mechan Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Har lest rundt på forumet her uten hell, Skanner bilder via en nettverksskanner (får filene som vedlegg på mail) I instillingene på skanneren velges 300dpi, men når filene åpnes i f.eks PS er det kun en dpi på 72. Er det noen som har en godt lettfattelig forklaring på dette? Det er et trykkeri som skal ha bildene og de godtar ikke at oppløsningen er lav. Jeg kan manuelt sette opp dpi i PS uten forandring i kvaliteten og bildene blir da godtatt. Bildet er en A4 side, men vises i PS som 80x50 cm eller noe slikt. Noen med gode ideer? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 I instillingene på skanneren velges 300dpi, men når filene åpnes i f.eks PS er det kun en dpi på 72.Det betyr antakelig at bildene ble skannet på 300 dpi og at utskriftsoppløsningen på fila blir satt til 72 dpi. På noen scannere kan man justere begge og på andre vil man alltid få 72 dpi som utskriftsoppløsning. Det er ikke noe å bry seg med. Når man skal skrive ut bilde så velger man korrekt oppløsning sånn at bildet får den størrelse man vil ha. Jeg kan manuelt sette opp dpi i PS uten forandring i kvaliteten og bildene blir da godtatt.Hvis du sender samme filene på nytt etter å ha forandret dpi og de da blir godtatt så betyr det bare at de som jobber på trykkeriet har en mental kapasitet på høyde med en kokt potet. Jeg vil anbefale deg å å finne et trykkeri som vet hva de gjør. Lenke til kommentar
mechan Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 Takk for svar Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Jeg kan legge til at det er ikke alle programmer som er enige om hvordan dpi for utskrift skal lagres i en fil. Det avhenger av hvilken type fil det er og på programmene som brukes, spesielt JPEG filer er utsatt for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå