Gå til innhold

Vann eller luftkjøling på dyrt utstyr?

Anbefalte innlegg

Jeg skal bestille nye komponenter til maskinen min, og legger meg på en FX-60 CPU, med enten x1900 eller G71 i crossfire eller SLI. HK bestemmes utifra hvilken GPU jeg velger.

Det idelle for kjøling her med tanke på støysvakhet og effektivitet vil nok sikkert være vannkjøling, men er dette "sikkert" nok til så dyrt utstyr. Denne maskinen vil jo bli flyttet litt på til og fra LAN, og hvis jeg ikke baserer meg på heftig overklokking vil jeg kanskje klare meg med et viftebasert system ...evnt heatpipes?

Har har sansen for Lian-Li kabinetter,,,har et idag, og jeg har sett meg ut den nye V serien der dem monterer HK opp ned. Gir bra plass i kabinettet og luftinntaket til PSU er i bånn...genialt. Kald luft til psu. Jeg ser det som nok en fordel med et viftebasert system i og med at jeg vil spare plass i kabinettet og kan klare meg med et midi-tower. Nok en fordel på LAN.

Jeg vil gjerne ha noen forslag og anbefalinger.

PS: Denne maskinen blir kjøpt. Det er ikke bare oppspinn...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel, jeg har det berømte (beryktede) :p Thermaltake Bigwater KIt, det billigste på markdedet, bytta ut orginalvifta med ei papst vifte, og i maskina mi er det 7 vifter, alle med viftestyring.. kan si det som så, maksina mi har vel en plass mella 4-10 grader i kabinett, og cpu som er vannavkjølt ligger på 31 grader ved idle og 35 ved load.. med vifte kan du legge på 5-7 grader..

så jeg anbefaler vannkjøling har ikke hatt noen problemer med Bigwater kitet, selv om mange nadre har det.. men antar det stort sett er kun fordi de ikke har montert det riktig eller så har jeg bare vært veldig heldig med det..

et waterchill kit er ivertfall til å anbefale.. :)

når det kommer til lyd, kan jeg si det som slik at så lenge det er PAPST kan jeg legg øret oppå kabinettet mitt og sovne :) uten prob!

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Asetek Vapochill Micro Ultra Low Noise til et oppsett med AMD 64 X2 4200 , Nvidia GF 7800 GT, 2 * 250 GB harddisker etc. Da satte jeg denne superstille viften på laveste RPM, og likevel ble maks temperatur lav nok. Hukser ikke helt hva den havnet på, har ikke dataene tilgjengelige nå.

Kabinettet som ble brukt var Thermaltake Tsunami, noe moddet. Bl.a. kuttet jeg ut et hull til et 92mm filtergitter i bunnen (med støvsamler) og brukte også en MIST 120mm kabinettvifte bak. De to 120mm Thermaltake viftene som fulgte med kabinettet ligger nå i en skuff nær meg :)

Se forøvrig andre data på X3MPC.

Lenke til kommentar
...

maksina mi har vel en plass mella 4-10 grader i kabinett,

...

5499855[/snapback]

Med så svalt kabinett, hva er romtemperaturen din?

5499878[/snapback]

Romtemp er vel på 24-26 grader.. men, kabinettet er moddet med 2 x 80mm

vifter front, 1 x 80mm venstresidedør og 1 x 120 i høyresidedø, rett med hardiskene, alle suger inn.. for utgang er det 1 x 80 bak og 1 x 120 Topp, og selvfølgelig en PSU og en NV silencer på 7800GT som alle suger ut luften..

Lenke til kommentar

Luften blir ikke kaldere fordi om en vifte blåser på den, det eneste som skjer er at luften flytter på seg.

Så om du har 1 til 4 grader i kabinettet må det være det i rommet ditt. Du må ha kjøle elementer for å få kaldere luft en det er i utgangspunktet.

edit:

Haddet forøvrig gått for stille vifter i steden for vannkjøling som er tidskrevendet å har en risiko i seg. store 120mm meter vifter og fesk vappochill (kjøp ny 92mm papst vifte etc, viften som følger med er 4pinns)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Spørs litt hvor mye penger og arbeid du er villig til å bruke, Selv har jeg en Zalman reserator, som er en enkel og stille løsning (det er altså vannkjøling). Men den er ikke billig. Skal du luftkjøle hadde jeg sett på Antec p180, det er et fin-fint kabinett for stille luftkjøling. Og kjøp en skikkelig ribbe, feks scythe ninja, og du trenger ikke så mange vifter (hold deg til 120mm).

