Gå til innhold

Utdanning innen data-bransjen


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-09-14 13:13, smetho skrev:


men det betyr ikke at det ikke er bruk for folk som har kunnskap til å utvikle systemer og programmer som bedriftene trenger. Denne utdannselsen får vi ved NITH (det må for all del ikke sammenlignes med IT-akademiet!). Datautdannelsen vi får er bra. Forskjellen på oss (diplomstudiet da) og høy.ing er mattedelen (realfag) og bruk av data og matte sammen.

...

Men ved utvikling av applikasjoner av diverse slag så er ikke matte et stort krav (dog, alltid kjekt å kunne). Det er vel helst dette markedet NITH satser mot (med diplomstudiet sitt).


 

Jeg har fremdeles problemer med å se for meg hvordan noen kan _anbefale_ NITH når en høgskole tilbyr samme (og etter manges mening bedre) utdanning gratis. I tillegg får en masse "bonuskunnskaper" som f.eks matte.

 

Da jeg begynte på høgskolen for 3 år siden, var trenden slik at de som ikke hadde gode nok karakterer, eller rett og slett ikke hadde god nok tekniske kunnskaper, begynte på NITH. Det kan tenkes at situasjonen er anderledes i dag :smile:, MEN jeg påstår likevel at du ikke får nok kunnskaper etter 2 år + diplomstudiet på NITH.

 

Jeg har en god venn som nå tar diplom ved NITH, og har sammenliknet både pensum og læreplanen. Til tross for at han betaler en hel sekk med penger for hvert semester, lærer jeg likevel mere enn han.

Jeg var tilogmed veileder i datakommunikasjonsfaget på NITH (dengang dph) i et år mens jeg studerte på høgskolen!

 

Å påstå at en ikke trenger matematiske kunnskaper i applikasjonsutvikling er en regelrett løgn. Hvordan f.eks lage en 3d-modell uten basis vektorkunnskaper? Lage en optimalisert arraytabell uten peiling på matriser?

 

Alvorlig talt. Tilogmed et å sette opp en likning som kan regne ut hvor mye renter en får av 350 kroner etter 3 år @ 7% krever datakunnskaper! :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-09-14 13:56, frankpettersen skrev:


Jeg har fremdeles problemer med å se for meg hvordan noen kan _anbefale_ NITH når en høgskole tilbyr samme (og etter manges mening bedre) utdanning gratis. I tillegg får en masse "bonuskunnskaper" som f.eks matte.


Det hele bunner jo ut i om en har hatt mattefagene på videregående. Vil du si at hvis man er interessert i en datautdanning så må man ha 3-klasse matte som minumum for å kunne gå videre?

 

Quote:



Jeg har en god venn som nå tar diplom ved NITH, og har sammenliknet både pensum og læreplanen. Til tross for at han betaler en hel sekk med penger for hvert semester, lærer jeg likevel mere enn han.

Jeg var tilogmed veileder i datakommunikasjonsfaget på NITH (dengang dph) i et år mens jeg studerte på høgskolen!


 

Var det høy.ing du gikk på? Jeg antar det(orker ikke lese igjen) :smile:

Jeg tror at en på høy.ing går mye raskere gjennom data-stoffet enn på NITH. Bang, man har et par programmeringkurs og så er det forventet at studentene kan dette skikkelig for så å bruke programmeringen (programmering er bare et eksempel) i andre fag der fokuset er noe annet enn det programmeringstekniske. Dette er vel og fint for de som klarer å følge med :smile: Det man betaler for på NITH (vil jeg si) er at man bruker mye bedre tid på de forskjellige fagene (siden vi ikke har matte å slite med) og lærere (selvfølgelig finnes det gode lærere på offentlige høyskoler).

 

Quote:


Å påstå at en ikke trenger matematiske kunnskaper i applikasjonsutvikling er en regelrett løgn. Hvordan f.eks lage en 3d-modell uten basis vektorkunnskaper? Lage en optimalisert arraytabell uten peiling på matriser?


 

Hvor mye 3D-modeller, vektor og matrise-regning trenger man i vanlig applikasjon? Som nevnt tidligere er det alt etter hvilke oppgaver apllikasjonen skal løse. NITH går mer for bestillingssytemer, effektivisering av forskjellige arbeidsrutiner i en bedrift og lignende ting. Det finnes altså forskjellige nivåer der datateknologien kan hjelpe folk. Ikke alle er opptatt av 3d-modeller, simuleringer og innvikla matematiske algoritmer for å optimalisere en tabell.

 

Quote:


Alvorlig talt. Tilogmed et å sette opp en likning som kan regne ut hvor mye renter en får av 350 kroner etter 3 år @ 7% krever datakunnskaper!
:roll:


 

Hmm, vet ikke med deg, men det lærte jeg på grunnskolen :roll:

 

[ Denne Melding var redigert av: smetho på 2002-09-14 14:17 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-14 14:15, smetho skrev:


Det hele bunner jo ut i om en har hatt mattefagene på videregående. Vil du si at hvis man er interessert i en datautdanning så må man ha 3-klasse matte som minumum for å kunne gå videre?


 

I grunn og bunn: Ja :smile: Tingen er at jeg som sagt ikke helt husker hva jeg lærte i 2/3 klasse på gymnaset, men jeg husker at jeg var utrolig glad for at jeg hadde hatt 3mx da jeg begynte å studere, og endelig fikk sett hva alle disse tallene kunne brukes til...

 

 

Quote:


Var det høy.ing du gikk på? Jeg antar det(orker ikke lese igjen) :smile:

Jeg tror at en på høy.ing går mye raskere gjennom data-stoffet enn på NITH. Bang, man har et par programmeringkurs og så er det forventet at studentene kan dette skikkelig for så å bruke programmeringen (programmering er bare et eksempel) i andre fag der fokuset er noe annet enn det programmeringstekniske. Dette er vel og fint for de som klarer å følge med :smile: Det man betaler for på NITH (vil jeg si) er at man bruker mye bedre tid på de forskjellige fagene (siden vi ikke har matte å slite med) og lærere (selvfølgelig finnes det gode lærere på offentlige høyskoler).


 

Joa, jeg gikk på høg.ing :smile:

Jeg kan naturligvis ikke tale for alle høgskolene, men kan sammenlikne pensumslisten og det faktiske kunnskapsnivået til en hist(sør-trøndelag) -student og en som gikk på nith. Jeg skal ikke gå dypere innpå dette her, det vil bare virke som skryt uansett :smile:, men ta nå en titt på f.eks de avsluttende prosjektene som tas på hist kontra nith.

 

Selvfølgelig, en del resurser går bort til ikke-datafag på høgskolen, men det er dog viktige kunnskaper. Å forstå algoritmen til f.eks en cpu er jo genialt når en f.eks skal anbefale et datainnkjøp for en større bedrift som har behov for flyttallberegninger (litt søkt eksempel, men poenget kommer forhåpentligvis frem)

 

 

Quote:


Hvor mye 3D-modeller, vektor og matrise-regning trenger man i vanlig applikasjon? Som nevnt tidligere er det alt etter hvilke oppgaver apllikasjonen skal løse. NITH går mer for bestillingssytemer, effektivisering av forskjellige arbeidsrutiner i en bedrift og lignende ting. Det finnes altså forskjellige nivåer der datateknologien kan hjelpe folk. Ikke alle er opptatt av 3d-modeller, simuleringer og innvikla matematiske algoritmer for å optimalisere en tabell.


 

3D, vektorgrafikk og matriser er jo i nesten alle dagens applikasjoner. Selvfølgelig, å lage websiden til http://www.ikke.no krever minimalt med mattekunnskaper, men hva hvis du skal lage et program som viser kapasiteten på strømnettet (stort marked i norge faktisk). Spill sier jo seg selv, men det er litt vel spesialisert. Men matriser er jo genialt hvis du skal lage f.eks ludo online eller noe slikt..

 

Skal du lage et program som kanskje skal kommunisere over nettet, så vil du vel lage til en egen protokoll for økt sikkerhet og funksjonalitet?

