Gå til innhold

Refreshrate i Linux

WzUp

Anbefalte innlegg

Jeg tester Knoppix Linux, og det funker kjempebra bortsett fra at jeg ikke finner ut hvor jeg kan stille opp refreshraten. Akkurat nå kjører den i 60Hz, og det er alt for lite. Jeg vil ha den opp i 85Hz. Fant ikke noen instillinger i Control Center heller. Er det noen som vet hvordan man stiller inn dette. Evt, en kommando jeg kan bruke??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Riktig..kjør følgende kommando fra console:

pico /etc/X11/XF86Config (dette burde være riktig)

Scroll nedover (pgdown) og let etter en plass der du ser noe om refresh raten (vrefresh og hrefresh eller noe lignende). Her kan du stille inn to tall, men vær forsiktig så du ikke brenner skjermen :smile: Control-X for å quitte, og save. Så fyrer du bare opp X igjen. Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror du må stille det inn før du starter opp... på LILO prompten.

ikke helt sikker, jeg prøvde knoppix for en stund siden da var det vist slik... (Nå går det mest i gentoo)

Omne homo mendax

[ Denne Melding var redigert av: lif på 2002-09-27 23:42 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-27 20:25, skrev Orjanp:

Kjører SlackWare 8.1.

Jeg finner HorizSync 31,5 - 50.0 og VertRefresh 40 - 90. Hva endrer jeg på for å få en refreshrate på feks 75Hz?

Disse tallene sier noe om hvor høye frekvenser skjermen din klarer, f.eks sier VertRefresh at den klarer 40-90Hz, X bruker disse tallene for å beregne frekvensen ved hver oppløsning.

Problemet her er nok at HoriSync er alt for lav. Slå opp i manualen til skjermen og finn frem. Typisk verdi for en skjerm som klarer 1280x1024@85Hz er 31,5-96.

Bruker du en XFree86 versjon eldre enn 4.x er det mulig du må sette inn noen modelines også.

Edit: skrivefeil

[ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2002-09-28 15:59 ]

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Kjører en oppløsning på 1024x768, med en refreshrate på 48. Har endret på XF86Config slik at HoriSync står på 31,5 - 80(sto på 50). Ingen forskjell. Noen tips om hva jeg kan gjøre?

Var ikke noen problemer i RedHat å kjøre med 30 - 80. Da fikk jeg en akseptabel refreshrate.

Kjører Slackware 8.1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...