Gå til innhold

Utdanning innen data-bransjen

Anbefalte innlegg

Quote:

Den 2002-09-13 22:42, Nostradamus skrev:

Hvilke offentlige høyskoler som har noe tilsvarende ingeniørkurs kan dere anbefale?

Mange regionale høgskoler tilbyr ingeniørutdanning i data. Innholdet i utdannelsen kan imidlertid være litt forskjellig. Noen av skolene har linjer for programmering, systemutvikling, nettverksdrift, osv... Jeg kan anbefale Høgskolen i Bergen. Men det er den eneste jeg har prøvd, så jeg har vel ikke noe sammenlikningsgrunnlag. :smile:

I tillegg har vi NTNU (i Trondheim) som tilbyr 5-årig Sivilingeniørutdannelse. (Du kan også ta en vanlig 3-årig ingeniørutdannelse, for deretter å fortsette 2 år på NTNU.)

Universitetene i Bergen, Oslo (og Tromsø?) tilbyr også utdannelse innen data. Her er fagene mer teoretiske, og du må i større grad velge fag og sette sammen din egen utdannelse. Det kan lett bli rot hvis du ikke vet nøyaktig hva du vil. På universitetet blir du cand.mag. etter 3 år, og cand.scient. etter 5 år. (En Ingeniørutdannelse gir forøvrig også mulighet til å fortsette direkte på et universitet.)

For å skape full forvirring kan jeg fortelle at i forbindelse med en såkalt "kvalitetsreform" vil de tradisjonelle norske gradene bli "internasjonalisert". Alle 3-årige utdannelser (cand.mag., høg.ing., diplomettellerannet fra NITH) blir hetende "Bachelor". 5-årige utdannelser (cand.scient og sannsynligvis også siv.ing. etter hvert) vil bli hetende "Master".

Om noen år er du altså Bachelor eller Master, uansett om du kommer fra høgskole eller universitet med masse matematikk, eller fra privat tøyseskole... Jeg kan ikke helt se "kvaliteten" i dette...

LeD

[ Denne Melding var redigert av: LeD på 2002-09-14 00:16 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Hva er poengsummen man trenger for å komme inn på NTNU?

Jeg mener at det i år for primærvitnemålskvoten var 52,ettellerannet poeng, mens det ellers var 56 poeng (mulig jeg tar feil her).

Quote:

Offentlig høgskole koster kr 0,-

Helt gratis er det nå ikke. Man må jo som regel betale en ikke så alt for høy semesteravgift :razz:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-13 22:53, threecee skrev:

Nå er det jo slik at det råder en viss lavkonjunktur i verden, men det kommer sannsynligvis ikke til å gjøre så mye utslag når du er ferdig med den utdannelsen du til slutt velger, ettersom det er en del år frem i tid, og vanskelig å spå noe om.

Det man derimot kan si er at det definitivt vil være gunstigst å velge en så høy utdannelse som overhodet mulig.

Forbausende synes jeg det er att det blir foreslått bachelormaster of inforation technology. Dette er en forholdsvis ny utdannelse i Norge (og resten av verden), der man retter fokus bort fra den tradisjonelle sivilengeniøroppbyggningen. (der alernativet er Master of Science in Computer Science)

Det er flere konsekvenser av dette.

en er at det er en del mindre matematikk.

I stedet drar man in mer implementasjonsspesifikke emner, som utvikling av brukergrensesnitt i Java. Fra det klassiske datateknikkperspektivet er ikke dette spesiellt gunstig, da poenget med en slik utdannelse er å ruste studenten med verktøy for å håndtere alle systemer, også de som ikke eksisterer i dag. Det gjelder altså å bygge generelle, teoretiske kunnskaper. I Norge virker det som det ikke er så mye annet enn NTNU - datateknikk å velge, hvis du vil ha dette utgangspunktet.

Blablablabla... Hva er dette for noe tull? NTNUs utdannelse er rettet mot middelmådigheter fra allmenfaglig utdanning som trenger en eller annen utdannelse. Den typiske student der har ingen genuin interesse for data, og heller ingen spesielle evner innenfor feltet. Jeg vil tro de stort sett kunne jobbet resten av livet som kassamedarbeidere hos RIMI uten at det ville utgjort noen forskjell samfunnet.

Å sammenligne MSc of Computer Science med en Siv.ing. fra NTNU er å håne førstnevnte!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-13 22:32, smetho skrev:

Data-ing ved en vanling høyskole = data + realfag. Mye vekt på realfag (tenker da helst matte).

NITH = data, all vekten legges på datadelen. Vil ikke si at denne er dårligere enn på ing (bruker mer tid på ting slik at en lærer det). Er en reint data-interessert er NITH et bra valg (dyrt, ja). Men er en flink i matte vil en nok ha mer igjen for en ing-utdannelse.

matte og data henger forholdsvis mye sammen. å drite i matten er en veldig populær løsning, men jeg tror nok at du får endel igjen for å velge å ha litt matte. forøvrig syntes jeg at høyskoledataingenør har en veldig bredde på fagene, istedenfor å sates på skikkelig dybde. fag som økonomi/prosjektstyring, fysikk, kjemi og sånt drit ser jeg ganske enkelt ikke poenget med å ha. hvis man mot formodning skulle være interessert i denslags så kan man heller bygge på utdannelsen etterpå.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-14 00:13, LeD skrev:

Universitetene i Bergen, Oslo (og Tromsø?) tilbyr også utdannelse innen data. Her er fagene mer teoretiske, og du må i større grad velge fag og sette sammen din egen utdannelse. Det kan lett bli rot hvis du ikke vet nøyaktig hva du vil. På universitetet blir du cand.mag. etter 3 år, og cand.scient. etter 5 år. (En Ingeniørutdannelse gir forøvrig også mulighet til å fortsette direkte på et universitet.)

Her var det mye rart. Vel, jeg går selv på realfag på uio så jeg skal gjerne dele litt førstehåndsinformasjon med deg :smile:

jeg går det frie studiet, hvor man selv velger hvilke fag man tar, hvor lenge man vil holde på osv. det er selvfølgelig forlemper og ulemper med dette også. hvis du ikke vet hva du vil og får tredd noen fag over deg, så er du kanskje i utgangspunktet på feil sted? det er ikke så vanskelig å finne noen fag man har lyst til å ta. man trenger jo ikke engang å ta informatikk, man kan jo ta matte, fysikk, geologi, kjemi osv, har du lyst til å bli evighetsstudent så er blindern stedet :smile: det passer meg utmerket med å sette sammen min egen fagkabal, her velger jeg det jeg vil, ikke det fastsatte opplegget som skolen min har satt opp.

Hva mener du med at fagene er mer teoretiske? jeg kan ikke si at jeg føler at jeg deler den oppfattelsen med deg. Forøvrig, det er 3 1/2 år som skal til for å bli cand.mag.

Lenke til kommentar

Quote:

Data-ing ved en vanling høyskole = data + realfag. Mye vekt på realfag (tenker da helst matte).

NITH = data, all vekten legges på datadelen. Vil ikke si at denne er dårligere enn på ing (bruker mer tid på ting slik at en lærer det). Er en reint data-interessert er NITH et bra valg (dyrt, ja). Men er en flink i matte vil en nok ha mer igjen for en ing-utdannelse.

Går selv på NITH og mener selve datautdannelsen er solid, men det er veldig rettet mot konsulent-virksomhet. Dersom dette ikke er noe en kunne tenke seg så bør en kanskje vurdere alternativer.

Nå har det seg slik at man kan velge ingeniør på NITH også. Tipper du går på grunnstudiet :smile: Jeg har vel hatt 8 vt matte, 2 vt fysikk og 2 vt kjemi, så det er ikke bare dataorientert. Kommer selvfølgelig an på hvilken linje du går på.Uansett, jeg syntes denne utdannelsen var grei, meget gode realfagslærere der, resten var det veldig opp og ned med. Generelt sett har jeg fått inntrykk av at det er bedre lærere på NITH enn f.eks HiO (kjenner folk som har gått der). Når du er ferdig med ing på NITH kan du hoppe over på NTNU, tror riktignok du må gå 2,5 år, så du mister et halvår, eller du kan kjøre videre på Master i f.eks Australia slik jeg har gjort det. Om ca et år er jeg da ferdig med Master of Science in Information Technology. Selvfølgelig hvis jeg ikke er FOR mye på stranda, bor 300m fra 7km lang sandstrand, det er et paradis her nede!

Lenke til kommentar

Jeg går 1. året på universitetet i Tromsø og studerer siv. ing. Informatikk. Som sagt tidligere så er dette et studium du kan ta med åpne fag (som er lettere å komme inn på) eller du kan velge å ta selve studiet siv. ing. Informatikk. Jeg gjorde det siste. Fordelen med det er at du ikke trenger å velge (så mange) av fagene dine selv og i tillegg vil det gi deg en utdanning som garantert vil gi deg en god jobb. Åpne studier gir deg mange valg muligheter og hvis du har andre interesser enn data så kan dette være det smarteste. Grunnen er at etterspørselen etter datafolk med tilleggskunnskaper begynner å bli veeeeeeldig etterspurt. F.eks. hvis du tok basis fagene til siv. ing. informatikk og kombinerte det med noen fag innen bioteknologi så ville du ha en stjerne kombinasjon. Dette er fordi bioteknologi (for å ta et eksempel) er i rivende utvikling og trenger folk med peiling på programmering så vel som faget selv. Kan forresten også nevne at siv. ing. informatikk involverer ganske mye matte...Men jeg er ikke noe matte geni og jeg klarer meg foreløpig.

Til shithead som sier:

Blablablabla... Hva er dette for noe tull? NTNUs utdannelse er rettet mot middelmådigheter fra allmenfaglig utdanning som trenger en eller annen utdannelse. Den typiske student der har ingen genuin interesse for data, og heller ingen spesielle evner innenfor feltet. Jeg vil tro de stort sett kunne jobbet resten av livet som kassamedarbeidere hos RIMI uten at det ville utgjort noen forskjell samfunnet.

Du vet åpenbart ikke hva du prater om. OK, jeg går ikke på ntnu, men på uit i Tromsø, men tviler på at forskjellen er så stor. Her er i alle fall halvparten av studentene data entusiaster og flere kan vise til mesterskap i programmering. "interesse" for data er vel for deg å like å spille CS 8 timer i døgnet og det teller bare ikke.....

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har valgt datateknikk på NTNU, og jeg lærer noe nytt hver eneste dag! Studiet er ganske mye mer krevende enn VGS har jeg merket.

For de som lurer på hvor mange poeng de trenger for å komme inn så står alt her:

http://www.samordnaopptak.no/statistikk/02...gr_supp_02.html

For å komme inn i en siv.ing datateknikk så trenger man rundt 56 poeng.

Legg merke til at du kommer inn i data uansett! (dersom du er jente).

Men for jenter som har lyst til å velge datateknikk så bør de ha interesse fra før av. Jeg ser noen jenter i klassen som ikke helt greier faget, spesiellt Mattematikk siden de ikke har fulgt noe særlig med VGS. Matte er vanskelig, og folk som har under 4 bør tenke seg ekstra godt om før de søker. Alle siv.ing. linjene har matematikk.

Bare for å gi et bilde så var det en klasse som hadde 80% strykprosent på en matteeksamen. (er ikke sikker men tror det var Bygg&Miljø studentene). Mens på f.eks. FysMat var det rundt 25%.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-14 05:45, sumptrollet skrev:

jeg går det frie studiet, hvor man selv velger hvilke fag man tar, hvor lenge man vil holde på osv. det er selvfølgelig forlemper og ulemper med dette også. hvis du ikke vet hva du vil og får tredd noen fag over deg, så er du kanskje i utgangspunktet på feil sted?

