Gå til innhold

Guide for kjøp av filmer på nett


ilpostino

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som vet om tollvesenet bruker omregningskursen fra når varen ble bestilt, eller når den kommer til norge? Litt redd for at USD stiger enda mer de nærmeste ukene, noe som da ser mørkt ut for en pakke jeg nettopp bestilte til $35,96.

Bruker kursen den dagen/uka de åpner pakka/begynner å beregne.

Cikke ikke være all verdens bekymret for at kursen skal gå feil veg, så vidt jeg husker har den amerikanske sentralbanken nettopp satt ned renta (noe som neppe skjer med hos oss med det første).

Bare sjekk tollvesenets kurs før du bestiller.

Lenke til kommentar

Dette skjedde med meg en gang, at kursen steg slik at filmen kostet mer enn 200 da den ankom Norge, men da sendte jeg bare en mail til tollveneset med en kontoutskrift som viste at jeg betalte under 200. Det gikk helt smertefritt og jeg fikk filmen to dager senere uten å betale noe toll. :)

Lenke til kommentar

Det hjelper vel ikke alltid når prisen konto eller kredittkort belastes med er inklusive frakt. men man mottar jo som regel en ordrebekreftelse som skiller på frakt og pris. Snodig er det jo uansett da det er hårfine forskjeller mellom omregningskursene til tollvesenet og banken. Så ligger du på grensen kan det like gjerne gå andre veien.

Lenke til kommentar

Til de siste postene:

Det er Tollens vekslekurs i det Postfortollinga/Tollen/andre saksbehandlere begynner å behandle pakka som gjelder, hva kursen var da man bestilte/pakka ble sendt er irrelevant hvis man ikke er belastet i norske kroner. Om man får overtalt postfortollerne til å ta hensyn til kursen da man betalte er det ren griseflaks, det er ikke det som er retningslinjene.

 

Re Play (og andre steder med 'gratis' frakt, dvs frakt innbakt i prisen): Selv om frakt ikke skal tas med for å beregne om pakka er over mva-grensa er regelen at om frakta ikke er spesifisert/er innbakt/gratis er den en del av varens verdi, og pakkens verdi regnes fra det beløpet som er oppgitt (dvs inklusive 'fri frakt').

Endret av Njål
Lenke til kommentar

Hva skjer med Play.com nå då?

 

Nå begynner den å tulle igjen, og jeg får "account declined".

 

Jeg har fylt inn informasjonen på nytt og dobbelt/trippeltsjekket all informasjon, men fortsatt fungerer det ikke.

 

Kan det være at en må skrive adressen med "oe" for "ø"? Jeg har hatt identisk informasjon på adressefeltet før, men nå får jeg "account declined".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nokon som har handla frå DVDCrave og kan fortelle om dei merker på pakken kostnad av porto og sjølve filmene separat?

 

Hva skjer med Play.com nå då?

 

Nå begynner den å tulle igjen, og jeg får "account declined".

 

Jeg har fylt inn informasjonen på nytt og dobbelt/trippeltsjekket all informasjon, men fortsatt fungerer det ikke.

 

Kan det være at en må skrive adressen med "oe" for "ø"? Jeg har hatt identisk informasjon på adressefeltet før, men nå får jeg "account declined".

 

Hadde ein periode der eg ikkje fekk handla frå Play.com, skjønte ingenting, gjor som du skriver, dobbelt og trippeltsjekka, husker dessverre ikkje ka som gjor at det fungerte igjen.. ;)

Lenke til kommentar
Erfaringen min fra før av er at DVDCrave er "tollvennlige".

 

Sånn eg har forstått det så merker DVDCrave alle internasjonale ordre som gift og verdi på 30 australske dollar.

 

Trodde tollvesenet hadde begynt å gå litt hardere ut mot "feilmerking". Pakker som kommer fra en bedrift er ikke gift samme hva den er merket med. Men 30AU$ er jo uansett under tollgrensa.

Lenke til kommentar

En annen ting som er greit å tenke på er at det er ikke bare vi som sitter leser denne type tråder, så mer vi nevner hvilken butikker som er "toll-vennlige" jo mer vil de holde et øye med pakker der i fra. Så er ikke så dumt å ta sånne ting over PM og ikke i selve tråden ;)

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle prøve å lage meg enda en konto på Play.com, slik at alt stemmer.

 

Adresse og navn og slikt er greit, men helt spesifikt hva har dere skrevet i adressefeltet og "from date"? (under card details) Jeg har det slik i adressefeltet: Gatenavn husnummer, linjeskift, postområde.

 

Nå har jeg flyttet mesteparten av ordren min over til hmv.com, da de har et rimelig fint salg, så det var ikke akkurat store prisforskjeller. (merkes nok bedre når frakten skal legges til.

Lenke til kommentar

Vet dere om Amazon eller andre nettbutikker nevner verdi på pakkene hvis man velger å få tilsendt pakken som gave? Har planer om å kjøpe en del filmer fra amazon.com og huke av for gave-sending. (Gjelder forsåvidt CDUniverse.com og Play.com også).

 

Har Tollvesenet rett til å kreve sitt da?

 

Takk på forhånd. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...