uranus Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Hei! Hjelper ei venninne, og hu har en lekse. Hun skal skrive en A4 side om hva forholdet til de kristne og bibelen er. Altså hva bibelen betyr for dem. Den må være klar ikveld, så håper jeg kan få noen svar på det. Takker så mye! Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Tviler på at bibelen betyr det samme for kristne som gruppe. Det er nok store individuelle forskjeller her som på de fleste andre områder. Noen bruker bibelen som et kart i terrenget og følger den slavisk mens andre ikke har fullt så bokstavelig tolkning av den. Dessverre er det slik (etter mitt syn) at de som tolker bibelen bokstavelig er avhengig av å kunne legge bort alle kritiske tanker da den inneholder endel motsetninger. I tillegg er dagens oversettelse et godt stykke unna de orginale skriftene. Endret 25. januar 2006 av Carnifex Lenke til kommentar
kjetil_b Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Er enig i at det er mange forskjellige måter å bruke bibelen på, og kristne har ulike måter på å gjøre dette. Fundamentalister, som følger bibelen til punkt og prikke er det ikke som mange av, men derimot er det mange som bruker bibelen til hjelp og støtte i vanskelige tider, og som lever etter de levereglene som er satt der. Lenke til kommentar
scarface15 Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Bør kanskje flyttes til skole? Hva bibelen betyr for kristne er så mangt, er veldig individuelt.. Er humanist, men mange av mine "kristne" venner (døpt for lenge sia) bruker den blant annet som ølbrikke... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå