Gå til innhold

Guide for kjøp av filmer på nett


ilpostino

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jepp det kommer selvsagt an på det. Men det er ikke sikkert alle de 2000 filmene faller i smak for alle som handler der heller. Men det blir jo bare å dra det enda lenger...

 

Neinei, men det teller jo tross alt ikke inn på antallet filmer med tekster :p Men jeg er helt enig, det er ikke mange filmer som kommer med norsk tekst der. Blant de nye er det veldig dårlig.

 

Jeg tenker å bestille noen filmplakater fra allposters.com. Sender de plakatene i rør, slik at de ikke blir skadet under transport? Hva koster frakt?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er veldig få filmer med norsk tekst på play.com ja. Og det er som du sier. Står det ikke noen med teksting, har ikke filmen noen som helst teksting i det hele tatt.

 

Kommer jo litt ann på hvordan man definerer "veldig få" også. Søker du etter norsk tekst, får man tross alt opp 2000 filmer. Sammenlignet med lageret til Play, så er ikke 2000 veldig mange - men at en engelsk nettbutikk har 2000 dvd-filmer med norsk tekst, er ikke så ille.. (noe av det er sikkert playtrade, da)

 

 

Forstår ikke helt "problemet" med all denne "Er det norsk tekst på", når det på de fleste(sikkert 90%) av filmene fra Play har engelsk tekst... Så man får jo med seg alt.. :)

Lenke til kommentar
Ikke hvis man ikke er så flink i engelsk da...

 

 

Rekner med de fleste som er "aktive film-seere" har et godt grunnlag i engelsk ... Hvis ikke er det jo ypperlig å se me engelsk tekst å lære litt... (;

 

Man lærer da mer engelsk om man ser en film med norsk tekst, man hører va de sier på engelsk og leser "oversettelsen" på ditt morsmål og forstår dermed hva som blir sagt, ergo: du lærer engelsk. Om en person med ett mindre heldig engelsk vokabular ser en film med engelsk tekst, kan det hende at personen ikke forstår en døyt, da lærer man mye :)

Lenke til kommentar

Faktsik tror jeg man lærer fortere dersom man kun hører engelsk og forstår det ut i fra handlingen. Dersom man skal følge med på handlingen, høre på engelsken og lese (den norske) teksten samtidig, så er det fort noe som faller bort. Min erfarling når jeg ser på film med venner som helst vill ha tekst er i alle fall at dersom jeg kommenterer noe som er rart i oversettelsen så har de skjeldent fått med seg hva som ble sagt. Og problemet med norsk tekst er at det ofte er dårlig oversatt. Folk er selvsagt forskjellige, men jeg tror at det beste læreutbytte får man dersom man har engelsk tekst, men klarer å la være å følge med på teksten hele tiden. Følger man med på lyden, men faller tilbake på tekstingen dersom noe blir uklart har man mindere å følge med på og større sjanse til å få med seg den orginale dialogen uten å bli forstyrret av dårlige norske oversettinger.

Lenke til kommentar

Selvsagt kommer det her veldig ann på alder også. Det er vel ikke helt greit å sette på en film uten norsk tekst til en 8-9åring. Men på den andre siden, å sette på en med norsk tekst blir nesten som å stikke til dem en bok og se "les". Eldere barn tror jeg veldig fort kan venne seg til å å ikke følge med på teksten dersom de ikke har tekst, og da lærer de mer engelsk. Då går det ikke så vedlig lenge før de ikke bryr seg om det er tekt eller ikke. Men det gjelder selvsagt ikke alle.

 

Selv vente jeg meg relativt tidlig å ikke lese teksten fordi jeg (selv i dag) aldri har vært noe god til å lese fort. Jeg får lest teksten, men den tar fokus bort fra filmen. Siden jeg har vendt meg til å ikke bry meg om teksten sjenerer den meg ikke selvom den er der. Andre igjen vil helst ta bnort tekten framfor å ha en dårlig norsk teksting, altså engelsk eller ingenting. Uansett tror jeg flertallet synes man får med seg mer av dialogen dersom man leser minst mulig på teksten.

 

Men ser man en film annen hver uke (eller sjeldnere) og ikke er god i engelsk så er det lite underholdene så e filmer uten tekst, d man fort mister handlinga. Der man derimot film ofte (flere filmer i uka, eventuelt en del tvserier på dvd) så kan man i løpet av veldig kort tid trene seg opp til å skjønne det meste som sies. Man bil ikek nødvendigvis en god oversetter da man ikke har en engelsk <-> norsk sammenheng, men man får en god forståelse på engelsk <-> handling/sammenheng. Og da setter man seg i en posisjon der man også blir bedre til å kommunisere på engelsk.

 

 

Det beste for broren din er selvsagt å helst ha filmer med norsk tekst, men ikke bry seg om det er en og annen med kun engelsk tekst. Og som nevnt tidligere; på Play er det utrolig mange filmer som er dårlig merket i enhold til teksting så selvom det ikke står norsk tekst i infoen så kan det godt hende det er det.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Hater å avbryte diskusjonen deres karer, men flere som opplever at Play er helt på jordet angående levering? Jeg godtok det når det strakk seg mot 10 dager tidligere, men når man må vente over 3 uker på en film er det noe riv ruskende galt. Jeg har absolutt ikke hastverk, men varen min har steget over tollgrensa siden jeg bestilte den. That pisses me off!

Lenke til kommentar
Hater å avbryte diskusjonen deres karer(...)

(ignorer den.. :whistle:)

 

Men ja, håper de retter opp i dette snart. I tillegg til ventetiden på den forge bestillingen min kostet "problemet" deres meg 160 kr ekstra i avgifter på en bestilling på 17,99£...

Har ikke hatt problemer med de før though...

Lenke til kommentar
Hater å avbryte diskusjonen deres karer, men flere som opplever at Play er helt på jordet angående levering? Jeg godtok det når det strakk seg mot 10 dager tidligere, men når man må vente over 3 uker på en film er det noe riv ruskende galt. Jeg har absolutt ikke hastverk, men varen min har steget over tollgrensa siden jeg bestilte den. That pisses me off!

 

Var varen på lager når du bestilte den? Har den vært på lager i perioden du har ventet? Man kan ha skikkelig uflaks slik at selvom varen er markert på lager, så kan de motta flere bestillinger som gjør at din kanskje ikke rekker å bi effektuert før lagerbeoldningen er tom. Er den nå sendt? Hvor lenge siden den ble sendt? Jeg kan være enig med det at det er irriterende når varer stiger over tollgrensa, mens man venter, men dersom den var under tollgrensa når den ble sendt men over når tillvesenet mottok den kan dette forklare hvorfor det tar tid. Og var den utnder grensa når den ble sendt kan du prøve å bruke dette som argument for tollvesenet. Har deb stoppet opp hos tollvesentet er dette noe Play.com har forsvinnende lite kontroll over.

 

10 dager når man venter på noe fra utlandet er da helt normalt, så det at du godtok det når det strakk seg mot det før forteller meg at du har vært vært litt utlomodig.

 

Min erfaring er at 10-14 dager er normalt (da snakker vi 7-10 virkedager). 2-3 uker er drøyt (10-15 virkedager) og alt over dette er en indikasjon på at orderen har stoppet opp ett eller annet sted.

 

Men hvorvidt dette har en helt normal forklaring i ditt tilfelle kan ingen svare på med den informasjonen som er gitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...