Gå til innhold

GeForce 7900 kommer i mars

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om jeg liker enda flere cores, og enda mer effektforbruk, snart bruker jo en topp-PC mer effekt enn scooteren min.

AtW

5689514[/snapback]

Tja.. har det noe å si egentlig hvor mye effekt maskinen drar, sånn rent teknisk sett...

Viss alt der inne har riktig temeratur, osv, så betyr det jo bare en "Litt" høyere strømregning viss du må ha 1000 Watt's strømforsyning i steden for 500 watt..

Eller er det ett eller annet elementært jeg har gått glipp av her...

Hvem bryr seg om hvor mye strøm maskinen trenger da... :nei:

5690126[/snapback]

Det er jo mye dyrere og vanskligere å få ting stille om man drar masse effekt. 500 watt mer strømforbruk 8 timer om dagen i et år koster vel nærmere 1000 kroner? (nå er jo 500 watt mer litt i overkant da, det skal sies)

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet ikke helt om jeg liker enda flere cores, og enda mer effektforbruk, snart bruker jo en topp-PC mer effekt enn scooteren min.

5689514[/snapback]

Tja.. har det noe å si egentlig hvor mye effekt maskinen drar, sånn rent teknisk sett...

Viss alt der inne har riktig temeratur, osv, så betyr det jo bare en "Litt" høyere strømregning viss du må ha 1000 Watt's strømforsyning i steden for 500 watt..

5690126[/snapback]

Det er jo mye dyrere og vanskligere å få ting stille om man drar masse effekt. 500 watt mer strømforbruk 8 timer om dagen i et år koster vel nærmere 1000 kroner? (nå er jo 500 watt mer litt i overkant da, det skal sies)

5690155[/snapback]

Samt at det sikkert kan være ganske plagsomt om sommeren når det er 25 'C ute og man må/vil sitte like ved en varmeovn (les: PC) på 1000W.

For ikke å snakke om alle som er så uheldige å bo nærmere ekvator enn oss i kalde norge og har 35 'C ute og må ty til 1000W kraftigere air condition for å få levelige forhold rundt PCen. (For hver eneste watt som produseres ekstra må det omentrent 2W mer effekt på aircondition anleggene for å holde temperaturen i rommet på samme nivå. Da snakker vi om tre tusenlapper mer i strømregning per år og ikke bare en)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

5689514[/snapback]

5690126[/snapback]

5690155[/snapback]

Samt at det sikkert kan være ganske plagsomt om sommeren når det er 25 'C ute og man må/vil sitte like ved en varmeovn (les: PC) på 1000W.

For ikke å snakke om alle som er så uheldige å bo nærmere ekvator enn oss i kalde norge og har 35 'C ute og må ty til 1000W kraftigere air condition for å få levelige forhold rundt PCen. (For hver eneste watt som produseres ekstra må det omentrent 2W mer effekt på aircondition anleggene for å holde temperaturen i rommet på samme nivå. Da snakker vi om tre tusenlapper mer i strømregning per år og ikke bare en)

5690930[/snapback]

Trenger ikke dra til ekvator. Det er kjipt nok her oppe i 28-30°. :)

Sist sommer orket jeg ikke rare øktene foran PCen under heteperioden.

Jeg er helt enig i at effektforbruket må ned. Datamaskiner er noe av det mest forurensende vi har idag. En årsak til det er "uren" kraft. Problemet er at det ikke har vært fokus på dette og produsentene har i stor grad fått kjøre uhindret av gårde.

Jeg betaler gjerne mer for en mer miljøvennlig og kaldere PC. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig i at effektforbruket må ned. Datamaskiner er noe av det mest forurensende vi har idag. En årsak til det er "uren" kraft. Problemet er at det ikke har vært fokus på dette og produsentene har i stor grad fått kjøre uhindret av gårde.

Jeg betaler gjerne mer for en mer miljøvennlig og kaldere PC.  :thumbup:

5695231[/snapback]

Nå har jeg hørt den oxo !!

Påstand: "Datamaskiner er noe av det mest forurensende vi har idag"

Nei veit du hva... Biler, tog, busser, kjøleskap, oppvaskmidler, med mye mer...... DET ER FORURENSING DET...

Viss man ikke bare kaster datamaskinen rett ut vinduet og ned i skauen etter bruk så er den ikke forurensende i seg selv.