Jeg kjenner en del folk som har gått på universitetet uten å vite helt hva de ville. De valgte fag i hytt og pine, og sluttet etter 1 år eller 2 uten å ha "blitt" noe som helst.

Men dette vet du sikkert bedre enn meg. Selv skulle jeg gjerne valgt universitetet om jeg fikk velge igjen i dag.

Quote:

Hva mener du med at fagene er mer teoretiske? jeg kan ikke si at jeg føler at jeg deler den oppfattelsen med deg. Forøvrig, det er 3 1/2 år som skal til for å bli cand.mag.

3 1/2 år var det ja. Når jeg sier at fagene er mer teoretiske sammenlikner jeg fagene på min høgskole med fagene på institutt for informatikk på nærmeste universitet. Fagene på universitetet går mer i dybden (Gjerne 5 vekttall istedet for 2-3 som er vanlig på min skole.) Jeg har også sett på pensumet i noen av fagene, og de har et større teoretisk grunnlag enn tilsvarende fag på høgskolen. (Jeg synes altså at dette er positivt.)

LeD

Lenke til kommentar

Mange forståsegpåere her.

Ingen som vet hva som kan være best. Jeg selv har tre år på videregående skole (elektronikk) og et og et halvt år som lærling på en IT-avdeling. Har fagbrev som serviceelektroniker (med fordypning i data) og jobber nå med support/drift på en knall IT-avdeling i full stilling!

Det spørs veldig mye hva du gjør det til selv! Har du interesse for faget kan nesten alle studieretninger være smart.. det tror hvertfall jeg. Ikke det at det gjelder for alle da. Men en høyere utdannelse er kanskje det beste - da har du papirer på at du kan tingene hvertfall. Jeg jobber/har jobbet med mange som har høyere utdannelse enn meg - og jeg merker selv at jeg har høyere kompetanse enn dem på mange områder.. og dette merker sjefene mine.. tror jeg da :smile:

Dette var bare mitt innspill.. du som startet tråden finner nok på noe til slutt :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Å sammenligne MSc of Computer Science med en Siv.ing. fra NTNU er å håne førstnevnte!

Kor gammal er du da? *rister på hodet av forferdelse over tvilsom båsplassering, og syns ikke det er rart det er krig i verden*

Det var ein her som var skremt av poengsummen for datateknikk ved NTNU. Det er det ikkje nødvendigvis grunn til, for ein kan velge andre ting enn datateknikk og likevel jobbe med datarelatert stuff. F.eks kan ein gå matematikk og pusle med Fortran, eksempelvis kjenner eg ei som skreiv hovedoppgave om parallelisering i supercomputere, noko eg absolutt vil seie er datarelatert :smile:

Eller kan ein gå geofag og sikte seg inn mot 3d-visualisering av berggrunnen i Nordsjøen, eller byggfag og GIS (Geografisk InformasjonsSystem), eller elektrofag med hardwarekonstruksjon (VHDL, C etc.) eller teleteknikk for kommuikasjonsbiten.

Ellers har ein jo informatikk-studia på fleire plassar (Trondheim, Oslo, Tromsø osb.), det som Borre går på?

Vel, poenget er iallfall at ein ikkje treng å gå datateknikk for å jobbe med datastuff.

[ Denne Melding var redigert av: Ola PeK på 2002-09-14 12:25 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Nå har det seg slik at man kan velge ingeniør på NITH også. Tipper du går på grunnstudiet :smile: Jeg har vel hatt 8 vt matte, 2 vt fysikk og 2 vt kjemi, så det er ikke bare dataorientert. Kommer selvfølgelig an på hvilken linje du går på.

....

Ja, jeg nevnte vel noe om denne linjen i en tidligere tråd, men har ikke noen bra innblikk i hvordan der :smile: Går selv diplomstudiet på andre året...

Lenke til kommentar

"Hei!

