Gå til innhold

S-ATA disk blir ikke funnet av Win XP..

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger en smule hjelp, har leta etter lignende tråder uten å finne noe løsning så langt.

Jeg har nettopp formatert og reinstallert Win XP Pro (SP2) på 2 Raptorer som kjøres i Raid 0. Problemet mitt er at jeg har en backup harddisk (Western Digital 120 GB SATA) som jeg lagret alle mine viktige data på før formateringen av mine Raptorer - denne vil ikke Windows assigne et volum, og vises ikke under Min Datamaskin.

Den vises dog både i bios og i Disk Management - i sistnevnte står den oppført som Disk 0 - primær partisjon, Basic, NTFS, Healthy, Active og online. Men jeg får ikke lov å tildele den en volumbokstav eller åpne den (heller ikke gjennom Diskpart i MS-DOS). Det eneste optione jeg har gjennom Disk Management er Delete Partition eller Make dynamic disk - og ingen av de ønsker jeg.

Har kjørt diagnoseprogrammet WD Diagnostics fra WD og denne finner harddisken og ingen feil ved den. WD Data Lifeguard finner dog bare Raptorene som "drive".

Har nyeste bios (1016) for mitt Asus A8N-SLI Deluxe og nyeste drivere - etter at jeg installerte de siste Nvidia driverne som er anbefalt i fht bios (ver 6.66) kom sågar Windows opp med Safely Remove Hardware ikonet fordi systemet ønsker å fjerne backup disken min...

Har prøvd å reloade default verdier i bios uten at dette hjalp. Denne disken er jo tidligere brukt på samme systemet, i samme SATA slot på hovedkortet uten problem, men nå får jeg altså ikke verken åpnet den for å hente ut mine backup data, eller brukt den. Har sett at det er blitt foreslått i andre tråder å prøve å kjøre FDISK for å rebygge MBR - og det blir vel det neste jeg prøver, men er det andre som har løsninger eller forslag?

Alle tips mottas med takk :)

Edit: BTW denne disken var ikke tilkoblet under verken formatering eller reinstallasjon - koblet den til etter at Windows var reinstallert.

Endret av Telerion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke hørt om noe lignende. Har ingen tro på at FDISK /MBR vil gjøre noe som helst - MBR brukes kun når du booter fra den disken. Men det er jo relativt ufarlig å forsøke.

Har du forsøkt å få tilgang til disken fra Recovery Console? Eventuellt med de Raptorene frakoblet.

Du nevner MS-DOS, det vil naturligvis ikke fungere på en NTFS disk. Men du mener antagelig enten Recovery Console eller kommando vindu. Er mange som feilaktig kaller det DOS.

Lenke til kommentar

Når du prøvde å gi den stasjonsbokstav i disk management - var du innlogget som administrator?

(Du kommer til velkomstbildet ved å velge log ut på startmenyen.

Der trykker du Ctrl+Alt+Del 2 ganger for å få mulighet til å skrive inn brukernavn. Skriv inn "administrator" og adminpassordet du oppga under instalasjonen.)

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar :)

Ja, jeg var innlogget som admin når jeg forsøkte å forandre stasjonsbokstav.

Har ikke prøvd Recovery Console, hadde åpent et kommandovindu ja :p

Har ingen erfaring med å bruke Recovery Console, så tar gjerne imot tips om hvordan og hva jeg bør gjøre.

Noen mulighet for at dette kan være driver relatert? Rett før jeg måtte formatere Raptorene mine, drev jeg og oppdaterte hovedkortdrivere og bios. Mente jeg så at Windows kom med "Safely Remove Hardware" beskjeden etter at jeg hadde installert Nvidia 6.66 med bl.a. Ide og Ide-SW drivere. Hadde dog ingen problemer med å kopiere backup før formatering.

Det er vel neppe noen god ide å føyre Windows når den vil "Safely Remove Hardware" med disken min? Da mister jeg vel bare backupinfoen min, og det vil jeg helst ikke.

Hvis det viser seg at dette er en hardware feil, har jeg fortsatt garanti - men er GetDataBack min beste option for å få ut infoen av disken først? Får kjøpe programmet hvis så.

All hjelp mottas fortsatt med takk :)

Lenke til kommentar

Recovery Console er en enkel 'bootdisk' som gir deg et DOS-lignende kommandovindu, du kan skriver "dir" og se om du finner filene.

Dette gjør du med å boote fra XP CD'en og trykke 'R', og du er da uavhengig av Windows installasjonen din.

http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;EN-US;314058

"Safely Remove Hardware" er ingenting å bekymre seg over, det er helt normalt med SATA disker.

Lenke til kommentar

Har selv hatt det samme oppsettet med asus og 2 raptorer i raid 0. Mitt system fikk rare feilmeldinger og jeg fant fort ut at NTFS var problemet hos meg. Diskene ble formatert i FAT32 og fungerte perfekt etterpå. Så Fat32 er ett alternativ å prøve. Det andre er å se til at de diskene som ikke skal gå i raid er disablet i NVRAID konfigurasjonen i BIOS. Det siste jeg vil kunne anta er at den backupdisken har i bootmenyen en mulighet til å boote. Hvis den var der ville jeg ha tatt den bort slik at bare cdrom på første og harddisk på andre kun var de alternativer som var enabled. Verdt å prøve. :) I tillegg må disken stå på port 3 eller 4 på hovedkortet. Raiddiskene som skal boote med OS må stå før, på 1 og 2.

Lenke til kommentar

Usikker på om problemet ditt er at du har viktig data som du vil få ut eller om at du vil få den til å fungere...

I din situasjon, blir jeg litt i panikk hvis mine viktige dokumenter ikke er tilgjenngelig. Jeg vet ikke hvor er de eller om de kommer tilbake. Ligger de trygg på harddisken og når jeg får den til å fungere så vil de komme tilbake eller blir de tapt?

Vel, derfor så vil jeg fort få ut dataen i tilfelle det skjer noe med disken, mens man kjører masse rare programmer på den for å få den til å fungere. Last ned Knoppix som er en Live-CD fra Linux. Boot opp og den vil sansynligvis finne disken (hvis ikke er noe alvorlig galt :p). Pakk sammen og send filene til en trygg plass enten gjennom internett, ekstern harddisk, minnepenn eller brenn dem ut. Når de er i trygge hender kan du leke med alt mulig, kanskje partition magic vil finne den og gjøre susen? Repartisjonere går jo også an.

Lenke til kommentar

Hei,

jeg har lignende problem med min harddisk. Den viser seg aktiv i enhetsbehandling, men vises ikke i det hele tatt noen andre steder på harddisken..

Jeg holder på å få en .reg fil nå som gjør at min andre harddisk viser seg med fullt volum(200gb istedenfor 131gb), men jeg har en annen harddisk som det ikke er noe på som kun vises som 114 gb når det egentlig er 120 gb. Det er jo bare 6 gb, men... kjenner noen til problemet så ja takk.

Men den lille 40 gb disken min vises som sagt ikke i det hele tatt og den blir registrert som primary master i setup..

Sorry at jeg bruker en annen sin tråd, har bare lignende problem og jeg forsto hva problemet var helt til alt det "Disk Management er Delete Partition eller Make dynamic disk " og de andre forsøkene han gjorde på å rette opp maskinen ikke fungerte.

Trenger hjelp, men pliis..snakk norsk, som til en unge:P

EDIT: etter å ha rota litt rundt kjørte jeg disk management osv osv og fikk til.. :D

Endret av rævva_
Lenke til kommentar

Mulig du må ha egne drivere til Sata\Raid under XP innstallasjon fra egen diskett.

Jeg måtte legge inn sata drivere på egen diskett da jeg fikk min første Sata harddisk WDC 250GB.

Window fant ikke hardisken før jeg la inn driverene som jeg lagde på en diskett av CDn som fulgte med hovedkortet.

Kanskje nyere versjoner av Window har de innebygd.

Lenke til kommentar
... som kun vises som 114 gb når det egentlig er 120 gb ...

5505975[/snapback]

Sjekk sticky, punkt 1: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=165302

Hvis du har en disk som vises i Disk Management men ikke virker så foreslår jeg at du tar et bilde av hvordan det ser ut, slik som her:

http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm

5506043[/snapback]

jeg måtte også lage en diskett... hvis du bare fikk med en cd, så ligger det nok en makedisk.exe på den... dette er da cd som fulgte med hk... jeg var ikke klar over dette før jeg ringte til en hyggelig fyr på komplett....

Lenke til kommentar

Det med å lage driverdisketter gjelder bare dersom windows install cd'n ikke finner disken den skal instalere på.

Jeg tolket deg slik at Raptorene er SATA disker også. Hvis de er (p)ATA kan det være et driver problem som noen har nevnt.

Dersom raptorene ER sata, og disse virker, men ikke backupdisken er det sansynligvis ikke drivere som er problemet.

Det kan være at kontrolleren din ikke håndterer å ha to disker i raid og en til som ikke er i raid. Evt det kan finnes en innstilling i bios som gjør at den er satt til å ikke brukes med raid+single disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...