Gå til innhold

Guide for kjøp av filmer på nett


ilpostino

Anbefalte innlegg

3. You must be eighteen years old to use this site. If you are under eighteen, you may only use the site in conjunction with, and under the supervision of, a parent or guardian. If you do not qualify, please do not use the site.

 

Alle butikker på nettet har slike betingelser da dine forsatte uansett er ansvarlig for det du gjør til du er fylt 18.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er på veg til å legge inn en ordre på Amazon.co.uk. Alle fem varene som jeg har tenkt meg er på lager. Men, så står dette der rett før jeg godkjenner ordren:

 

Estimated dispatch date for these 5 items: 6 Mar 2008.

6. Mars? Det er jo to mnd. til og varene er på lager?

 

Hva er galt? Fint om noen kunne svare fort på dette.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
Men tollen er vel ikke så sabla høy? Jeg gadd aldri å styre med å dele opp ordren, så jeg går langt over. Mest fordi jeg får en så satans høy lønning nå, at jeg ikke gadd bry meg. Men hvis jeg sparer mye på å dele den opp, kanskje jeg skal begynne med det.

 

Er ingen toll på DVD o.l. inn til Norge. Men du må betale 25% MVA på varenes verdi+frakt, samt at du får et tillegg for tollbehandling fra Posten på rundt en hundrings.

Lenke til kommentar

Porto ligger vel på en 30-40 kroner eller noe.

 

Vi kan jo ta et regnestykke. Si du kjøper to filmer til 130,- og to filmer til 60,- og at frakten er 35,- per ordre.

 

Delt opp:

(130 + 60 + 35) * 2 = 450,-

 

Samme pakke:

 

(130 + 60) * 2 + 35 = 415 * 1,25 + 97 = 615,-

 

Med tanke på at man må betale 25% moms pluss en hundrelapp i gebyr (enda mer om man overstiger tusenlappen) så blir det veldig ulønnsomt å ikke dele opp ordrene til å gå under 200,- med mindre portoen på hver forsending er skyhøy. Ja, det er litt stress, men ...

Endret av Hewitt
Lenke til kommentar

Det er mulig at det alltid lønner seg på amazon. (hva om en av varene uansett er over tollgrensa?). Men På DDD er det såpass store bolker på protoberegningene at der kan de lønne seg å samle billige varer hvis man har en vare som uansett går over tollgrensa så lenge varene man legge i samme bestilling som denne ikke øker portoen. ie; portoenøker ikke ved å samle varene og da kan portoen for enkeltsendingere bli høyrere enn det man eventuelt må betale i mva for å ha lagt varen i en større bestilling.

 

På amazon er portoen 3.99+2.49/item., regnestykket blir;

 

(130+60+50)*2=480

 

((130+60)*2+75)*1,25+97=665

 

Så om alle varene uansett er under så lønner det seg (spesielt hvis flere kan samles i en forsendelse under 200)

 

men hva om en koster over 200: (210 + 3stk til 60):

 

seperat:

 

((210+35)*1,25-97)+(3*60+60)=643

 

samlet:

(210+3*60+75)*1,25+97=678

 

Fortsatt lønnsomt å dele. Men hva om pakke nr 2 bare er en billig film (60kr)

 

((210+35)*1,25-97)+(60+35)=498

 

(210+60+50)*1,25+97=497

 

hmmm svært nære grensa. Så ett regneeksempel er altså ikke nok. Dersom man har en som uansett kommer over grensa og en eller flere som er svært billige så kan man altså ende opp med at det man betaler i ekstra mva er mindere en det man må ut med i ekstra porto ved en ekstra forsendelse.

 

Som sagt så er protoen på feks DDD i større bolker enn amazon som benytter pris pr item. Og da er det faktisk veldig lett å komme over eksempler der det ikke lønner seg å dele opp.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Finnes det nettstader med ein oversikt over DVD-utgivelser med spesifikasjonar? Er ikkje alltid det står undertekster, lydformat og liknande på nettsidene. Det finnes ofte fleire utgivelser av same film, det er greit å vite kva du får før det ligg i postkassen. Spesielt med tanke på undertekstar, eg har ofte engelsk tekst på for å få med meg heile dialogen. Kjøper eg i Noreg er det normalt norsk tekst, men ikkje alltid engelsk, norsk er eg ikkje så glad i. Samtidig er det ofte billigare frå utlandet.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan Play.com pakker på større bokser? Har vurdert å kjøpe komplette seinfeld derifra da de har den til bare 99 £ nå. Men jeg har sett meg lei av at de sender vanlige dvder som brevpost da pappcovere blir maltraktert i hjørnene.

 

Om de pakker den greit så vil den bare koste meg £99 + 25% + tollgebyr? Aldri fått grepet på dette..

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Kjøp den fra Amazon.co.uk. £102 fratrukket VAT der, og de er raskere til å sende og har alltid pakket tingene mine bra i esker med beskyttelse.

 

Du må betale totalsummen inkludert frakt + 25% + gebyr (150 eller noe? Veldig sjeldent jeg kjøper noe til over 1000 og da er gebyret litt høyere enn de normale 100,-).

Lenke til kommentar

Aner ikke hvordan de pakker så store bokser. I dette tilfellet så vil det i så fall være "kjøleskapet" som blir ødelagt, ikke dvdboksen som er inni. Kommer jo litt ann på hvor mye det tåler. Enig i at det er irriterende at bokser neon ganger blir litt krøsta i hjørnene, Men min erfaring er at de fleste kommer fram uskadd.

 

Og det blir +25% og tollgebyr. Siden denne havner på over 1000,- er tollgebyret på 190,- eller noe i den duren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...