Jeg gjør det på den tungvinte måten . IKT-Driftsfag så to år med lærling, så ett år allmenfaglig påbygning, så universitet eller noe annet ."

Ikke dumt det.......holder på med det samme.

Det som er fint med å gå lærling er tre ting:

1)arbeidserfaring

2)du lærer mye

3)du får betalt for en utdannelse (ikke grom utdannelsen akkurat, mer utdannelsen trengs)

Men hadde jeg kunne skrudd tilbake tiden hadde jeg muligens gått siste året på allmenn istdenfor IKT.

Til alle som gjør narr av IKT Driftsfag: klart det er mange som sitter og spiller MEN hva lærer de? IKT Driftsfag er for de som ønsker å lære noe eller for slappfisker. Hva du lærer kommer helt ann på interresen! Jeg lærte en hel del, om bla. drifting av Win2k server, Linux server og Novell server. Mens andre dasset rundt og det ble ett bortkastet år for dem.

Konklusjonen: hvis du er interresert i data så er ikke IKT Driftsfag et dumt valg. Hvis du kun er interresert i høy utdannelse og lønn bør du ikke gå IKT Driftsfag.

Lenke til kommentar

Quote:

Går selv på NITH og mener selve datautdannelsen er solid, men det er veldig rettet mot konsulent-virksomhet.

hva vil det si ?? alle kan vel kalle seg datakonsulent... det siste året har flere store konsulentselskap sagt opp folk. da er det de som har DPH/NITH type utdanning som går først, så høg.ing og siv.ing. (selv om det er få siv.ing som mister jobben)... jeg vet og at det er noen av de store selskapene som ikke gidder å se på søknaden til folk med DPH/NITH utdanning. dette kan de gjøre fordi det er så mange søkere, at de kan vrake og velge. vet og om en bedrift som ser på søkere med siv.ing dersom snittet er dårligere enn 2.0

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-14 02:41, Shithead skrev:

på tide med påfyll mellom ørene !! siv.ing. fra NTNU (eller andre høgskoler som tilbyr dette) er den norske varianten av MSc. Kanskje det suger i forhold til en MSc fra MIT, men er sikkert bedre enn en MSc fra University of Middle *****lia...

etter å ha studert siv.ing. kan en ta doktorgradsstudier i utlandet (eller NTNU + snart andre hødskoler), som krever MSc som opptakskrav (som MIT, eller Universitetet i Aalborg)

flere universiteter gir MSc etter 4 års utdanning

Lenke til kommentar

Quote:

hva vil det si ?? alle kan vel kalle seg datakonsulent...

Det er vel stor forskjell på å bare kalle seg datakonsulent enn å ha 3års utdannelse bak seg. Ja, det har gått dårlig for databransjen det siste året, men det betyr ikke at det ikke er bruk for folk som har kunnskap til å utvikle systemer og programmer som bedriftene trenger. Denne utdannselsen får vi ved NITH (det må for all del ikke sammenlignes med IT-akademiet!). Datautdannelsen vi får er bra. Forskjellen på oss (diplomstudiet da) og høy.ing er mattedelen (realfag) og bruk av data og matte sammen. Hørte det ble sagt i et tidligere innlegg at matte var veldig vesentlig innen data. Ja, det er sant til en viss grad. Skal en programmere OS eller roboter (kybernetikk) eller matematiske systemer som simulere diverse ting så er matte veldig vesentlig. Men ved utvikling av applikasjoner av diverse slag så er ikke matte et stort krav (dog, alltid kjekt å kunne). Det er vel helst dette markedet NITH satser mot (med diplomstudiet sitt).

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-14 12:44, hodesleng skrev:

Konklusjonen: hvis du er interresert i data så er ikke IKT Driftsfag et dumt valg. Hvis du kun er interresert i høy utdannelse og lønn bør du ikke gå IKT Driftsfag.

Folk med høy utdannelse som lager spill og operativsystemer er altså ikke interesserte i data? "Data" kan være så mye mer enn "drift"...

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...