Anbefalte innlegg

Heisann... Jeg jobber hver torsdag i en prix butikk. Jeg jobber 16 timer i måneden, men tjener ikke mere en 1000 kr. Dvs en timelønn på 62,50 kr. Jeg synes det virker veldig lite :hmm:. Jeg får aldri noen lønnslipp heller, som kan bekrefte min timelønn, men jeg har regnet det ut.

Kan jeg klage til arbeidsgiveren min? Har jeg krav på høyere lønn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror ikke du har krav på høyere lønn, men lønnslipp har du krav på tror jeg.

Har du skrevet arbeidskontrakt?

5500899[/snapback]

ja, det har jeg, men lønnen min ble aldri oppgitt, og arbeidsgiveren min hadde ikke peilig på hva lønnen min var.

Så er ikke 16timer så utrolig mye heller... ville tro at en avisbud jobber flere timer enn deg i mnd, og tjener fortsatt rundt 1000-2000kr...

5500946[/snapback]

En jeg kjenner er avisbud. Han jobber ca 1,5 5 dager i uken, og tjener over 4000kr i måneden.

Lenke til kommentar
Har man ikke krav på en minstelønn (ca. 70kr?) om man organiserer seg i en sånn arbeids-organisasjon?

5504078[/snapback]

Dersom de har tarrifavtale med arbeidsplassen så...

5504194[/snapback]

Helt sikker. Det er som det er sagt ingen lovfestet minstelønn i norge.

Lenke til kommentar

Jeg kan jo spørre her, istedet for å lage en ny tråd.

Jeg jobbet en uke på lefdal, som jeg likte godt (arbeidsuke på skolen) Tror dere jeg har noe sjanse for å få sommerjobb der? (De sa jeg var både hyggelig og hjelpsom and all that stuff =P) Som ryddegutt elns?

Hvor mye er vanlig å få i timen?

PS: Jeg blir 16 i år. :)

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Du har en fot innenfor bedriften, folk kjenner deg og liker deg allerede. Søk, så ser du. Å sitte på gjerdet er hvertfall ingen vits. Nå er ikke akkurat 1 uke nok til å danne seg et bilde av deg, men det er bedre enn 0 uker, som de fleste andre sommerjobbsøkerne har.

Søk tidlig uansett (allerede nå) på sommerjobb der. Det kommer uhorvelig mange skoleungdommer som vil ha sommerjobber utover våren.

På Mega begynte de å få sommerjobbsøknader allerede i januar.

De leser søknadene i kronologisk rekkefølge når de går gjennom alle sammen mot sommeren. Så søker du i juni, havner du nederst i en STOR ringperm med andre søknader. Det er ikke lurt.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...