Uansett hvor mange watt du klarer å presse inn i maskinen, så er en varmtvannstank, eller et kjøleskap ekstremt mye mer energi krevende...

Miljøvennlig PC du....

Lenke til kommentar

Noen steder må man begynne. Man har allerede laget mer energivennlige hvitevarer. Men brunvarer og multimedia har fått kjøre fritt løp. Samt at en PC har man snart på hvert eneste rom både på hjemme og på jobb.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Bare for en kjapp sammenligning kikket jeg innom elkjøp.no og fant ut at ingen av kjøleskapene de selger forbruker mer enn ca 23W effekt. (Totalt årlig forbruk på under 200 kWh). De mest energieffektive brukte rundt 10-15W. Da snakker jeg om store kjøleskap, ikke noen små hybelkjøleskap. En vanlig PC bruker gjerne 150-250W, altså omentrent like mye som 10 kjøleskap.

Nå tenker man sikkert at kjøleskap er helt i ene enden av skalaen, men selv en varmtvannsbereder bruker ikke så voldsomt mye effekt. Her hos meg bor vi to stykker i en liten leilighet. På sommeren bruker varmtannsberederen en relativt stor andel av energibehovet vårt. Jeg vil anslå det til å være rundt 30% av energibehovet i leiligheta om sommeren og da bruker vi ca 10kWh per døgn. Altså et døgngjennomsnittlig energibehov til oppvarming av vann per person på ca 63W. Fortsatt bare rundt 1/3 av det en vanlig PC bruker.

Enn komfyren da? Jo, der bruker jeg ca 2 plater på full effekt i 3 minutter hver dag + 2 plater på 20% effekt i 20 minutter hver dag. Hvis vi anslår full effekt til å være 1500W per plate så vil energiforbruket per døgn bli 0,35 kWh eller et døgngjennomsnitt på ca 15W. Jeg må altså lage rundt 7 middager i døgnet for at komfyren skal bruke like mye strøm som en PC som står på halve døgnet.

Så jeg synes ikke det er rart at hver gang vi diskuterer effekt så er det en rekke brukere som forteller at de ikke trenger å bruke varmeovn på rommet sitt når PCen står på. PCen fungerer som varmekilde til oppvarming av rommet og det sier jo litt om hva energiforbruket er sammenlignet med andre ting. En PC er altså ganske så energikrevende.

I søreuropa og andre varme plasser kan man gange effektforbruket til en PC med tre siden man trenger air condition for å få ned temperaturen. En PC på 250W krever airconditioning på ca 500W for å holde temperaturen på samme nivå som når både PCen og air condition anlegget er slått av. Altså totalt 750W. Hvis det er varmt nok til å bruke air-conditioning f.eks 8 av 12 måneder på det stedet og man bruker PCen 8 timer om dagen med 250W så vil åreforbruket bli rundt 5.000 kWh for PCbruken. Med en pris på 50 øre for strøm og nettleie så blir prisen 2500kr per år.

Lenke til kommentar

I søreuropa og andre varme plasser kan man gange effektforbruket til en PC med tre siden man trenger air condition for å få ned temperaturen. En PC på 250W krever airconditioning på ca 500W for å holde temperaturen på samme nivå som når både PCen og air condition anlegget er slått av. Altså totalt 750W. Hvis det er varmt nok til å bruke air-conditioning f.eks 8 av 12 måneder på det stedet og man bruker PCen 8 timer om dagen med 250W så vil åreforbruket bli rundt 5.000 kWh for PCbruken. Med en pris på 50 øre for strøm og nettleie så blir prisen 2500kr per år.

5697107[/snapback]

må jo bare si det siden jeg da bor i sør-europa, man trenger ikke air condition for og holde pcn kald, den bare loader på 10 grader mere enn vinteren. boxed kjøler og mye volt er jo ikke og annbefale da.... kan til tider våre vanskelig og holde de under 30 grader på data rommet her,

men skjønner hvor du vill, synest det tar helt av. effektforbruket på gpu har nesten dobblet seg det siste året. hadde håpet at produsentene tok tak i saken, men vi så jo akkurat en lien review av M2 og det ser like ille ut. blir neppe bedre når G80 kommer heller :nei:

og "eternal" ja det sklir litt ut, men vi bare driver tida til den 8 som er uoffesiell release :p

