Superparanoid Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Jeg vurderer å forstørre noen bilder jeg har tatt med EOS 350 D, men hvor stort format er det mulig å få uten kvalitetsforringelse? Mener jeg har hørt at det går fint an å forstørre opptil A3-størrelse med 8 megapixler. Men når jeg åpner et bilde i Photoshop og går inn på Image Size er dokumentstørrelse oppgitt til 121,92 x 81,28 cm, men oppløsningen er bare satt til 72 pixels/inch. Jeg går ut ifra at jeg ikke kan forstørre et bilde så mye uten å få kraftig forringelse av kvaliteten, men hvor stort kan jeg så forstørre? Er for eksempel 75 x 50 cm innen rekkevidde? Og bør jeg forandre oppløsningen til 300 pixels/inch? Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 bør jeg forandre oppløsningen til 300 pixels/inch? 5498065[/snapback] Du behøver ikke forandre noen ting. Eneste tilfellet (som jeg vet om) hvor du behøver å justere på ppi er når du skal printe ut med din egen printer. Det du kan bruke ppi innstillingen til er å se hvor stort bildet blir (i centimeter/meter...) ved forskjellige ppi oppløsninger. Bestiller du en kopi i 75 x 50 cm så blir bildet så stort uansett hva du skriver i feltet. F.eks en 300 ppi utskrift blir veldig bra. 200 = OK. 150 går, men kvalitetstapet begynner å bli merkbart. Når du skriver nye verdier i ppi feltet så pass på at det ikke er markert i ruten "Resample Image". Du kan også skrive inn størrelse i cm, så gjøres ppi verdien om automatisk. Et EOS 350D bilde i 119ppi skulle bli ca 75 x 50 cm. Blir da noe lav ppi. Da bør du interpolere bildet opp til dobbelt oppløsning. Fila blir da inntill 4 ganger så stor (i MB) hvis du komprimerer bildet med samme jpg-kvalitet det orginalt er lagret med. Du får ingen flere detaljer, men et interpolert bildet på 238 ppi ser bedre ut enn et uskalert bilde på 119 ppi. Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 Da bør du interpolere bildet opp til dobbelt oppløsning. Fila blir da inntill 4 ganger så stor (i MB) hvis du komprimerer bildet med samme jpg-kvalitet det orginalt er lagret med. Du får ingen flere detaljer, men et interpolert bildet på 238 ppi ser bedre ut enn et uskalert bilde på 119 ppi. 5498765[/snapback] Hvordan interpolerer man et bilde? Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Da bør du interpolere bildet opp til dobbelt oppløsning. Fila blir da inntill 4 ganger så stor (i MB) hvis du komprimerer bildet med samme jpg-kvalitet det orginalt er lagret med. Du får ingen flere detaljer, men et interpolert bildet på 238 ppi ser bedre ut enn et uskalert bilde på 119 ppi. 5498765[/snapback] Hvordan interpolerer man et bilde? 5498972[/snapback] Image -> Image Size... og skriv en høyere verdi i høyde eller bredde. Enten som pixler eller prosent. Lenke til kommentar
joostein Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Ettersom jeg har forstått kan det også være smart å velge bicubic smoothener dersom du gjør bildet større, og bicubic sharpener dersom du skal redusere størrelsen. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Ettersom jeg har forstått kan det også være smart å velge bicubic smoothener dersom du gjør bildet større, og bicubic sharpener dersom du skal redusere størrelsen. 5499286[/snapback] Foretrekker vanlig bicubic jeg. Ihvertfall på nedskalering. Oppskarpingen synes jeg er litt i hardeste laget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå