Gå til innhold

Guide for kjøp av filmer på nett


ilpostino

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så ingen av disse på listen ...

 

www.dvdcompare.net: Ekstramateriale, teksting, evt sensurering osv.

www.dvdbeaver.com: Sammenligninger, omtaler og anbefalinger

www.dvd-basen.dk: Portal til sider som de over

 

Og hvordan klarte jeg meg før jeg oppdaget Caiman? De har det meste av sone 1, veldig konkurransedyktige priser, og er seriøse. I tillegg til "Used and New" sidene på amazon, så finnes de også på www.caimanzone.co.uk

Lenke til kommentar
Vet ikke om denne er nevnt. (kan hende jeg har sett dårlig)

Men http://www.skullface.com/ ,

så trykke på "DVD Store Directory" så kommer det opp ei liste med passe mange  butikker fra rundt om i verden.

6654310[/snapback]

Problemet med denne siden er at den åpenbart ikke har vært oppdatert på en stund:

DVD Import og DVD Soon har gått konkurs (etter å ha svindlet en mengde kunder det siste litt over året).

DVD Detective er lagt ned.

Korean DVDs er lagt ned/i ferd med å legges ned (og kundebehandling de site månedene skal ha vært svært dårlig).

YeonDVD er i ferd med å legges ned (men har fremdeles svært høyt servicenivå).

 

Og en god del av etailerne er egentlig ikke særlig egnet å kjøpe fra hvis du ikke kan det lokale språket; De har ingen engelsk versjon, og det ligger så vidt jeg kan se heller ikke link til hjelpesider (som Amazon Japan-veiledningen i denne tråden) for bestilling på Skullface's side.

 

EDIT: Skrvlf.

Endret av Njål
Lenke til kommentar

Lurer på noe, kan godt slettes om det overskriver regler osv. Vet ikke om dette er på kanten eller hva det er. Jeg har en venn som for tiden bor i USA, det vil ikke være feil av meg å la han bestille f.eks bokser osv. som overskrider 200,- for så å sende de til meg som gaver?...eller vil det det?

Lenke til kommentar

Ett lite spørsmål angående amazon og toll. Sender Amazon alt i en pakke vis de har alle varene inne, eller sender de i forskjellige pakker som play.com?

Vis jeg bestiller en film eller cd som er under toll grensa, men kjøper også en bok så hele pakken kommer over tollgrensa må jeg da fortolle filmen? (Ja, jeg vet at bøker må man ikke betale moms på.)

Lenke til kommentar
Ett lite spørsmål angående amazon og toll. Sender Amazon alt i en pakke vis de har alle varene inne, eller sender de i forskjellige pakker som play.com?

Vis jeg bestiller en film eller cd som er under toll grensa, men kjøper også en bok så hele pakken kommer over tollgrensa må jeg da fortolle filmen? (Ja, jeg vet at bøker må man ikke betale moms på.)

 

Hvis alt er på lager så sender Amazon samlet det som er i en ordre. Du må lage separate ordrer hvis du skal ha sendt hver for seg. Bøker er ikke mva på, men antar du må betale mva for hele pakken om det er mva-pliktige varer i den og totale verdi er over 200,-? Mulig jeg tar feil...

Lenke til kommentar
Lurer på noe, kan godt slettes om det overskriver regler osv. Vet ikke om dette er på kanten eller hva det er. Jeg har en venn som for tiden bor i USA, det vil ikke være feil av meg å la han bestille f.eks bokser osv. som overskrider 200,- for så å sende de til meg som gaver?...eller vil det det?

6679432[/snapback]

Dette er det, som Manx sier, i og for seg fritt fram for, så lenge pakkene han sender videre er sånn noenlunde innenfor grensen for mva på gaver (NOK1000), men vurder om det egentlig lønner seg i forhold til frakt; Frakten du betaler til Norge hos mange av etailerne er trolig mye lavere enn den han som privatperson får.

Og du risikerer spørsmål om dokumentasjon selv om det er en gave (eller "gave"), uansett om det er pakkens verdi eller hvorvidt det er en gave det stilles spørsmålstegn ved.

 

 

Ett lite spørsmål angående amazon og toll. Sender Amazon alt i en pakke vis de har alle varene inne, eller sender de i forskjellige pakker som play.com?

Vis jeg bestiller en film eller cd som er under toll grensa, men kjøper også en bok så hele pakken kommer over tollgrensa må jeg da fortolle filmen? (Ja, jeg vet at bøker må man ikke betale moms på.)

 

Hvis alt er på lager så sender Amazon samlet det som er i en ordre. Du må lage separate ordrer hvis du skal ha sendt hver for seg. Bøker er ikke mva på, men antar du må betale mva for hele pakken om det er mva-pliktige varer i den og totale verdi er over 200,-? Mulig jeg tar feil...

6679548[/snapback]

I følge lovverket kan/skal det så vidt jeg husker beregnes mva på hele pakka hvis deler av den ikke er unntatt mva, men det varierer nok hvordan dette praktiseres.

På pakker fra Amazon (særlig de engelskspråklige) er det så lett å skille bøker fra annet innhold at mange postfortollere nok kun vil se på verdien av det som ikke ellers ville vært unntatt mva. Men ilegges man mva har nok Posten og Tollen sitt på det tørre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...