 

Jeg kan nevne eksempler i massevis, men poenget mitt er at en jo mere kunnskaper en har om matte, jo mere optimaliserte programmer kan en lage, og dermed bedre programmer. Selvfølgelig, så er det *mye* innen data som ikke krever mattekunnskaper, men skal jeg da tolke det slikt at en skal avskrive alle disse mulighetene ved å gå på nith? jobbmarkedet er trangt nok som det er...

 

Quote:


Alvorlig talt. Tilogmed et å sette opp en likning som kan regne ut hvor mye renter en får av 350 kroner etter 3 år @ 7% krever datakunnskaper!
:roll:
*Hmm, vet ikke med deg, men det lærte jeg på *grunnskolen
:roll:


 

Stemmer det, men det var bare ment som et eksempel på nyttige mattekunnskaper i hverdagen :wink:

 

Seriøst: Du vil ikke tro hvor mange studenter, enten de går på ntnu, uio, hist eller nith, som regner feil på det regnestykket...

Lenke til kommentar

Jeg tror vi i bunn og grunn er enige :smile: Jeg skulle ønske jeg hadde tatt matte selv i 2. og 3. klasse på videregående. Hadde nok selv muligens gått ing da. Men vil ikke avskrive NITH når det kommer til det datatekniske. Begrensningene er helt klart lite eller ingen fokus på matte.

Ja, spill er veldig spesialisert.

Hvorfor lage egne nettverksprotokoller? :smile: Ok, kjekt å kunne det altså, men mye enklere for utviklere flest å bruke protokoller som allerede finnes (og som er skikkelig testet).

 

PS. Å lage websider er IKKE noe vi gjør på NITH! (var som en liten oppgave helt i begynnelsen av første semester i TEK-faget, men det var minimalt) Appleter derimot kommer jo inn, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar

* Sats på 3++ år på skolebenken ved et universitet/høyskole som tilbyr en utdanning du virkelig ønsker deg.

* Har du penger til en privat skole, gjør nå det, men undersøk nøye hvilken utdannelse du virkelig får, kvaliteten på undervisningen, mulighet for jobb etter endt utdanning etc. (gjelder forsåvidt også offentlige skoler).

* Ikke start på en utdanning som du ikke interesserer deg for, men som du begynner på fordi du har karakterene/pengene.

* Undersøk hva arbeidsgivere mener om din utdanning/skole.

* Sats på en bredest mulig utdannelse, og spesialiser deg etterhvert når du ser hva du liker, kan, vil lære eller hva som trengs i fremtiden.

 

Tror uansett vi alle sammen kan være enige om at en lengst mulig utdannelse er korrekte veien å gå.

Lenke til kommentar

Og så til premiespørsmålet: Er det virkelig behov og marked for dataingeniører i dag, og er det en linje å satse på?

 

Svaret er nokså klart nei. I dag er det ca 600 arbeidsledige dataingeniører, og tallet øker. Det er tilogmed registrert arbeidsledighet på siv.ing.data (for 3 år siden kjørte ntnu propaganda på at det var 0,00% arbeidsledige siv.ing.data)

 

Men for all del: Vil en virkelig bli dataingeniør, så sats på det. Men for all del ikke velg utdanningen fordi en liker spille spill, surfe, eller innbiller seg at det er en vei til lettjente penger...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-14 19:18, frankpettersen skrev:

Og så til premiespørsmålet: Er det virkelig behov og marked for dataingeniører i dag, og er det en linje å satse på?


Svaret er nokså klart nei. I dag er det ca 600 arbeidsledige dataingeniører, og tallet øker...


 

Dyktige dataingeniører er det derimot alltid bruk for. Så da gjelder det å stå på litt ekstra. Arbeidsledighet er jo med på å øke kvaliteten på arbeidskraften.

 

Den største fordelen er at en dataingeniør kan fortsette direkte på NTNU eller universitet for å bli siv.ing./master/cand.scient. Har du derimot svært spesialisert kompetanse fra en privat utdanningsinstitusjon, som er veldig populær i dag, risikerer du å stå på bar bakke i morgen.

 

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...