Gå til innhold

Hamas vant valget - hva nå?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

La meg herved få presentere et utdrag fra Hamas' eget charter:

The Prophet, Allah bless him and grant him salvation, has said: 'The Day of Judgement will not come about until Muslims fight the Jews (killing the Jews), when the Jew will hide behind stones and trees. The stones and trees will say O Muslims, O Abdulla, there is a Jew behind me, come and kill him...'

Resisting and quelling the enemy become the individual duty of every Muslim, male or female. A woman can go out to fight the enemy without her husband's permission, and so does the slave: without his master's permission...

There is no solution for the Palestinian question except through Jihad. Initiatives, proposals and international conferences are all a waste of time and vain endeavors. The Palestinian people know better than to consent to having their future, rights and fate toyed with...

The day The Palestinian Liberation Organization adopts Islam as its way of life, we will become its soldiers, and fuel for its fire that will burn the enemies...

The Zionist invasion is a vicious invasion... It relies greatly in its infiltration and espionage operations on the secret organizations it gave rise to, such as the Freemasons, The Rotary and Lions clubs, and other sabotage groups. All these organizations, whether secret or open, work in the interest of Zionism and according to its instructions...

Men for all del, det er vel ingen grunn til stigmatisering eller forhåndsdømming? :ermm:

Lenke til kommentar
BTW ser nå at de venstrevridde mediene visselig har dratt i gang en kampanje for å vitvaske Hamas, slik de gjorde med terroristen Arafat og PLO. I Bergens Tidene tirsdag kunne jeg lese om "den terrorstemplede organisasjonen Hamas".... :ermm:

5504440[/snapback]

I dag skriver de dette (har det på siden sin i hvert fall): http://www.bt.no/meninger/kommentar/article239262.ece

Jeg syns du bør akseptere, faktisk være glad for, at avisene skriver ting du ikke liker. Hvis du gjør sport i å hente ut beviser for at media er "venstrevridd" fremstår du selv som litt vridd.

Lenke til kommentar
BTW ser nå at de venstrevridde mediene visselig har dratt i gang en kampanje for å vitvaske Hamas, slik de gjorde med terroristen Arafat og PLO. I Bergens Tidene tirsdag kunne jeg lese om "den terrorstemplede organisasjonen Hamas".... :ermm:

5504440[/snapback]

I dag skriver de dette (har det på siden sin i hvert fall): http://www.bt.no/meninger/kommentar/article239262.ece

Jeg syns du bør akseptere, faktisk være glad for, at avisene skriver ting du ikke liker. Hvis du gjør sport i å hente ut beviser for at media er "venstrevridd" fremstår du selv som litt vridd.

5505314[/snapback]

Vel, du har et poeng der. Jeg var nok for snar (og paranoid) her. Det viser seg at det som skrives rundt omkring er en del mer balansert enn det jeg fryktet.

Jeg tror nok den artikkelen jeg så i Bergens Tidene på tirsdag var et enkelttilfelle.

Men generelt sett er pressen venstrevridd. Og jeg er "anti-pressen" vridd.

Endret av HilRam
Lenke til kommentar
Ikke hvis du er Israel. Det gjelder andre ting for det landet enn alle andre land. Israel har f.eks. ikke rett til å forsvare seg mot terror uten å bli kritisert (les sikkerhetsmuren/ gjerdet). De har heller ikke rett til å slå tilbake mot terroristledere (Hamas-ledere som hjernevasker unge mennesker til at det mest saliggjørende som finnes er å sprenge seg selv og de skitne vantro i luften). Da får de resolusjoner mot seg i FN.

5501334[/snapback]

Israel gjør det de trenger for å forsvare seg mot terror. De dreper utenlandske statsborger uansett hvor det måtte befinne seg, okkuperer land og slipper bomber der det måtte passe. De risikerer fint lite når de har en storebror med mye makt og som kan banke alle de andre landene. Da er det verre å bo i nabolandene, hvor man kan bli invadert pga. rykter om farlige angrepsvåpen.

Lenke til kommentar
Ikke hvis du er Israel. Det gjelder andre ting for det landet enn alle andre land. Israel har f.eks. ikke rett til å forsvare seg mot terror uten å bli kritisert (les sikkerhetsmuren/ gjerdet). De har heller ikke rett til å slå tilbake mot terroristledere (Hamas-ledere som hjernevasker unge mennesker til at det mest saliggjørende som finnes er å sprenge seg selv og de skitne vantro i luften). Da får de resolusjoner mot seg i FN.

