Gå til innhold

Har bestemt meg! Ubuntu Linux på meg

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg etter å ha lest diverse guider og greier på nett for å prøve Linux. Begynner å bli lei Windows feil og mangler.

Har bestemt meg for Ubuntu 5.04 (hvis det er den nyeste) men jeg har et par spørsmål.

Jeg kommer ikke til å fjærne Windows som ligger på C: siden jeg fortsatt vil ha spill og slikt. Har planer om å legge Linux på D:.

Da spør jeg: Funker Linux på NTFS filsystem?

D: er en partisjon som jeg har alt av dokumenter på, så den kan ikke formateres.

En annen ting. Jeg har også lyst til å lære meg å skrive kildekode til Linux. Hvilket språk? Kan litt om programering, i hovedsak python, men har lyst til å lære mer.

Og til slutt: Hvis jeg får det til å funke på D:, ønsker jeg en måte å velge mellom Windows og Linux ved oppstart. Forandre noe i Autoexec.bat?

Takker for svar!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

har ubuntu på laptopen selv, og det fungerer glimrende og er et bra valg for nybegynnere.

og ha både linux og windows på samme maskin er ikke noe problem, under installasjonen av ubuntu vil du få spørsmål om å installere en boot-loader. denne finner vanligvis windows disken automatisk, så du får opp valg mellom win og linux når du starter maskinen

Lenke til kommentar
Linux kan ikke installeres på NTFS , du må nok lage en egen partisjon som linux kan installeres på, om du først partisjonerer den som NTFS spiller ingen rolle, du kan gi den et annet format under installasjonen.

5500694[/snapback]

Det stemmer ikkje heilt. Det er iallefall ein distro som kan innsalerest på ein virtuell partisjon, plassert i ein fil på fat32 eller ntfs filsystem.

Eit forslag:

ta kopi av dei dokumenta du trenger, og legg in ubuntu på "D:".

Kopier så tilbake dokumenta.

Lenke til kommentar

flytt over dokumentene fra D til C,

sett inn ubuntu cdn og formater D og lag en swap partisjon på 750MB

ellerno en home partisjon på rundt 20 - 25 gig en boot partisjon på

en gig ellerno og resten som /

korriger meg hvis dette høres dumt ut...

jeg har en idiotisk partisjonert disk nå men ville gjort noe lignende i dag,

men i litt andre skalaer ettersom jeg har en 160 og en 200 gig disker...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Tror du det? Hvis ikke filsystemet blir NTFS da så mister jeg jo alt i Windows.

5502445[/snapback]

uansett hvilket filsystem du velger, så mister du alle data når du formaterer (sånn praktisk ihvertfall, så ikke gidd kverruler folkens).

det som er viktig er at du har tatt backup av viktige data! ting som du absolutt må ta vare på, bare sånn i tilfelle du gjør noe feil under partisjonering eller installeringen, slik at du ikke mister det for alltid

Lenke til kommentar
flytt over dokumentene fra D til C,

sett inn ubuntu cdn og formater D og lag en swap partisjon på 750MB

ellerno en home partisjon på rundt 20 - 25 gig en boot partisjon på

en gig ellerno og resten som /

korriger meg hvis dette høres dumt ut...

jeg har en idiotisk partisjonert disk nå men ville gjort noe lignende i dag,

men i litt andre skalaer ettersom jeg har en 160 og en 200 gig disker...

5502795[/snapback]

Harddisken min er bare på 40gig. C: er på 6gig. Snart fri for plass der. Skal kjøpe ny harddisk.

Lenke til kommentar
En annen ting. Jeg har også lyst til å lære meg å skrive kildekode til Linux. Hvilket språk? Kan litt om programering, i hovedsak python, men har lyst til å lære mer.

5500588[/snapback]

Python er et supert språk å starte med. Fortsett litt med Python, finn noen bøker eller no og løs oppgavene. Tipper du finner en del kurs/oppgaver på nettet hvis du leter.

Syns du også bør lære deg litt shell-programmering, Bash er standard shellet for Ubuntu (som commandolinja eller cmd i windows bare mye kraftigere).

Før eller siden bør(må) du lære deg C/C++ hvis du har lyst til å dykke ned i Linux kildekoden. Linux kjernen er skrevet i C.

Populære programmeringsspråk i GNU/Linux verdenen:

Python, Perl, PHP, C/C++, Java.

Java kan være litt knot, men det pleier å gå bra.

Skal du programmere i C/C++ bør du lære om GCC.

Både Gnome og KDE har utviklingsverktøy, søk i Synaptic hvis du installerer Ubuntu.

Lenke til kommentar

Har vært her inne og lastet ned Ubuntu. ftp://ftp.uninett.no/linux/ubuntu-iso/5.10

Lastet ned Install-i386 og Live-i386 (skal bruke Live CD-en til jeg får ny harddisk).

Er det rett? Jeg har ikke AMD64, men hva er Power-PC? Er ikke det IBM sin supermaskin?

En annen ting: Leste på www.linuxguiden.org at jeg måtte gjøre noe for at det skulle fungere bedre på nyere Pentium. Må jeg gjøre det på min AMD Socket A?

Lenke til kommentar

i386 er rett, powerPC er er ibm-sin prosessor, og den brukes både i stormaskiner og i alle mac'er.

Når det gjelder programmering vil jeg si python og c/c++ er en bra kombinasjon. GNU/Linux er forøvrig en veldig fin platfor å utvikle på, alt er veldig bra tilrettelagt for det! Man trenger ikke knote i flere timer bare for å komme i gang. Python følger med de fleste distroer f.eks Ubuntu, og for å programere i C er det nok å kjøre komandoen "sudo apt-get install gcc", så blir en c-kompilator installert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...