Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NGT ADSL2+ og modem i bridge?

Anbefalte innlegg

Javel sier du det? Trodde det bare gjaldt de som hadde Surf på TN sitt utstyr, og ikke på ADSL2+? Hvis det er tilfelle, ser det jo straks lysere ut. Sentralen min er enten akkurat klargjort for ADSL2+, eller like om hjørnet. Sist jeg sjekket for en måned siden var det rett før (sa dem da...).

MVH

TommyL

Endret av TommyL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Javel sier du det? Trodde det bare gjaldt de som hadde Surf på TN sitt utstyr, og ikke på ADSL2+? Hvis det er tilfelle, ser det jo straks lysere ut. Sentralen min er enten akkurat klargjort for ADSL2+, eller like om hjørnet. Sist jeg sjekket for en måned siden var det rett før (sa dem da...).

Det er ingen automatikk i det. Du bør ta kontakt og finne ut hva du får.
Lenke til kommentar
Kontaktet NGT idag. De sa at de brukte bare PPPoA, ingen unntak.

Synd.

MVH

TommyL

5896929[/snapback]

Tidligere brukte de både PPPoA og PPPoE om hverandre. Tviler litt på at de har fått alt over på PPPoA etter jul, men det er mulig at alle nye inst. går på PPPoA.

Er jo for så vidt ikke noe problem det, skiller seg lite fra oE. Er vel egentlig bare en proprietær cisco standard av PPPoE (uten at jeg skal være for påståelig). Er kanskje litt vanskeligere å finne utstyr som har støtte for det.

Lenke til kommentar
Kontaktet NGT idag. De sa at de brukte bare PPPoA, ingen unntak.

Synd.

MVH

TommyL

5896929[/snapback]

Neppe, før var det korrekt men nå skal de over på PPPoE svjv.

Skal ikke Jara fase ut ATM-nettet sitt i løpet av de nærmeste året og da må de vel over på PPPoE skal de beholde påloggingsystemet sitt.

Lenke til kommentar
Er vel egentlig bare en proprietær cisco standard av PPPoE (uten at jeg skal være for påståelig). Er kanskje litt vanskeligere å finne utstyr som har støtte for det.

5896946[/snapback]

Tror ikke det er proprietært. 3com brukte en modifisert PPPoE en stund, men tror ikke Cisco har hatt noe lignende.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er vel egentlig bare en proprietær cisco standard av PPPoE (uten at jeg skal være for påståelig). Er kanskje litt vanskeligere å finne utstyr som har støtte for det.

5896946[/snapback]

Tror ikke det er proprietært. 3com brukte en modifisert PPPoE en stund, men tror ikke Cisco har hatt noe lignende.

5900669[/snapback]

Er ikke sikker, vet bare at NGT kjørte kun cisco (ruter, DSLAM, POP-ruter o.s.v) første årene, da var alt PPPoA. Etter hvert har det gått over på mye annet utstyr og bort vfra PPPoA.

Lenke til kommentar
kan noen forklare meg hvorfor bridgestatus er viktig?har dataguard nå men velger å skifte fra dem til ngt

5959369[/snapback]

Har ikke noe å si hvis du ikke absolutt vil bruke eget utstyr, slik som meg.

Hvis du er fornøyd med å bruke NGT sin router, så betyr det ingenting.

MVH

TommyL

Lenke til kommentar

Ett lite tips bare til de som ønsker bridgemode og har Thomson Speedtouch .

Logg inn på routeren og fjerne user/pass (det vil si at man f.eks ikke aktiverer modemet etter en reset som ett eksempel ) . La så eget utstyr stå for påloggingen da denne går rett forbi og dermed er alle sluser åpne som er pointet i denne topic

Og da er bridgeproblematikken borte for det er testet ut her hos oss med Speedtouch med NGT templates . Riktignok med oppgradert frimware uten at jeg nå har versjonsnummeret tilgjengelig .

Lenke til kommentar
Ett lite tips bare til de som ønsker bridgemode og har Thomson Speedtouch .

Logg inn på routeren og fjerne user/pass (det vil si at man f.eks ikke aktiverer modemet etter en reset som ett eksempel ) . La så eget utstyr stå for påloggingen da denne går rett forbi og dermed er alle sluser åpne som er pointet i denne topic

Og da er bridgeproblematikken borte for det er testet ut her hos oss med Speedtouch med NGT templates . Riktignok med oppgradert frimware uten at jeg nå har versjonsnummeret tilgjengelig .

5959949[/snapback]

Hei.

Mener du at du med dette får en ren modem funksjon med å gjøre dette? Kunne du isåfall forklart det step by step, jeg skjønner ikke helt hvordan du skal gjøre dette. Er det meningen at man skal resette ruteren til fabrikk instillinger også ikke gjøre noe? Og da skal den andre ruteren min ta over?

Lenke til kommentar

Step1 : Enten ved å resette sitt Speedtouch for deretter å la være å aktivere eller ved å logge på modemet for deretter å fjerne user/pass fra Speedtouch.

Step2 : La eget utstyr som f.eks Router eller annen sak autentisere seg ved å bruke user/pass som ellers skal inn på NGT router .

Step3 : Modem vil da faktisk oppføre seg som nettop ett "modem" , ingen problemer med NAT .

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å resette ruteren til fabrikk instillinger, og aktiverte den ikke. Da fungerte ikke min ruter nr 2, jeg var nødt til å logge meg på 516i og stille inn nat. Tror den aktiverer seg selv med en gang den kommer på nett.

Når det gjelder punkt 2 så antar jeg at du har en ruter med modem funksjon som tar over for 516i, det har ikke jeg. Men ved å gjøre dette så trenger du ikke 516i imellom, da kan du bare fjerne den mener jeg.

Lenke til kommentar

Det fungere som sagt med DGL-4300 firmware 1.6 og nei vi har ikke noen router med modem funksjoner i mellom . Det fungerer også f.eks ved å la en PowerMac G5 "ringe" opp PPPoE når denne er i nettverk som er satt opp sammen med ett Speedtouch 5x6i .

I dette ene tilfelle har vi også testet med to forskjellige login og hvor Speedtouch routeren har en ekstern ip og hvor routeren eller mac`n har en annen ip fra ISP .

Men muligens er det noen forskjeller alt etter hvilken firmware denne Speedtouch har men at den aktiverer seg selv nei det tror jeg ikke noe på da samme router har NGT templates og ville da gjøre samme sak noe som ikke har skjedd her på den lange tiden dette har fungert .

Hadde jeg hatt ett ekstra 5x6i så skulle jeg testet dette selv men min 546i er allerede satt i Bro av ISP så jeg må eventuelt be om ett for test noe som burde la seg ordne rimelig greitt .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...