5501334[/snapback]

Israel gjør det de trenger for å forsvare seg mot terror. De dreper utenlandske statsborger uansett hvor det måtte befinne seg, okkuperer land og slipper bomber der det måtte passe. De risikerer fint lite når de har en storebror med mye makt og som kan banke alle de andre landene. Da er det verre å bo i nabolandene, hvor man kan bli invadert pga. rykter om farlige angrepsvåpen.

5505587[/snapback]

*Host. Hark.*

1. De risikerer alt for mye som det er bare i kraft av å være jøder.

2. De slipper ikke bomber "der det måtte passe" - dvs. for moro skyld. Dette er propaganda og løgn. De sender i stor grad inn tropper for å minske "collateral damage". (Fant ikke passende norsk ord.)

3. De dreper utenlandske statsborgere som er ettersøkt som terrorister, hvor de enn måtte befinne seg. Bra. Godt at noen i det minste tar ansvar.

4. Det som gjør det ille å bo i nabolandene er fraværet av demokrati og respekt (eller skal vi si kjennskap til) menneskerettigheter.

Lenke til kommentar
De risikerer fint lite når de har en storebror med mye makt og som kan banke alle de andre landene.

5505587[/snapback]

*Host. Hark.*

1. De risikerer alt for mye som det er bare i kraft av å være jøder.

5506956[/snapback]

Var det noe du hadde tenkt å fortelle?

Påstandene jeg kom med er et stykke til side for det jeg mener selv. Men de er like nær sannheten som det du selv skrev. Mener jeg.

Endret av Feynman
Lenke til kommentar
VG: Fatah-medlemmer stormer parlamentsbygninger

Hva nå?  :no:

5511108[/snapback]

Ikke godt å si ,enten blir det kaos eller så må Hamas legge ned våpnene og forhandle.

Skal jeg vere erlig tror jeg ikke Hamas hadde lyst å vinne valget da dette gjør deres situasjon som en terrorgruppe vanskelig, og forhandler de ikke vil vel det bety at de svekker sin posisjon kraftig for ettertiden, noe jeg egentlig ikke ser på som negativt.

Det som er synd er vel at det blir mye uskyldig blod spilt før en kommer så langt .

Lenke til kommentar
Jeg la meg i går kveld i den trygge tro at Fatah tross alt hadde flertall i den palestinske nasjonalforsamlingen. (Dette inntrykket fikk jeg på CNN's kveldssending.)
Jeg leste mellom linjene i media at seieren skulle være sikret med rikelige mengder korrupsjon. Jeg tok visst feil.
Så våkner jeg i dag til denne sjokknyheten:

NRK - Hamas vant valget.

Litt om Hamas:

Wikipedia - Hamas.

Jeg ser at NRKs Odd Karsten Tveit "kallar det som har skjedd for et politisk jordskjelv"...

Vel. Her er å bemerke at valget ikke ble (tilstrekkelig?) rigget av Fatah til at de vant. At denne Tveit har latt seg forbløffe sier svært mye om hans bakkekontakt med folket der.
Ja, både han og Sunnanå må vel være sjokkerte nå, når de i flere tiår har overbevist oss (og seg selv?) om at palestinerne er fredselskende mennesker som ønsker fred med Israel. Hamas, om dere ikke er kjent med det, står for noe ganske annet, nemlig at staten Israel skal utslettes, og jødene kastes på havet.

Som nevnt i en tidligere tråd, er situasjonen langt fra så enkelt som palestinere mot jøder, bl.a. nevnte jeg at Fatah ikke har røtter hos palestinere, men tvert om ofte kalles for tunisierne. At Hamas vant nå betyr kort og godt at palestinerne valgte ledere blant sine egne. Selv Yassir Arafats opprinnelse er omdiskutert, egypter eller palestiner? NB: Skal du lese Wikipedia-artikkelen om Arafat bør du lese diskusjonssiden, der er det redaktørkrig på gang. Jeg har min tvil om kvaliteten på den artikkelen.
Hverken USA eller Israel vil sitte ved forhandlingsbord med terror-organisasjonen Hamas. Hva nå? Ser vi frem mot en full-skala krig?

5500308[/snapback]

Å se frem til en krig blir vel litt for tabloid. At det blir krig er nok godt mulig, spesielt siden utsiktene til en brå død ikke plager fundamentalister, og Israels kjernefysiske arsenal derfor ikke er fullt så avskrekkende.
Lenke til kommentar
Nei, deres hensikter har vel aldri vært å utslette staten Israel. De har vel bare misforstått seg selv, og forvirret alle oss andre i samme slengen...  :ermm:

5501235[/snapback]

Skal love deg at hvis noen (FN) hadde plassert en haug med mennesker i norge, gitt dem et avgrenset område og sagt at dette er deres så tipper jeg det hadde vokst frem lett ekstreme grupperinger her også. ;) Slik er det faktisk mange som føler det.. Israelerne har i tillegg sine egne ekstremister som ofte består av jødiske innvandrere som tar seg til rette utenfor disse områdene også. Jeg har ingen sympati med terrorister, men det er faktisk ikke slik at flertallet av palestinere er slemme eller terrorist kandidater. Det er en rekke palestinere som er kristne, moderate muslimer, ikke religiøs osv. Samme hos Israel: Slett ikke alle er fundamentalister der heller. Dessverre er det de ekstreme som blir hørt og ikke "de vanlige". Det er faktisk mange palestinere og israelere som går helt fint sammen.. At Hamas vinner valget betyr vel faktisk ikke annet enn at alternativene var få og lite troverdige.

Lenke til kommentar

Skal love deg at hvis noen (FN) hadde plassert en haug med mennesker i norge, gitt dem et avgrenset område og sagt at dette er deres så tipper jeg det hadde vokst frem lett ekstreme grupperinger her også. ;)

Nå har det faktisk bodd jøder i Midt-Østen i flere tusen år, de dukket ikke opp som troll fra eske på slutten av 40-tallet.

Jeg har ingen sympati med terrorister, men det er faktisk ikke slik at flertallet av palestinere er slemme eller terrorist kandidater. Det er en rekke palestinere som er kristne, moderate muslimer, ikke religiøs osv.

"65 prosent av palestinerne støtter angrep mot USA og Europa, viser norsk undersøkelse."

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1184165.ece Mtp EU og USAs finansielle støtte til palestinerne så finner jeg det noe underlig at de ønsker å slakte ned hånden som gir de mat.

Samme hos Israel: Slett ikke alle er fundamentalister der heller.

Israel er nok betraktelig mer sekulært.

Dessverre er det de ekstreme som blir hørt og ikke "de vanlige". Det er faktisk mange palestinere og israelere som går helt fint sammen.. At Hamas vinner valget betyr vel faktisk ikke annet enn at alternativene var få og lite troverdige.

Majoriteten av palestinerne støtter terror mot Europa og USA og de har nå valgt inn en terrororganisasjon som har etnisk rensning som et sentralt punkt på valgprogrammet. Beklager, men det tyder på at det er majoriteten som ødelegger for mindretallet, ikke omvendt.

Lenke til kommentar
Skal love deg at hvis noen (FN) hadde plassert en haug med mennesker i norge, gitt dem et avgrenset område og sagt at dette er deres så tipper jeg det hadde vokst frem lett ekstreme grupperinger her også. ;)

5520574[/snapback]

Jaha. Norge har tapt Jemtland, Herjedalen, Færøyene, Grønland med mye, mye mer, deler av dette gjennom internasjonale avtaler der Norge hadde helt klart utilstrekkelig innflytelse.

Så hvor er all denne terrorismen blant nordmenn jeg tydeligvis har gått glipp av?

Lenke til kommentar

5520574[/snapback]

Jaha. Norge har tapt Jemtland, Herjedalen, Færøyene, Grønland med mye, mye mer, deler av dette gjennom internasjonale avtaler der Norge hadde helt klart utilstrekkelig innflytelse.

Så hvor er all denne terrorismen blant nordmenn jeg tydeligvis har gått glipp av?

5520881[/snapback]

:roll:

Beklager så mye om dette oppfattes som personangrep men dette er vel kanskje det dummeste argumentet jeg har hørt noensinne..

Lenke til kommentar
Nå har det faktisk bodd jøder i Midt-Østen i flere tusen år, de dukket ikke opp som troll fra eske på slutten av 40-tallet. 

Skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre. Svært mange av dagens israelitter kommer vel fra europa/usa og de bosatte seg i en nasjon de i utgangspunktet fikk tildelt av FN mot endel av de eksisterende beboernes vilje.

"65 prosent av palestinerne støtter angrep mot USA og Europa, viser norsk undersøkelse."

Ja statistikk er jo alltid underholdende men noe reellt bilde av folks meninger gir det neppe.

