phax Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Fristet til å prøve få modda burken litt og forhåpentligvis få ned støynivået et par små hakk. Noen som har testet og bytte vifte® på xbox360'n enda? eller som vurderer det? evt vannkjøling er jo også en løsning. Det er vel ganske stock 60x60mm vifter som sitter inni boksen, er det to stykk det er snakk om? og hvor tykke er de? Hvilke vifter er det og anbefale, må jo ha noen som er stillere og leverer minimum like god kjøling. Er det mulig og la xboxen justere rpm automatisk etter viftebytte eller blir de gående på en fast volt? eller er det liksågreit å bare teste vannkjøling? har ikke noe erfaring med vannkjøling fra før av, men syntes denne artikkelen fikk det til å se rimelig smertefritt ut! Kom igjen og del dine erfaringer og synspunkter rundt dette emnet! Lenke til kommentar
OlavHW Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Fristet til å prøve få modda burken litt og forhåpentligvis få ned støynivået et par små hakk. Noen som har testet og bytte vifte® på xbox360'n enda? eller som vurderer det? evt vannkjøling er jo også en løsning. Det er vel ganske stock 60x60mm vifter som sitter inni boksen, er det to stykk det er snakk om? og hvor tykke er de? Hvilke vifter er det og anbefale, må jo ha noen som er stillere og leverer minimum like god kjøling. Er det mulig og la xboxen justere rpm automatisk etter viftebytte eller blir de gående på en fast volt? eller er det liksågreit å bare teste vannkjøling? har ikke noe erfaring med vannkjøling fra før av, men syntes denne artikkelen fikk det til å se rimelig smertefritt ut! Kom igjen og del dine erfaringer og synspunkter rundt dette emnet! 5497985[/snapback] Jeg har undersøkt ganske mye rundt dette med å skifte viftene og funnet ut at det såvidt jeg kan forstå ikke er veien å gå. De som er der er ganske bra i forhold til størrelse og mengde luft de transporterer. Orginal viftene er av merket Delta Electronics og modellnummeret er: AUB0712HH. Det er ikke informasjon om dem på Delta sine sider, men det har tydeligvis vært det da google har noen data i cachen fra Delta sidene. Dette har ligget ute: Size: 70x70x25.4 Voltage: 12 (7.0 - 13.8) Current: 0.14 RPM: 4000 CFM: 27.19 dBA: 35.0 Om det er fjernet fordi det er feil vet jeg ikke. Helt rett er det ikke, viftene som er i XBox 360 er i en klump, dvs det er en dobbel vifte og ramma som den står i er litt tjukkere enn 25.4 mm som det er oppgitt. Men hvis vi går utifra at resten stemmer sånn brukbart, så skal du lete lenge etter 60x60 mm vifte som gir minst 27,19 CFM samtidig som den bråker mindre enn 35 dBA. Og ja, det er ikke lett å sette inn 70x70mm vifter, de som står der har avrundete hjørner og passer akkurat ned i et hull i bakant av hovedkortet. Hvis du kjøper to 70x70 mm vifter så vil du måtte finne på noe lurt for å få dem montert. De jeg har sett som har montert andre vifter har brukt 60x60mm vifter. Jeg har postet noen bilder av viftene i en tråd på Xbox-scene Dersom du bruker samme strømkontakten som orginal viftene brukte så burde viftekontrollen vel virke som før. Derfor har jeg selv konkludert med at vannkjøling er enkleste vei å gå. Som HardOCP artikkelen påpeker så er det trangt mellom GPU og DVD spilleren. Den vannblokka de brukte er på bare 11mm, det er veldig tynt. Jeg har ikke funnet Koolance blokkene i Norge heller. For å unngå et budsjett som tar helt av så har jeg bestemt meg for å forsøke å lage mest mulig selv (vannblokk og tank), men det ser ut til å bli ganske dyrt uansett. Kan bli vanskelig å lage en så tynn GPU blokk som jeg trenger, men vi får se kanskje jeg må kjøpe den da. Endret 25. januar 2006 av OlavHW Lenke til kommentar
phax Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Heisann, takker for flott svar. så viftene er altså noen litt spesielle 70mm vifter.. flott og se at de er såpass tykke hvertfall, det gjør det jo litt lettere om ikke annet! de avrundete kantene er jo ikke så veldig vrient og fikse, det er jo fullt mulig og modifisere en standard 70mm vifte ved å bare fjerne den overflødige plasten rundt kantene. og da begynner det jo og ligne på noe. Hva tror du f.eks om disse viftene? specs er jo meget bra iforhold til størrelse og pris. kanskje litt oppskrytt eller? Primecooler vifte, 70x70mm, 51.9m³/time, 23 dB(A) - 69,- vannkjøling blir veldig dyrt ja så tror jeg skal prøve meg på viftebytte i førsteomgang. verdt og bruke 200,- for og teste! hvordan er viftekontaktene? er det standard greier, eller er de lodda direkte fast? edit: en annen, litt mindre ellegant, men kanskje mer stille løsning ville vært og plassere to stk 60-80mm funnel's bakpå med to stille 80mm vifter. lager man hull i det ytterste dekselet og videre gjennom gitteret viftene står mot ville man jo faktisk fått disse ganske langt inn i kabinettet. slik at det ikke stikker for mye ut på yttersiden. men det letteste er nok å feste det i den perforerte platen selvsagt. edit2: begynte tenne litt på denne ideen nå. utseende er ikke så heftig for meg ettersom boksen står inni tv benken og dette er på baksiden såd et vil altså ikke vises. har god erfaring fra og støydempe en gammel shuttle psu med å bruke en hjemmelaga 40-80mm funnel, så har god tro på at det vil kunne funke her også. forslag til shoppingliste 2stk Fanadapter, 60-80mm, Sort. (kanskje spraylakkere de hvit for syns skyld) 2stk MISTvifte, 29-48m³/time, 13-21 dB(A) MIST er vel et ganske "ærlig" merke når det kommer til oppgitt effekt og støynivå? 2stk Grill, 80mm, Standard, Chrome Bare for sikkerhetsskyld, selv om jeg tviler på at det blir særlig nødvendig. Totalt: 344,00,- lurer på om jeg skal teste meg på dette. må bare måle litt og se om det er mulig og få plass til 2x80mm vifter bakpå der, eller om det kommer iveien for strøm og wlan.. Endret 25. januar 2006 av phax Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Er vel strengt talt DVD-drevet som bråker, og ikke viftene? Lenke til kommentar
phax Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 nei, viftene bråker mye de også, er hovedsakelig støynivået når jeg ikke spiller som plager meg mest. den dag i dag løser jeg det bare ved å skru den av. men kjekt å ha en litt mer stillegående maskin når jeg nå vil ha den på, laste ned ting, streame diverse osv.. Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Føler selv at boxen ikke bråker noe spesielt når det ikke står disk i? Når det står en disk i derimot, da skjønner jeg virkelig problemet(Praktiskt talt umulig å se på tv samtidig.) Lenke til kommentar
phax Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) ja når dvd'n kjører for fullt da er det sinnsykt støynivå, men jeg merker også godt lyden når den ikke står i. har vel endel med omgivelser og gjøre, samt øre som hører selvsagt. edit: denne tråden var jo litt interessant.. ser ut til at det er to forskjellige dvd spillere ute og går der den ene skal være hakket stillere. men er vel ikke bare bare å bytte dvd rom uten noe modchip regner jeg med. men de der dempemattene så litt interessante ut de også, hjelper nok ikke mye, men litt er jo bedre enn ingenting. enkel installasjon også. kanskje verdt og teste det også, ser microplex har noen matter på 5mm, link. Endret 25. januar 2006 av phax Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 er det noe sesielt med den DVD rommen? er kan man bytte den ut med noe fra pc markedet? Lenke til kommentar
raysv Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 boksen bråker mer i vertical posisjon av en eller merkelig grunn, hvertfall gjør min det. Har jeg den i hor. så var det faktisk merkbar forskjell Lenke til kommentar
OlavHW Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 er det noe sesielt med den DVD rommen? er kan man bytte den ut med noe fra pc markedet? 5499376[/snapback] Den er visstnok koblet mot en eeprom på hovedkortet. Hvis det er riktig så kan en ikke en gang ta en DVD fra en 360 og sette inn i en annen. Høres sannsynlig ut at det er sånn, de har jo gjort ganske mye for å hindre hacking. Dessuten er powerkontakten ganske spesiell, ikke sett sånn på noen standard SATA DVD drive. Bilde av kontaktene på Anandtech Når det gjelder å legge inn støyisolerende plater så kan jo fort plassproblemer bli en sak. Er det noen som faktisk har forsøkt å gjøre det? Det er jo veldig trangt inne i boksen. Viftekontakten er litt spesiell. Det er vel en relativt standard plugg, men den har 4 ledere, et par til hver vifte. Vil tro at det enkleste må være å kutte kabelen til standard viftene og feste de på de ny viftene. Jeg har også tenkt på å feste 80mm vifter bak på boksen, men droppa det av forskjellige grunner. En er at det kan være litt vanskelig å få de to fan-funnel greiene til å slutte tett inntil den interne "fan ducten" inne i xboxen. Tror dette er veldig viktig da den interne fan ducten går bort til cpu og gpu og trekker luften igjennom kjøleribbene til disse to. Hvis de to fan-funnelene dine lekker for mye luft så risikerer du overopphetet boks. Jeg tenkte selv på en "custom made" fan-funnel av plast som var laget for å passe til Xboxens fan duct. Men jeg droppa alt dette da det blir et relativt stort inngrep å skjære et så stort hull i boksen og så var jeg redd jeg ikke skulle få det til å virke å sitte igjen med en box som så helt herpa ut, uten å ha oppnådd noe. Tror det er stor sjans for at det blir alt for lite sug dersom du bare fester viftene bak på uten å skjære hull. Det med 70mm primecooler vifte kunne jo fungere, forutsatt at specen de oppgir er riktig. Jeg vet ikke selv noe om primecooler viftene. Ikke dumt å prøve med vifter først. Mest sannsynlig er det jo uansett en fordel å beholde en stille vifte eller to på lav volt selv om en installerer vannkjøling. Litt trekk igjennom boksen er