Gå til innhold

Fyttigrisen, Windows er en dinosaur!

Anbefalte innlegg

Jeg har just bygget meg en PC av "gamle rester", som har blitt en ganske ok PC. Dualcore prosessor og greier. Billig ble det også, rundt 3500 kroner for hele rukla og alt virker helt

fint. Fjernstyrer windowsmaskinen fra mac'en (selvfølgelig) da jeg kun bruker den til utregningsoppgaver stort sett (kode mpeg2-filer)

Men siden jeg er mac bruker, må jeg bare få si en ting:

Fyttigrisen Windows XP er et utrolig kjipt OS. Sammenlignet med OSX, føles det som

å gå tilbake til DOS altså.

Skikkelig gammeldags rett og slett. Hadde ikke trodd forskjellen ville være så stor,

da det er ganske lenge siden jeg brukte en PC - tenkte kanskje XP ville være mer

futt i en sist jeg brukt Windows (win2000), men den gang ei.

OSX er bare konge, rett og slett. Blir som å sammenligne Volvo 142 med V70 for å

bruke bilterminologi.

Go mac! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja windows 2000 er fra rundt år 2000

mens windows xp er fra rundt 2001

det er faktisk 5år gammelt..

håper du oppgraderte til service pack2 du får en bedre opplevelse.. :)

men når det gjelder osx og fancy 3d

så er det ikke så mange data maskiner som ville klart å kjørt det så supert...

du får pc for 3999kr :)

ellers så skulle microsoft lansere ny windows rundt 2003 men ble utsatt

windows vista kommer slutten av året i stede

Lenke til kommentar

Winxp kan knuse macer i utseende osv..! Kan man pc er det en mye bedre opplevelse. Har aldri opplevd at OS'et kræsjer heletiden osv.. Noen få ganger i året må jeg karnkje rebootemaskinen, vanligvis pga meg selv som har gjort en eller annen feil.

2000-XP er jo en MEGA forskjell, 2000suger hardt iforhold til XP. Skjønner ikke hvordan du ikke ser forskjell.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Hei steveak :D

Det vil vel selvfølgelig være slikt for omtrent alle Mac brukere, som prøver Windows, på lik linje som det er for Windows brukere som prøver Mac.

Skal være enig at OSX ser bedre ut enn Windows XP, og for en Mac bruker kan det virke kjip. Det synes jeg selv, uansett om jeg er en Windows fanboy. Men tror Vista vil virke mye bedre en både OSX og Windows XP tilsammen :D Hehe...

Så lenge du er fornøyd med OSX, så er vel det som betyr noe :p

Lenke til kommentar
Jeg har just bygget meg en PC av "gamle rester", som har blitt en ganske ok PC. Dualcore prosessor og greier. Billig ble det også, rundt 3500 kroner for hele rukla og alt virker helt

fint. Fjernstyrer windowsmaskinen fra mac'en (selvfølgelig) da jeg kun bruker den til utregningsoppgaver stort sett (kode mpeg2-filer)

Fyttigrisen Windows XP er et utrolig kjipt OS. Sammenlignet med OSX, føles det som

Skikkelig gammeldags rett og slett. Hadde ikke trodd forskjellen ville være så stor,

da det er ganske lenge siden jeg brukte en PC - tenkte kanskje XP ville være mer

OSX er bare konge, rett og slett. Blir som å sammenligne Volvo 142 med V70 for å

bruke bilterminologi.

5500117[/snapback]

Hiv ut windows fra den å bruk linux da.

Lenke til kommentar

Bare for å ha sagt det, jeg sa ikke at Windows XP og maskinen var dårlig. Mulig jeg formulerte innlegget noe partisk; det var ikke meningen å starte en tulletråd.

Jeg er en rimelig erfaren fyr og anser meg som en ganske objektiv, og ikke en "fjortis" som mener hiver meg på første og beste mac vs pc diskusjon. Hver har sine styrker og svakheter.

Har brukt PC i mange, mange år selv om jeg har hatt en mac-only pause i noen år nå, og Win har mange fordeler. Pris er en av de.

Bare at OS'et føles gammeldags sammenlignet med OSX. Og da snakker jeg

ikke om utseende, selv om det er det man ser.

Det er i praktisk bruk, funksjoner, dagligdagse gjøremål; rett og slett måten å bruke OS'et på.

Man kan sikkert få XP til å se ut som man vil, men det hjelper jo ikke mot måten

ting er oppbygd på. Måten OSX kjører programmer på, hvordan programmene utnytter OS'et; alle disse tingene får i alle fall meg til å tenke at Windows sårt trenger en upgrade.

