Gå til innhold

Endelig - Olympus E330 :)

Anbefalte innlegg

Nå ser det endelig ut som om kamerafabrikantene har tatt til vettet - i hvertfall Olympus. Det er vel ikke første gangen de går i bresjen?

Olympus lanserte i dag det første dSLR som har både optisk og live skjerm preview :) Endelig kommer det altså et kamera som kan fylle det lille gapet som fremdeles har vært mellom kompakt og dSLR. Nå vil alle vi Ole Brummer altså kunne få begge deler, optisk og LCD etter eget valg. At Olympus også har et langt bedre rykte enn Canon og Nikon når det gjelder å levere kvalitet på kit-linser gjør valget enkelt for meg.

Den kommer med 2.5" tiltbar (men ikke vridbar?) skjerm med 215kpx, med egen makromodus med 10x forstørrelse på skjermen for virkelig nøyaktig fokusering (det er vanskelig å la være å putte en smiley på slutten av hver setning her...)

Den har et effektivt støvfjerningssystem, forbedret støyreduksjon og ny 7.5Mpx MOS sensor.

Veldig spennende :thumbup:

Se på http://www.steves-digicams.com/diginews.html#sp320

og http://www.steves-digicams.com/pr/olympus_...06_e330_pr.html for Olympus' egen pressemelding.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, de lanserte jo også to andre kompakter samtidig. Jeg synes den nye Stylus (mju?) 720 SW ser ganske interessant ut - støtsikker og vantett ned til 3m.

xD er da greit nok det, hvis man har Olympus fra før. Det er verre med Memory Stick synes jeg, hvor det ser ut til å ha vokst fram en haug med forskjellige varianter, som sikkert ikke er kompatible med hverandre?

Ellers kjører jo Olympus ofte på xD+CF, som gir deg stor fleksibilitet og muligheten til å ha dobbelt så mye minne i kameraet som på andre med kun en kortplass.

Jeg har ellers kikket gjennom en masse info om E-330, og dette ser virkelig ut som en vinner :)

Jeg stusser litt over at de har laget en skjerm som bare kan vippes opp og ned, men det er nå ihvertfall mye bedre enn en fast, liten skjerm.

Det er også litt pussig at det kun er manuell fokus når man er i modus B, hvor man bruker hovedsensoren for skjermbildet, med oppslått speil?

Jeg kan ikke si annet enn at dette ser ut som en ganske så komplett løsning.

Her har man altså optisk søker (noen vil sikkert klage over Porro-"prismet")

Man har en live view skjerm-søker (A), fortsatt med lynkjapp respons på utløseren.

Og man kan slå opp speilet og bruke billedsensoren/skjermen som søker, med 10x forstørrelse for utsnitt av skjermen.

Dette ser virkelig ut til å bli det første skikkelige digitale SLR, og ikke bare en SLR hvor filmen er byttet ut med en sensor :)

Det blir spennende å se om den mest ivrige pentaprisme-fansen fortsatt vil rynke på nesa nå, selv om de også "får sitt".. ;)

De vil nok det, kjenner jeg dem rett...

Lenke til kommentar

ganske stiv pris, men den faller vel fort (slik som nikon d50, fall på 2500,- på under 2 måneder)

The Olympus E-330 comes in a kit with a high-performance ZUIKO DIGITAL 14-45mm 1:3.5-5.6 lens (28-90mm)**, and will be available from March 2006 in camera shops retailing for around £900
Lenke til kommentar
Det blir spennende å se om den mest ivrige pentaprisme-fansen fortsatt vil rynke på nesa nå, selv om de også "får sitt".. ;)

De vil nok det, kjenner jeg dem rett...

5500689[/snapback]

Vel, den optiske søkeren er ikke det beste på dette kameraet, for å si det sånn. Hver enkelt må avgjøre hvor mye det betyr. Har en vært fornøyd med E-300, er vel iallfall sjansen stor for at en vil like E-330 enda bedre. Men Oly fortjener uansett både honnør og stor takk fra oss alle for det de gjør. De gjør skikkelige forsøk på å komme videre teknologisk, i stedet for å snike seg rundt problemene og late som ingen ting. En må bare håpe at dette gir uttelling i markedet. Samtidig kan det være verdt å huske at dette er det første av en ny generasjon dSLR, teknologien kan og vil modne mer!

Pusta også letta ut over at det "bare" er 7.5 MP! Med litt flaks innevarsler det også støymessig bedre 4/3-kameraer.

Lenke til kommentar
Vel, den optiske søkeren er ikke det beste på dette kameraet, for å si det sånn.

Sett på bakgrunn av at kameraet ikke kommer i salg før i mars er du vel litt tidlig ute med å slakte søkeren? ;)
Hver enkelt må avgjøre hvor mye det betyr. Har en vært fornøyd med E-300, er vel iallfall sjansen stor for at en vil like E-330 enda bedre. Men Oly fortjener uansett både honnør og stor takk fra oss alle for det de gjør.  De gjør skikkelige forsøk på å komme videre teknologisk, i stedet for å snike seg rundt problemene og late som ingen ting. En må bare håpe at dette gir uttelling i markedet. Samtidig kan det være verdt å huske at dette er det første av en ny generasjon dSLR, teknologien kan og vil modne mer!

5501237[/snapback]

Jeg både tror og håper at dette innevarsler et nytt og viktig skritt framover i utviklingen, og at de andre er nødt til å følge dette opp.

Lenke til kommentar
Vel, den optiske søkeren er ikke det beste på dette kameraet, for å si det sånn.

Sett på bakgrunn av at kameraet ikke kommer i salg før i mars er du vel litt tidlig ute med å slakte søkeren? ;)

5501296[/snapback]

Baserer meg på den tekniske beskrivelsen, Phil Askeys preview, samt bittelitt erfaring med E-500. Det ligger ikke noe slakt i det hele tatt i dette, men hvis du setter 50/2.0-macroen på en E-330 og sammenholder søkerbildet med f.eks en Nikon F med 105/1.8 - altså omtrent samme lysstyrke og utsnitt, så tror jeg du vil skjønne hva jeg mener. Å stjele litt lys til lysmåling, fokus&sånn går gjerne greit, men foreløpig er visst ikke sensorene så følsomme at den nye ekstra CCD-sensoren kan få lyset sitt uten at det merkes. Det vil særlig gå ut over de lengste brennviddene på forbruker-objektivene, med f.eks 35-100/2.0 vil det derimot gå glatt. Men det er nok noen som ikke har råd til lyssterke pro-objektiver.

Jeg synes det er viktig å ikke late som om framskritt kommer fullstendig gratis hvis de ikke gjør det. Og det kan f.eks argumenteres med at problemene med den trange og litt mørke søkeren først og fremst blir merkbare når en skal jobbe med å komponere bilder. Da kan en faktisk ta i bruk LCD-skjermen, og ha en løsning som i mange tilfeller funker mye bedre. Til f.eks portrett og landskap kan dette være et glimrende alternativ.

Lenke til kommentar

Grattis, bjornkn. Endelig fikk du det du har ventet på. For mitt tilfelle er det også interessant at de har moderert bildestørrelsen litt. Vi husker vel alle at E-1's 5mp-sensor er overlegen deres egne 8mp alternativer i ren bildekvalitet, så dette er to skritt i riktig retning for Olympus :thumbs:

Ellers, er det noen som husker hvem som spådde halvgjennomsiktig speil for noen dager siden :p

Lenke til kommentar
Grattis, bjornkn. Endelig fikk du det du har ventet på. For mitt tilfelle er det også interessant at de har moderert bildestørrelsen litt. Vi husker vel alle at E-1's 5mp-sensor er overlegen deres egne 8mp alternativer i ren bildekvalitet, så dette er to skritt i riktig retning for Olympus :thumbs:

Ja, endelig :) Jeg har vært så gira etter at jeg leste nyhetene at jeg rett og slett tror jeg har fått et anfall av lens-lust allerede ;)

Det er jo svindyrt med Zuikos gode digitalobjektiver, men jeg tror nok jeg er nødt til å koste på meg en 11-22mm til 7-8k. Ellers er det jo plenty å velge mellom hvis man ønsker tele. Det flommer over av gode, gamle OM-objektiver på f.eks. ebay, og de går jo for en slikk og ingenting, 50mm f.18 til $20-30 f.eks.

Ellers, er det noen som husker hvem som spådde halvgjennomsiktig speil for noen dager siden :p

5502994[/snapback]

Jeg husker det ja, men det er det det de bruker da? Det går da via to speil før det treffer live-sensoren? Og i B-modus går den jo rett på sensoren, med speilet vippet opp/vekk?

Lenke til kommentar

Det ble en ganske annerledes løsning enn jeg hadde forestillt meg, ja, men i prinsippet er det det samme. Det er nok en mer innfløkt løsning enn Fuji's, men den var nødvendig for å få nok lysstyrke til farger.

Ellers er jeg glad på dine (og fotoverdenens) vegne :thumbup: . Selv fortsetter jeg i min sedvanlige, reaksjonære, fotografiske filosofi :roll:

Får visst aldri mine ønsker oppfyllt, jeg....

Lenke til kommentar
kan ikke dy meg :mrgreen: : og jeg ønsker meg et godt bygget kompaktkamera med utskiftbart objektiv (og dermed mulighet for fast brennvidde) :dribble: hvorfor lages ikke slike kameraer?

5504056[/snapback]

Dette nye E330 er vel ikke så langt fra den definisjonen? Selv om den også har optisk søker med speil så har den jo ellers det som først og fremst har kjennetegnet kompakter - muligheten til å bruke skjermen som søker. Og i fysiske mål og vekt ser den også ut til å passe bra inn under de mer avanserte kameraene i kompaktsegmentet? Utvalget i linser med fast brennvidde er dog ikke særlig stort for den.

Men klassisk målsøker som PMnormal har råd til har den nok ikke nei ;)

Jeg tror nok at vi som har ønsker oss noe nytt har større sjanser for å få våre ønsker oppfylt i dag enn de som ønsker seg noe som allerede har vært her og gått igjen? ;)

Lenke til kommentar

Ja, endelig :) Jeg har vært så gira etter at jeg leste nyhetene at jeg rett og slett tror jeg har fått et anfall av lens-lust allerede ;)

5503274[/snapback]

50/2.0-makroen gir iallfall masse for penga! Blir jo litt sånn 60/2.8-micro og 85/1.8-AFD-Nikkorene i ett objektiv, til ca prisen av 60/2.8... Bare for å fyre opp enda mer under lysta ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...