Gå til innhold

Rød flekk pga lukketid

Anbefalte innlegg

Det kom en rød flekk på bildet..

Tror den kom pga lukker og iso innstillingen..

Det er en fabrikk rett bortenfor med mye lys, og regner med at den flekken er pga det lyset..

Jeg lurer på om noen vet hvordan jeg kan fjerne den?

Jeg vil ikke redigere bildet, bare fjerne flekken.

På forhånd takk:D ( jeg har CS2, men ikke flink med )

post-91869-1138220296_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flekken på bildet skyldes varme fra en bildeprosessor på bildebrikken, og det oppstår ved lang eksponeringstid på noen dSLR, men ofte hjelper det å bruke kameras egen støybegrenser for å fjerne dette.

Har prøvd å fjerne flekken i PShop, men det er svært vanskelig å få et godt resultat. Kanskje er det lettest å gjøre om bildet til svart/hvitt, fjerne flekken med PS, og så fargelegge det etterpå?

(det var ingen fleip)

Jeg ville prøvd å ta bildet på nytt, og da med støyfjerning aktivert, og på kortest mulig eksponeringstid.

Lenke til kommentar
Flekken på bildet skyldes varme fra en bildeprosessor på bildebrikken, og det oppstår ved lang eksponeringstid på noen dSLR, men ofte hjelper det å bruke kameras egen støybegrenser for å fjerne dette.

Har prøvd å fjerne flekken i PShop, men det er svært vanskelig å få et godt resultat. Kanskje er det lettest å gjøre om bildet til svart/hvitt, fjerne flekken med PS, og så  fargelegge det etterpå?

(det var ingen fleip)

Jeg ville prøvd å ta bildet på nytt, og da med støyfjerning aktivert, og på kortest mulig eksponeringstid.

5498389[/snapback]

Sorry for min uvitenhet..dSLR? Har aldri opplevd det før..støybegrenser?

Lenke til kommentar
Hvilket kamera bruker du?

5498664[/snapback]

Canon eso 350, m 18-55 linse ( vet ikke om det er relevant )

5498675[/snapback]

Det er relevant, fordi du lurte på hva en dslr er. Regner da med at du ikke har lest manualen, siden du ikke vet at det er en dslr du har.

Jeg har Eos 20D selv. På mitt kamera finner du støyreduksjon som valg nr 2 i brukerfunksjonene (C.Fn) i verktøy/tools-menyen. Den ligger sikkert samme sted i din 350D. Les bruksanvisningen hvis du har problemer med å finne den.

Lenke til kommentar
Hvilket kamera bruker du?

5498664[/snapback]

Canon eso 350, m 18-55 linse ( vet ikke om det er relevant )

5498675[/snapback]

Det er relevant, fordi du lurte på hva en dslr er. Regner da med at du ikke har lest manualen, siden du ikke vet at det er en dslr du har.

Jeg har Eos 20D selv. På mitt kamera finner du støyreduksjon som valg nr 2 i brukerfunksjonene (C.Fn) i verktøy/tools-menyen. Den ligger sikkert samme sted i din 350D. Les bruksanvisningen hvis du har problemer med å finne den.

5498939[/snapback]

Jeg vet at jeg har speilreflekskamera, bare forkortelsen din jeg reagerte på..

Jeg har lest manualen x antall ganger, eller så hadde jeg ikke visst hva iso og lukketid var :ermm:

Lenke til kommentar
Det er en fabrikk rett bortenfor med mye lys, og regner med at den flekken er pga det lyset..
Flekken ser ut til å være typisk for de problemene som oppstår på grunn av varme i kameraet under lange eksponeringer. Hvis du tar et nytt bilde under samme forhold med identiske intillinger på kameraet men med linsebeskyttelsen på så vil du få et bilde med bare flekken. Da kan du trekke den fra det orginale bilde i Photoshop.

Det er også teoretisk mulig at det er en refleks fra en lyskilde som er ute til siden for objektivet. Det objektivet du har er til tider følsomt for det. I de tilfellene så må du bruke solblender eller blokkere lyset sånn at frontlinsen i kameraet ligger i skygge. Siden det ikke er noen betydelige detaljer i det aktuelle området så er det greit å fikse i Photoshop med litt tålmodighet.

Lenke til kommentar
Det kom en rød flekk på bildet..

Tror den kom pga lukker og iso innstillingen..

Jeg lurer på om noen vet hvordan jeg kan fjerne den?

Jeg vil ikke redigere bildet, bare fjerne flekken.

På forhånd takk:D ( jeg har CS2, men ikke flink med )

5498070[/snapback]

sortvind17ep.jpg

Gjorde dette:

Lagde to nye layers av disse områdene (marker og "Ctrl + J")

sortvind20pj.jpg

Juster det blå utklippet med Curves (Image -> Adjustments -> Curves...)

Trykk på linjen og dra den til den ser ut ca. som dette:

sortvind39qo.gif

Det røde utklippet justerer du også med curves, men velg da bare å justere de røde fargene (endre RGB til Red):

sortvind47fe.gif

Legg det blå utklippet som det øverste laget (klikk-hold-og dra det opp i layers boksen).

Visk bort sjøen på dette med et litt diffust viskelær. Visk bort himmelen og toppen av fjellet med diffust viskelær (Hardness 0%).

Lag deg et passe stort og diffust viskelær til å viske bort lysene så kommer de ujusterte lysene fra orginalbilet fram.

Layer -> Flatten Image -> Save :)

Lenke til kommentar

Siden du er ny bruker av slr så regner jeg med at du trenger mye ekstrautstyr. Følg Kristallos råd og kjøp solblender. Det beskytter objektivet både mot støt, riper og flare og reflekser. Kanskje det lureste førstekjøpet for å få bedre bilder.

Rimelig:

http://www.directbuy.no/PartDetail.aspx?q=...20;c:36157;r:pg

Dyr:

http://www.fotovideo.no/aspx/login.aspx?Re...1225&plid=11225

Edit: Ser at problemet er løst i etterbehandling mens jeg jobbet med mitt svar. Rådet til Kristallo blir ikke dårliger av den grunn, men det er fint å se at bildet ditt ble bra til slutt.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...