Windows Vista kommer sikkert til å være en stor oppdatering, får håpe det da XP ikke er spesielt forskjellig fra Windows 98/2000 såvidt jeg kan se (sikker mye under skallet dog).

Bortsett fra dette er jeg veldig fornøyd med oppsettet mitt. Ganske fantastisk egentlig synes jeg. Tre maskiner. To mac'er. En Wintel. Alle tre i nettverk. Full deling helt problemfritt. OSX (og sharepoint) deler eksterne og interne disker med PC'en. PC'en på sin side deler en mappe.

Full fjernstyring av PC'en som funker som fy direkte fra Mac Mini'en i stua via Microsoft Remote Desktop klient for mac. Apple Remote Desktop styrer Mac G4'en.

Og det beste av alt? Jeg kan sitte 3 mil unna på jobb og styre hele ruklet derfra via

bredbåndslinjen min (og ja, alt er bak brannmur :-) )

Kult? Verden går fremover.

bruke bilterminologi.

5500117[/snapback]

Hiv ut windows fra den å bruk linux da.

5502619[/snapback]

Lenke til kommentar
Skikkelig gammeldags rett og slett.

Med mindre du forklarer HVA du syntes er "gammeldags" vil ikke denne tråden bli stemplet som annet enn bortkastet plass.

2000-XP er jo en  MEGA forskjell, 2000suger hardt iforhold til XP. Skjønner ikke hvordan du ikke ser forskjell.

Det er veldig liten forskjell mellom XP og 2000 og de to OS-ene er nesten identiske, så hvor er den MEGA forskjellen og hvorfor er XP bedre enn 2k?

Dersom dere ikke begrunner er det ingen vits å lage posten.

Lenke til kommentar
Bare så synd at 90% av innhold på internett og 95% av de mest populære og viktigste software her i verden støtter kun Windows da ;)  :tease:

5504814[/snapback]

Å, sierdudetdu... Hmm. Kan ikke du lage en liste, da? Slik at jeg ser hva jeg går glipp av? Jeg er spesielt interessert i å finne ut hvor disse "90% av innhold på internett" befinner seg...

Eller hva med programvare? 95% sier du, hmm. La meg sjekke:

- Photoshop - OK

- Illustrator - OK

- InDesign - OK

- Office - OK

- Macromedia Studio 8 - OK

- Acrobat - OK

- QuarkXPress - OK

- Mathematica - OK

- Maya - OK

- Extensis - OK

- Aperture - OK

- OmniGraffle - OK

- Quicken - OK

- Filemaker - OK

- Logic Pro 7 - OK

- Finale - OK

- Reason 3.0 - OK

- M-audio - OK

- Final Cut - OK

- Firefox - OK :cool:

- Counter Strike - NEI :!:

...Fa*n, visste det var noe jeg manglet. Nei, vent litt - jeg spiller jo ikke. Puh, saved by the bell. Ser ut som om jeg har sat*ns flaks! Jeg klarer å holde meg innenfor de 5% av programvare som er tilgjengelig.

Endret av swanky
Lenke til kommentar
Bare så synd at 90% av innhold på internett og 95% av de mest populære og viktigste software her i verden støtter kun Windows da ;) Jeg regelrett mobber de som sitter med Mac  :tease:

5504814[/snapback]

Så lenge slik uvitenhet gjør deg lykkelig, må du gjerne fortsette! Alle vi andre som lever i den virkelige verden mobber nemlig sånne som deg. ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Min 6 år gamle Powerbook G3 kjører OS X (10.4.5) helt supert den. Jeg får visst ikke frem disse "ripple"-effektene i Dashboard eller Expose eller hvor det var, men jeg kan ikke si at jeg savner noe.. Adobe CS2 fungerer også helt ypperlig. Nei, slett ikke superkjapt, men man må ha tid til å drikke kaffe mens man er kreativ også ;) Før jeg oppgraderte til OS X fikk den eksens dobbelt så kjappe Pentium 3-maskin til å gå å skamme seg. Mulig maskinen hennes var dårlig vedlikeholdt, men jeg skal være den første til å innrømme at min slett ikke var noe prakteksempel for arten den heller.

mrMKE: jeg tror OS X Tiger blir erstattet før Windows Vista kommer. Om jeg tar feil skal du få lov til å sende meg en skikkelig hoven PM :p

Avean: jasså, hva har du tenkt å mobbe meg for? Flash går ganske så tregt på Mac, så det skal du få mobbe meg alt du vil for. Men pek gjerne ut internett-innhold og programvare jeg går glipp av her i Mac-verden :)

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...