Gå til innhold

Guide for kjøp av filmer på nett


ilpostino

Anbefalte innlegg

Hmm, ok.

Fikk en mail om at 'amazon.com has shipped your order', men får ikke tracket den. Er det vanlig?

6500342[/snapback]

Nå sier du ikke hvilket fraktalternativ du har valgt, men er det kurer tar det som oftest rundt ett døgn (+, hvis sendt i løpet av en helg) før sendingen er sporbar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Har problemer med PlayX.no. Prøver å bestille ei film og når eg er i kassen står det fire

alternativer:

-Kredittkort via Cardia (VISA/Mastercard)

-Payex Konto/Kredittkort (VISA/Mastercard)

-Forhåndsbetaling

-Faktura / Giro *

 

Er under 18 så VISA/Mastercard er utelukkene

Hva er forhåndsbetaling?

Og når jeg prøver Faktura / Giro får jeg feilmelding når jeg sender orderen, hvorfor?

 

Noen som har noen erfaringen med PlayX.no eller kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Noen som vet om vouchers som kan brukes på Amazon.com for tiden?

 

EDIT: Trekker Amazon.com eller DVDPacific fra US MVA eller lignende før noe sendes?

6514728[/snapback]

Så vidt jeg vet har det ikke vært vouchers tilgjengelige til Amazon.com på flere år.

I USA (og Canada) varierer salgsskatten fra stat til stat, så der er pris oppgitt uten.

Ingenting trekkes fra.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Har problemer med PlayX.no. Prøver å bestille ei film og når eg er i kassen står det fire

alternativer:

-Kredittkort via Cardia (VISA/Mastercard)

-Payex Konto/Kredittkort (VISA/Mastercard)

-Forhåndsbetaling

-Faktura / Giro *

 

Er under 18 så VISA/Mastercard er utelukkene

Hva er forhåndsbetaling?

Og når jeg prøver Faktura / Giro får jeg feilmelding når jeg sender orderen, hvorfor?

 

Noen som har noen erfaringen med PlayX.no eller kan hjelpe meg?

6514195[/snapback]

 

Du må være over 18 for å kunne handle med faktura også, så vidt jeg vet. Det er derfor de vil ha personnummeret ditt, sånn at de kan sjekke aldreren din. En måte å unngå dette på er å skrive inn personnummeret til en av foreldrene dine, men det letteste er om du låner ett kredittkort av de...

Lenke til kommentar
Hei!

 

Har problemer med PlayX.no. Prøver å bestille ei film og når eg er i kassen står det fire

alternativer:

-Kredittkort via Cardia (VISA/Mastercard)

-Payex Konto/Kredittkort (VISA/Mastercard)

-Forhåndsbetaling

-Faktura / Giro *

 

Er under 18 så VISA/Mastercard er utelukkene

Hva er forhåndsbetaling?

Og når jeg prøver Faktura / Giro får jeg feilmelding når jeg sender orderen, hvorfor?

 

Noen som har noen erfaringen med PlayX.no eller kan hjelpe meg?

6514195[/snapback]

 

Du må være over 18 for å kunne handle med faktura også, så vidt jeg vet. Det er derfor de vil ha personnummeret ditt, sånn at de kan sjekke aldreren din. En måte å unngå dette på er å skrive inn personnummeret til en av foreldrene dine, men det letteste er om du låner ett kredittkort av de...

6518894[/snapback]

 

Dette stemmer! Det sies i Vergemålsloven at du må være myndig, altså over 18 år, for å kunne binde deg til avtaler, spesielt da av økonomisk art. Derfor som Øyh sier, må du være 18 år også for å handle med faktura!

Lenke til kommentar
Huh, da vet jeg om flere butikker som bryter loven.

6519107[/snapback]

 

Så til tider grader. Kontroll av dette blir vel ikke gjort fra myndighetenes side. Er vel fullt opp til hver enkelt butikk å gjøre det, selvom det å la personer under 18 år handle der er ulovlig.

Lenke til kommentar
Har de egentlig lov til å selge til personer under 18?

Oppkrav o.l.?

6519176[/snapback]

 

Ehm, lovreguleringen i forhold til oppkrav er jeg ikke sikker på. Poenget er også at du bare i prinsippet har lov til å bruke penger som du har anskaffet selv, eller som du har fått til eget bruk. Videre betyr dette at viss du bruker penger på en hel haug med dvder, men din kjære mor hadde gitt deg pengene for at du skulle spare de, så kan hun kreve at kjøpene oppheves :)

Lenke til kommentar
Det koster 1.88£ i frakt pr. film hos Amazon right? Da lønte det seg plutselig ikke i det hele tatt. :hrm: Er vel bare snakk om noen cent med denne VAT'en vel, er det ikke?

6525259[/snapback]

 

Ehm, skal vi se. Kan se på en ordre jeg nettopp leverte. Eternal Sunshine of the Spotless Mind kostet £7.97 m/VAT og £6.78 uten. Det betyr at den sånn ca. er på 15%, gjør det ikke?

 

Og frakten for 1 film er £1.88 ja...£2.27 for to, fant jeg nettopp ut :)

Lenke til kommentar

Nå fant jeg det. I hjelpmenyen deres står det at det koster 0.39£ pr. item + 1.49£ pr. delivery.

 

EDIT: Nå trenger jeg hjelp av de store gutta ang. VAT. Vent nå litt nå. Nå har jeg regnet med frakt i prisen som ikke gjør at prisen stiger over 200. Altså, prisen på DVD'ene er 15.31£, mens frakten da kommer i tillegg på 2,66£. Det lar seg gjøre? :)

Endret av Deathie
Lenke til kommentar
Nå fant jeg det. I hjelpmenyen deres står det at det koster 0.39£ pr. item + 1.49£ pr. delivery.

 

EDIT: Nå trenger jeg hjelp av de store gutta ang. VAT. Vent nå litt nå. Nå har jeg regnet med frakt i prisen som ikke gjør at prisen stiger over 200. Altså, prisen på DVD'ene er 15.31£, mens frakten da kommer i tillegg på 2,66£. Det lar seg gjøre? :)

6525670[/snapback]

 

Det lar seg veldig fint gjøre :)

Lenke til kommentar
Det koster 1.88£ i frakt pr. film hos Amazon right? Da lønte det seg plutselig ikke i det hele tatt. :hrm: Er vel bare snakk om noen cent med denne VAT'en vel, er det ikke?

6525259[/snapback]

 

Ehm, skal vi se. Kan se på en ordre jeg nettopp leverte. Eternal Sunshine of the Spotless Mind kostet £7.97 m/VAT og £6.78 uten. Det betyr at den sånn ca. er på 15%, gjør det ikke?

 

Og frakten for 1 film er £1.88 ja...£2.27 for to, fant jeg nettopp ut :)

6525343[/snapback]

VAT på CD'er, DVD'er, spill osv er på 17.5%.

Det har etterhvert blitt nevnt en del ganger på forumet.

Det har også blitt nevnt noen ganger at grensen for når fradraget av VAT hos Amazon UK "lønner seg" i forhold til frakter £11-12 (ved bestilling av ett produkt).

Lenke til kommentar
Det har også blitt nevnt noen ganger at grensen for når fradraget av VAT hos Amazon UK "lønner seg" i forhold til frakter £11-12 (ved bestilling av ett produkt).

6526049[/snapback]

 

Denne må jeg innrømme at jeg ikke helt skjønte. Tar de gebyr for å trekke fra VATen eller noe? For den eneste grunnen til at det ikke alltid lønner seg å trekke fra må jo være at det også legges noe til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...