Gå til innhold

Utdanning innen data-bransjen

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å utdanne meg til ett eller annet inne data, men vet ikke hva. Har ganske bra karakterer så jeg kommer nok inn de fleste steder. Går 1. året allmennfaglig nå, men jeg lurer på om jeg skal ta "light"-versjonen og begynne på IKT-driftsfag, eller å bli ingeniør eller no. Hva mener dere "erfarne"? Og hva er forskjellen i lønn?

Takker for svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-09-13 19:39, Zalofigth skrev:

Jeg ønsker å utdanne meg til ett eller annet inne data, men vet ikke hva. Har ganske bra karakterer så jeg kommer nok inn de fleste steder. Går 1. året allmennfaglig nå, men jeg lurer på om jeg skal ta "light"-versjonen og begynne på IKT-driftsfag, eller å bli ingeniør eller no. Hva mener dere "erfarne"? Og hva er forskjellen i lønn?

Takker for svar...

Ta høyere utdanning ved minimum et universitet/høyskole.

Skaff deg minimum en bachelor/høyskoleingenør tittel, så stiller du sterkere. Drit i IKT-driftsfag, det er lavere utdannelse, og du får ikke engang generell studiekompetanse til høyere utdannelse.

Lenke til kommentar

Jeg gikk på IKT-driftsfag i fjor og jeg synes det var et bortkasta år. Jeg lærte ingenting som jeg ikke kunne i fra før. Du lærer helt grunnleggende ting som feks lære word og sette opp små nettverk.

Så jeg vil ikke anbefale IKT. Men hvis du vil slappe av og spille cs 8 timer daglig, så er det et bra valg :wink:

Lenke til kommentar

All form for utdannelse (ihvertfall innen data) som satser på sertifisering o.l er dårlig. Man lærer mest å bruke programmer, og sette opp nettverk og slikt. Dette kommer en ikke så langt med idag. Det vil ihvertfall jeg regne som en lav utdanning. Det er vel mest dette IT-akademiet driver med.

Går for minst 3årig utdannelse ved en høyskole eller et universitet. Det vil lønne seg i lengden!

Lenke til kommentar

Hvor bra snitt må man ha for å ta for eks. sånn sak som var i bodø.. Bachelor i ingeniør eller hva det nå enn var?

Jeg tror jeg vil ende med et snitt på 4.5 eller noe sånt, pluss at på avgangspoengsummen vil få noen ekstra poeng (bl.a. fordi jeg har engelsk, it og matte over to år på vgs, +at matte er realfag, vet ikke hvor mye det er, eller om det bare er på matten jeg får ekstrapoeng). + at jeg vil ta militæret før det, det gir jo et poeng..

Fikk frysninger etter jeg såg poengsummen man trengte for NTNU i trondheim, heh..

Lenke til kommentar

Hva er poengsummen man trenger for å komme inn på NTNU?

Går selv på IKT og lærer bare nye ting i 2 fag (en lærer som kan litt). Tror jeg kommer til å satse på NITH til neste år.

Planen er:

1 år forkurs.

3 år ingeniørstudium

Hva poengsum må man ha for å komme inn på forkurs/ingeniørstudium?

Noen som har erfaringer fra NITH de vil dele med meg?

(beklager at jeg lurer meg inn i posten din "hva du nå het" men har lurt litt på dette. Kanskje du også får nyte av dette).

Lenke til kommentar

Jeg valgte ingeniørutdannelse på en høgskole. Vurderte DPH (nå NITH) og andre "light"-løsninger. Det er jeg nå svært glad for at jeg ikke valgte.

En Ingeniørutannelse gir deg mange muligheter. Det er en praktisk utdannelse som kan gi deg et yrke etter 3 år. Samtidig får du det nødvendige teoretiske grunnlaget for en videre utdannelse dersom du skulle ønske det.

