Gå til innhold

Guide for kjøp av filmer på nett


ilpostino

Anbefalte innlegg

Dragen: det blir gitt et eksempel der varens verdi er over 200 og da skal det betales mva også for frakt. Rett etter dette inlegget kommer du med et utsagn om at det ikke skal betales moms på frakt. Der etter kommer jeg med 2 eksempler som viser når du skal betale frakt på vare og ikke. Da seir du at du ikke har påstått noe annet. Når Moviehart sier at han sier akkurat det samme som meg (hans eksempel er det samme som mitt med varens verdi over 200). Og så påstår du at de ikke er inkl. frakt hvis du kommer over 200,-

 

Hva er det du egentlig mener. Det er nettopp slike "halvkommentarer" i hytt og pine som gjør at folk stadig vekk kommer tilbake til spørsmål om mva.

 

Til opplysning; tollgrensen på 200kr gjelder varens verdi. Dersom varens verdi overstiger tollgrensen skal det betales toll og avgifter. For de fleste varer er det ingen toll, men en merverdiavgift som det skal betales for hele sendingens verdi. Altså varens verdi + fraktkostnadene.

Endret av Xell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Igjen, når du sier, til 300kr er det med eller uten frakt? Synes det var veldig fint avrunnede verdier der.

 

et alternativt når slikt skjer er at de ikke har merket pakken med fraktkostnader, men kun en verdi på 300,-

 

 

et eksempel på bestillng fra amazon i dag ville vært noe i nærheten av;

 

vare; 55,95$

frakt; 6,49$

total; 62,44$

til kurs; 5,11

i NOK; 319,-

mva; 79,75

 

mva uten frakt;

55,95*5,11*0,25=71,50

 

og siden tollvesenet ikke nødvendig vis bruker samme valuttakurs som banken din kan du bli trukket litt forskjellig vor bestillingen en det tollvesenet beregner som fersendelsens verdi. Og med såpass lave portoer som amazon har så skal det ikke store forskjellen til i valutakurs før de 9 kr er spist opp.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Frakt for varen kan komme i tillegg. Kjøper du for eksempel en DVD til 199 kroner og det koster 40 kroner i porto trenger du ikke betale toll og avgifter for DVDen. 200-kronersgrensen regnes på fortollingstidspunket etter Tollvesenets omregningskurser.

 

Kan komme i tillegg? Så hvis jeg kjøper en ting for 180 NOK med 60 NOK i frakt så er det mulig at jeg må betale toll og avgifter?

Lenke til kommentar
Frakt for varen kan komme i tillegg. Kjøper du for eksempel en DVD til 199 kroner og det koster 40 kroner i porto trenger du ikke betale toll og avgifter for DVDen. 200-kronersgrensen regnes på fortollingstidspunket etter Tollvesenets omregningskurser.

 

Kan komme i tillegg? Så hvis jeg kjøper en ting for 180 NOK med 60 NOK i frakt så er det mulig at jeg må betale toll og avgifter?

Kan som i at det gjør ikke noe at totalverdien inkl. frakt er 200 kroner eller mer så lenge vareverdien er under 200 kroner. Så nei, ingen risk for avgifter med vareverdi 180 kroner og frakt 60 kroner. (Vet ikke hvilke unntak de snakker om men for film er du trygg)

 

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette omhandler ikke akkurat DVD-filmer, men jeg spør likevel. Hvordan er det å bestille plakater fra f.eks Play.com? Dukker disse opp i postkassa eller må de hentes på postkontoret pga lengden? Kan jeg være sikker på at de kommer frem i god behold?

Endret av MrBrown
Lenke til kommentar
Dette omhandler ikke akkurat DVD-filmer, men jeg spør likevel. Hvordan er det å bestille plakater fra f.eks Play.com? Dukker disse opp i postkassa eller må de hentes på postkontoret pga lengden? Kan jeg være sikker på at de kommer frem i god behold?

 

Tror ikke de sender plakater til norge. Noe som er veldig dumt for de har jo en del bra plakater.

Endret av TheKaptain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...