AtW

Lenke til kommentar
Hva  med denne?

5500015[/snapback]

Dyr da, sikkert grei kjøling, men har ikke alt for god erfaring når det gjelder kvaliteten til thermaltake, eller støyen fra viftene deres. Og pumpene jeg har sett har hatt stooore forskjeller i støynivå, noe som er et usikkerhetsmoment.

AtW

5500089[/snapback]

denne er til under 2 høvdinger som ukens tilbud her.

http://www.psdata.no/ps.asp?it=113334

Lenke til kommentar
SiRious, er du seriøs? 4-10 grader? Hvordan får du dette til?

5500116[/snapback]

ja, har målt temp idag, med eget temp meter..

7 grader celsius..

når det kommer til luft fytting er det nokk sant det du sier simalarion, men luften blir kaldere fordi partikkler i luften kjøles ned..

Lenke til kommentar

5500116[/snapback]

7 grader celsius..

når det kommer til luft fytting er det nokk sant det du sier simalarion, men luften blir kaldere fordi partikkler i luften kjøles ned..

5501999[/snapback]

Jaha, sorry å gi deg en smell, men hvilke partikler skulle bli kjølt ned fordi dem blir satt i bevegelse? Er det noe som helst som ville skjedd så er det heller at temperaturen øker, men fordi lufta vanligvis går gjennom kjøleribber og blir oppvarmet da, vil man ikke se noe til dette.

7 grader celsius vil du kun få til ved at rommet har en temperatur på 7 grader.

Lenke til kommentar
Spørs litt hvor mye penger og arbeid du er villig til å bruke, Selv har jeg en Zalman reserator, som er en enkel og stille løsning (det er altså vannkjøling). Men den er ikke billig. Skal du luftkjøle hadde jeg sett på Antec p180, det er et fin-fint kabinett for stille luftkjøling. Og kjøp en skikkelig ribbe, feks scythe ninja, og du trenger ikke så mange vifter (hold deg til 120mm).

AtW

5499997[/snapback]

Jeg synes Lian-Li V-serien ser genial ut. Har idag et PC60...noe..miditower med støydemping og dør, og kvaliteten er fantastisk.

Jeg bruker en Zalman Reserator 2 til denne...med cpu og gpu kjøleblokk, og den funker tilfredsstillende. Men den blir for upraktisk å frakte på så jeg vil ha noe kompakt. Enten vannkjøling i en boks, eller en god nok og stille luftkjølingsvariant. Så den Ninja kjøleren...så spennende ut...

Lenke til kommentar

5500116[/snapback]

7 grader celsius..

5501999[/snapback]

:!: Haha!

Det der er skammelig feil... altså effektiv temperatur blir noe lavere med hastigheten på luften.. men du må ha ganske maaange m/s for å få 7*C i et kabinett uten kjøleelement eller åpent vindu.... :!:

Prøv merd et annt termometer... hvordan vifter har du?

Lenke til kommentar

Sirious på tide å blie litt serious evnt krype til korset nå. Om du flytter på luft blir den ikke kaldere, gjentar meg selv - det må du ha kjøle elementer for å få til.

Når du blåser effektivt 24 grader luft på ribbene får dette en kjøle effekt (pga varme blir ført opp i dem fra kjernen), akkurat som du føler at det er kaldere når det blåser ute om vinteren.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-womn7uXY

SiRious: Hvis ikke du har varmeveksler/kompressor i den maskina di, vil jeg vedde 3 kameler på at det der er komplett umulig. Men på den annen side, hvis du klarer å få 4 grader i pc'en med 25 grader i lufta med bare vifter så har du en genial forretningside. Du kan nok tjene deg skittent rik HVIS den funker....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...