Gå til innhold

Støtte for videotelefoni mellom IP-telefon og 3G

nomore

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg har i lengre tid sett flere som har lagt til støtte for video-telefoni på ip-telefoni, bla via den noe kjente serveren asterisk. Og dette ser jo faktisk rimelig trivielt ut, selv om eg ikke har prøvd selv enda.

Men det er veldig få som har det, og eg vet ikke helt vitsen med å ha det når såpass liten del av befolkningen kan bruke det. Eg tror kanskje enkelte brukergrupper er bedre innstilt på det, så det kan jo vise seg nyttigt allikevel.

Men, i disse dager rulles jo 3G ut, men masse reklame rettet mot videotelefoni og videokonferanser. Det som da hadde vært interesant var om eksisterende ip-telefoni kunder kunne hatt videosamtaler med 3G kunder. Er dette mulig, eller er det to helt forskjellige protokoller?

Eg har ikke helt orket å sette meg inn i hvordan 3G virker. Slik eg har forstått det bruker hvertfall ip-telefonen H.323 protokollen til videoen. Er det likt på 3G?

Håper noen kan svare, da dette hadde faktisk vært interesant å få til :)

edit: Fant denne siden som virker relevant. Dog ser det ut til å være vanskelig å få til, og kun i utviklingsfasen foreløpig. Men det ser ut som om det arbeides med det :)

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...