Lenke til kommentar

5697107[/snapback]

må jo bare si det siden jeg da bor i sør-europa, man trenger ikke air condition for og holde pcn kald, den bare loader på 10 grader mere enn vinteren. boxed kjøler og mye volt er jo ikke og annbefale da.... kan til tider våre vanskelig og holde de under 30 grader på data rommet her,

men skjønner hvor du vill, synest det tar helt av. effektforbruket på gpu har nesten dobblet seg det siste året. hadde håpet at produsentene tok tak i saken, men vi så jo akkurat en lien review av M2 og det ser like ille ut. blir neppe bedre når G80 kommer heller :nei:

og "eternal" ja det sklir litt ut, men vi bare driver tida til den 8 som er uoffesiell release :p

5697353[/snapback]

R620 blir på 65nm ... Hjelper vel litt? :roll:

Endret av Zuckron
Lenke til kommentar

5697107[/snapback]

5697353[/snapback]

Det er vel mer snakk om at de fleste bruker aircondition for å holde seg selv kalde, og da må de fjerne effekten fra PCen, selv om jeg ikke var klar over at aircondition var så ineffektivt (at de bruker dobbelt så mye effekt som fjernet varmeeffekt, det er mye).

AtW

Lenke til kommentar
R620 blir på 65nm  ... Hjelper vel litt?  :roll:

5697428[/snapback]

Det spørs om effektforbruket blir lavere ;) (Og det er jo slett ikke sikkert)

Det er vel mer snakk om at de fleste bruker aircondition for å holde seg selv kalde, og da må de fjerne effekten fra PCen, selv om jeg ikke var klar over at aircondition var så ineffektivt (at de bruker dobbelt så mye effekt som fjernet varmeeffekt, det er mye).

5697622[/snapback]

Air condition og varmepumper er omentrent samme greia. Moderne air condition har nok en høyere virkningsgrad (jeg vil tippe opp mot 80% på de beste under gode temperaturforhold), mens de 20 år gamle vrakene som som regel henger på vegger i søreuropa har nok vanligvis rundt 50% virkningsgrad. (En forskjell til varmepumper er at spillvarmen fra kompressoren vil motvirke virkningsgraden i aircondition, mens den virker med virkningsgraden på varmepumper). En varmepumpe som gir 4 ganger mer varme ut enn man putter inn i form av elektrisk effekt vil om man reverserer den gi i underkant av 75% virkningsgrad som air condition.

Lenke til kommentar

Ok Simen, du vinner.... :dontgetit:

Viss min PC bruker like mye strøm som 10 kjøleskap så skjønner jeg veldig godt hvorfor vi har så høy strømregning her i huset.... :whistle:

Jeg personlig ville heller jobbet litt for å begrense utslipp av andre ting, ett mitt forbruk av strøm.

Strøm er pr. definisjon ren energi !

Det er bare et spørmål om hvordan den ble lagd.

Jeg skal filosofere videre på dette når mine 2 X 7900 GTX Duo går i SLI, og er ferdig klokket og optimalisert.

Utover det, så får jeg håpe det er mer regnskog igjen i Amasonas slik at vi får nok luft til airconditionen....

Og at Golfstrømmen ikke stopper opp, for da blir det jo istid..... :blush:

Lenke til kommentar

Air condition og varmepumper er omentrent samme greia. Moderne air condition har nok en høyere virkningsgrad (jeg vil tippe opp mot 80% på de beste under gode temperaturforhold), mens de 20 år gamle vrakene som som regel henger på vegger i søreuropa har nok vanligvis rundt 50% virkningsgrad. (En forskjell til varmepumper er at spillvarmen fra kompressoren vil motvirke virkningsgraden i aircondition, mens den virker med virkningsgraden på varmepumper). En varmepumpe som gir 4 ganger mer varme ut enn man putter inn i form av elektrisk effekt vil om man reverserer den gi i underkant av 75% virkningsgrad som air condition.

5697655[/snapback]

Jeg må inrømme at jeg ikke følger deg her, en varmepumpe tar inn 200 Watt elektrisk effekt, og produserer 800 watt varme, mao er 600 watt tatt fra ute. Om man snur den, burde det ikke koste 200 watt å kvitte seg med 600 watt innevarme? (regner med at de 200 watt som kommer fra lektrisiteten slippes ut utendørs i aircondition-tilfellet).

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...