Skulle jeg velge igjen i dag, ville jeg nok begynt direkte på en tyngre teoretisk utdannelse på et universitet. Men det var altså helt uaktuellt da jeg var ferdig på videregående. Det tar gjerne en stund, og man må lære litt, før man finner ut hva man egentlig vil.

Er du usikker, så sats på en ingeniørutdannelse. Da kan du bli alt fra "Systemadministrator på Alta barneskole" til "Programmerer for Microsoft" til "Professor i numerisk løsing av partielle differensiallikninger"...

En "enklere" løsning på en privat skole er mindre fleksibel, mindre attraktiv i arbeidslivet, og mye dyrere.

LeD

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-13 22:17, Nostradamus skrev:

Hva poengsum må man ha for å komme inn på forkurs/ingeniørstudium?

Det finnes flere høgskoler i landet hvor alle kommer inn (Slik var det ihvertfall for noen år siden da jeg søkte). På høgskolene i de store byene er det visse krav, men de er slett ikke avskrekkende. (Du finner fjordårets poenggrenser for alle skoler på nettet hvis du søker litt.)

Du må altså ha 2FY og 3MX for å komme inn på ingeniørstudiet. Forkurs er for dem som ikke har dette. (Hint til dem som det ennå ikke er for sent for: Velg matte og fysikk på videregående! Jeg kjenner mange som angrer på at de ikke gjorde det.)

Quote:

Noen som har erfaringer fra NITH de vil dele med meg?

Det koster kr 40.000,- i året å gå der. Offentlig høgskole koster kr 0,-... Det er ingen betydelig kvalitetsforskjell. Ingeniørstudiet til NITH må være for folk som bor i Bærum og har fryktelig mye penger...

LeD

Lenke til kommentar

Data-ing ved en vanling høyskole = data + realfag. Mye vekt på realfag (tenker da helst matte).

NITH = data, all vekten legges på datadelen. Vil ikke si at denne er dårligere enn på ing (bruker mer tid på ting slik at en lærer det). Er en reint data-interessert er NITH et bra valg (dyrt, ja). Men er en flink i matte vil en nok ha mer igjen for en ing-utdannelse.

Går selv på NITH og mener selve datautdannelsen er solid, men det er veldig rettet mot konsulent-virksomhet. Dersom dette ikke er noe en kunne tenke seg så bør en kanskje vurdere alternativer.

Lenke til kommentar

Huff..

Allt dette pratet får meg til å grøsse :razz:

Skole, Skole og atter Skole.

Livet er best i helgene da du kan sitte TIMESVIS foran di gode pc, og slappe av.

PS. Intravenøs mat hadde jo vært midt i blinken for en pc-bruker.....så slipper han og reise seg for å få litt mat :grin:

Magnus

Lenke til kommentar

Nå er det jo slik at det råder en viss lavkonjunktur i verden, men det kommer sannsynligvis ikke til å gjøre så mye utslag når du er ferdig med den utdannelsen du til slutt velger, ettersom det er en del år frem i tid, og vanskelig å spå noe om.

Det man derimot kan si er at det definitivt vil være gunstigst å velge en så høy utdannelse som overhodet mulig.

Forbausende synes jeg det er att det blir foreslått bachelormaster of inforation technology. Dette er en forholdsvis ny utdannelse i Norge (og resten av verden), der man retter fokus bort fra den tradisjonelle sivilengeniøroppbyggningen. (der alernativet er Master of Science in Computer Science)

Det er flere konsekvenser av dette.

en er at det er en del mindre matematikk.

I stedet drar man in mer implementasjonsspesifikke emner, som utvikling av brukergrensesnitt i Java. Fra det klassiske datateknikkperspektivet er ikke dette spesiellt gunstig, da poenget med en slik utdannelse er å ruste studenten med verktøy for å håndtere alle systemer, også de som ikke eksisterer i dag. Det gjelder altså å bygge generelle, teoretiske kunnskaper. I Norge virker det som det ikke er så mye annet enn NTNU - datateknikk å velge, hvis du vil ha dette utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...