Gå til innhold

Guide for kjøp av filmer på nett


ilpostino

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det med mumsfritak og portokostnader er dessverre bare så godt som idiotsikkert.

Rett før jul fikk jeg nemlig en pakke fra Amazon US med mumsbegjæring, og siden jeg handler mye i grenseland med tanke på tohundrekronersgrensa, hender det, en veldig sjelden gang, at jeg får meg en smekk på lanken i form av MVA og fortollingsgebyr. Så jeg betalte ut pakka uten og med en gang tenke på at det kunne være noe feil. Men siden pakken ikke kostet mer US$33.49 ble det til at jeg dobbeltsjekket med omregningskursen til tollvesenet og fant ut at pakken var feilaktig mumsbelagt. Jeg ringte så til posten, og de kunne bekrefte at det var prisen inklusivt fraktkostnader de hadde lagt til grunn da de regnet om pakkes verdi var over NOK 200,00. Men siden jeg allerede hadde betalt ut pakken så måtte jeg eventuelt sende inn en skriftlig søknad om tilbakebetaling av pengene, noe jeg er for lat til å gidde.

Så moralen i min lille historie er at en kanskje ikke skal stole blindt på at gutta og jentene i postvesenet aldri gjør feil, og hvis man oppdager feil så lønner det seg å ta telefonen før man betaler ut pakka, da de etter sigende kan rette opp i slike feil på direkten over telefon.

Lenke til kommentar

Ikke helt sikker på om jeg poster på rett plass, men har et spørsmål ang. play.com og bortkommede filmer.

 

For 1,5 måned siden bestilte jeg 23 BD-filmer fra play. Alle bortsett fra en (pluss et par pre-orders som er i postgang nå) er kommet fram.

 

Gikk nå nettopp inn på siden deres for å melde filmen tapt. Det står at det må ha gått 21 dager før man kan melde produkter tapt, men i standard-funksjonen der kan jeg kun velge filmer som er sendt de siste 21 dagene.

 

Er dette bare en midlertidig feil, eller må jeg prøve å kontakte dem på annet vis? Noen som har erfaringer med play.com på dette?

Lenke til kommentar

Som Cortese sier så skal Rfund eller Replce være tilgjengelig etter 21 dager, men jeg tror denne funksjonen forsvinner igjenn etter en stund. Det nytter altså ikke å komme leeenge etterpå å kreve ny film. Jeg er ikke sikker på hvor lenge det går, for det er snart 3 mnd siden jeg bestilte noe fra play, og de filmene har jeg ikke lenger mulighet til å kreve erstatning for.

 

Hvis dette er tilfelle for deg så kan det enda være håp, ved å ta kontakt med "supportsystemet" til play, men det er notorisk vanskelig.

Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg kun kan etterlyse sendinger som er sendt den siste måneden. Det var litt kort vindu syns jeg. I hvertfall for min del da jeg er en del borte i jobbsammenheng.

 

Da er jeg ikke helt sikker på hva jeg bør gjøre... Enkleste er kanskje å bare melde en av de jeg har mottatt som savnet for så å bytte med venner eller noe slikt? Ser jo ikke ut til at det er så lett å komme i kontakt med play...

Lenke til kommentar

Når du melder en disk savnet så får du ikke automatisk refund eller ny film. Da sjekker de pakkesporing og finner ut om den er registrert hele veien eller om noe har gått galt under veis. Hvis du melder en disk du har mottatt som savnet så vil de raskt finne ut at denne har registrert alle mellomledd helt fram til deg. Så jeg tror ikke det er så veldig lurt å prøve det.

 

Prøv å send en mail til [email protected] eller [email protected] og forklar situasjonen. Jeg garanterer ikke disse adressene (vet at det har vært vanskelig å få respons på mail), og det kan rett og slett være at play ikke har mulighet til å gjøre pakkesporing etter en viss tid og at de derfor ikke vil gi refusjon. Men det er jo værdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål, om jeg bestiller noe på play.com, og det er under 200 kr, betaler jeg da ingen ting i hverken frakt eller toll? bare for varen liksom? og er det summen av hver vare som må vere under 200 kr eller alle varene til sammen?

Lenke til kommentar

Ingenting i frakt fra play.com uansett. Du slipper toll når varen er under 200 kroner, og siden play.com sender alle varer separat uansett hvor mange du putter i handlekurven så er det bare å passe på at hver var du bestiller ikke overstiger 200 kroner. Husk på at Tollvesenet bruker sin egen valutaregning, så det er litt risky og bestille noe veldig tett opp mot grensa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...