Israel er nok betraktelig mer sekulært.

Det er nok endel ekstremisme der også men poenget mitt var som sagt at det er ekstremistene man hører om og ikke de moderate som jeg mener flertallet på begge sider tilhører.

Majoriteten av palestinerne støtter terror mot Europa og USA og de har nå valgt inn en terrororganisasjon som har etnisk rensning som et sentralt punkt på valgprogrammet. Beklager, men det tyder på at det er majoriteten som ødelegger for mindretallet, ikke omvendt.

Nok en gang.. dette er vel ikke akkurat noe man kan bevise. Jeg kan ikke legge frem noe statistikk som beviser det motsatte men jeg er ganske sikker på at det kan la seg gjøre. Det jeg derimot er relativt sikker på er at Israels behandling av palestinere er en sterkt medvirkende årsak til hatet de føler, som selvmordsbombing o.l. fører til hat på motsatt side.

Mitt poeng er enkelt og greit det at arabere generelt ikke er hysteriske terrorister med AK47 og kroppen full av C4. For de av oss som har reist litt og opplevd arabisk mentalitet er det et stolt folkeslag som er mye mer tolerant enn man får inntrykk av i media.

Lenke til kommentar

5520574[/snapback]

5520881[/snapback]

:roll:

Beklager så mye om dette oppfattes som personangrep men dette er vel kanskje det dummeste argumentet jeg har hørt noensinne..

5522400[/snapback]

Det vil oppfattes adskillig mindre tåpelig om du gir en begrunnelse for ditt syn.

Poenget er: Norge har flere ganger igjennom adskillig hundrede år mistet land gjennom vedtak gjort av og i andre land, paralellen burde være åpenbar for de fleste.

Enda en paralell om overnevnte ikke sitter: Da Stoltenberg (den eldre) fortalte sin balkanske motpart i en tilspisset forhandlig om Norge og tapet av Jemtland og Herjedalen, lente denne seg over bordet og spurte Stoltenberg hva han hadde tenkt å gjøre med saken.

Det er mulig jeg uttrykker meg vel konsist, men det er fordi jeg regner med et minimum av innsikt blant de jeg debatterer med.

Edit: typo, det var en bra balkan, ikke de baltiske land.

Endret av Codename_Paragon
Lenke til kommentar

Det er også interessant at EU truer med å stoppe pengestrømmen til Palestina om Hamas ikke annerkjenner staten Israel, og slutter å bruke vold som politisk virkemiddel.

Kilde: Jyllands-Posten

Likevel er det viktig å merke seg at de ikke har kuttet pengestrømmen enda, og sier de skal gi Hamas en sjanse til å vise at de vil endre kurs. I henhold til den nederlandske utenriksministeren får de opp til tre måneder.

Kilde: The Times

Palestina kan stå ovenfor et stort pengeproblem, og dersom det blir en realitet kan man fort se en opptrapping av ekstremister. Av denne grunnen er det vanskelig å se hva som er den riktige linjen, personlig mener jeg en nulltoleranse for vold fra Hamas er helt nødvendig. Jeg er også spent på hva Norge velger å gjøre. Jeg vil tro pengene kommer til å fortsette å strømme, men kan forestille meg at det stilles noen krav til Hamas.

Lenke til kommentar

I et intervju på NRK kom det frem at de nye makthaverne ikke ønsker penger fra Vesten siden det kan føre til utpressing (om jeg forstod tankerekken rett).

På Dagsrevyen igår sa utenriksministeren at de ikke hadde tenkt å stoppe pengene, det er vel vanskelig all den tid norske myndigheter ønsker å fremstå som en noenlunde nøytral megler i forhandlinger.

Uansett vil vel midler fra mer ekstremistiske hold øke i omfang.

Lenke til kommentar

Det viser seg jo at pengestrømmen fra vesten er et utpressingsmiddel...

Jeg antar Hamas vil kunne gjøre mye i regjering, forhåpentligvis sette makt bak krava overfor Israel.

EDIT: De har selvsagt muligheten til å gjøre mye faenskap internt i Palestina da. Vi snakker om sterkt religiøse fundamentalister her som kan føre det palestinske samfunnet bakover i tid, bl.a. ved å tvinge kvinner til å bære hijab, hindre kvinner i å jobbe, forby vestlig musikk osv. Men så langt har de lovet å ikke gjøre slikt, så får vi se o mdet stemmer.

Endret av olsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...