sikkert uansett nødvendig. Når det gjelder alle diskusjonen om viftene bråker eller ikke så er det jo forskjellig syn på hva som er ok i forskjellige situasjoner. Jeg selv bruker boksen som en Media Center extender, dvs jeg bruker den når jeg ser på TV og kan ikke slå den av da. Jeg synes viftene støyer for mye til det bruket. To vifter på 35 dBA kan jo høres mye ut, men det er nok på 12V de støyer så mye. XBox 360 har jo vifteregulering og skrur ned spenningen når den går i MCX modus, men jeg synes fortsatt det er svært irriterende. Jeg er helt enig med dem som sier at den ikke støyer plagsomt når du spiller, da gjør jeg også som en del andre har foreslått. Jeg spiller spill med mye lyd Men det er bare ikke alltid at det passer når en ikke spiller spill. Lenke til kommentar
phax Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 snappet opp en ide fra en annen forumbruker her, bygge en hushboks! noe som er vanlig i projektor verdenen. det vil jo hjelpe til og dempe støy'n fra dvd spilleren også, samt at man slipper og modifisere boksen på noe vis, og dermed ikke bryte noen garantier. faren blir jo eventuelle varmeproblemer, må få god luftflyt i selve boksen uten at det igjen skaper for mye støy. Jeg har en slik mediabenk: kunne jo fungert og bygge en boks som passer inni et av de minste rommene, og kle fronten med glass eller matchende finer. andre problemer er jo og finne en løsning på tilgang til dvd luken og det infrarøde til fjernkontroll/trådløse kontroller.. en slags glassdør som kunne åpnes hadde jo vært en ide. men det spørs om glass demper støy nok.. da får man jo ikke kledd fremveggen med støydempningsmatter. jaja, mange tanker, får se hva det blir til! Lenke til kommentar
Xaero Chief Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Jeg synes ærlig talt at dere overdriver.. Jeg sitter selv her nå med min Xbox 360 og laster ned Full Auto i dette øyeblikket (Ca 20-30 cm unna meg) og min Pc 1m unna meg og det er pc'n som bråker mest! Så slutt å OvErDrIvE!! Lenke til kommentar
phax Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 Jeg synes ærlig talt at dere overdriver.. Jeg sitter selv her nå med min Xbox 360 og laster ned Full Auto i dette øyeblikket (Ca 20-30 cm unna meg) og min Pc 1m unna meg og det er pc'n som bråker mest! Så slutt å OvErDrIvE!! 5501376[/snapback] jaja, jeg DRITER i hvor dårlig hørsel du har, dette har ingenting med topic og gjøre. skal du liksom overtale meg til og ikke støydempe min egen xbox 360? er ikke dette opptil meg og bestemme hvor mye jeg synes den bråker? hvis du ikke har noe konstruktivt og komme med ser jeg helst at du ikke poster i denne tråden, lag heller din egen sytetråd angående emnet der dere tunghørte kan samles og klage over hvor teite vi er. og forresten, om pc'n din bråker mer enn xbox'n så sier jo det bare at du har en veldig bråkete pc. min pc er "lydløs", jeg pleide og sove med den 2 meter unna hodeputa uten problemer. mer om den finner du her, kanskje du får noen tips til støydemping selv.. selv om det kanskje er for sent og redde hørselen nå. Lenke til kommentar
_ART_ Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 mitt problem er at det er strøm-mursteinen som bråker. det kommer en sterk lyd fra den, lyden er mer merkbar når jeg har øret til hullene på den ene siden av mursteinen. det rare er at denne lyden har vært borte lenge, men for et par kvelder siden så kom den tilbake. det er komplett umulig å laste ned ting mens jeg ser på tv og rolige partier på spill blir ødelagt av ulyden. noen som har merket det samme som meg? Lenke til kommentar
phax Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 (endret) strømforsyninga har altså begynt og dure? tror dette kan komme av overoppheting.. opplevde hvertfall noe lignende på en pc strømforsyning etter at viften i den hadde tatt kvelden. det gikk desverre ikke over når strømforsyninga fikk ny og bedre kjøling heller.. nå vet jeg ikke om dette er tilfellet her da. edit: du får nok helt sikkert erstattet strømforsyninga hvis du kontakter microsoft og forklarer problemet. Endret 26. januar 2006 av phax Lenke til kommentar
_ART_ Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 har nok ikke noe med overoppheting. lyden kommer samtidig med at jeg slår på konsollen. prøvde å spille demoen av condemned her nettopp og det var helt umulig. Lenke til kommentar
phax Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 må bare kommentere en liten sak.. idag spillte jeg noen demoer fra den kiosk demo plata som sirkulerer på nettet. la merke til at dvd spilleren knapt bråkte mens jeg spillte fra denne plata.. noen som vet grunnen til dette? og isåfall, hvorfor må den bråke så grasalt når man spiller orginalspill? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 hvis du har hdd så er det sikkert noe med at den laster over til den eller noe å spiller så den slippe rå snurre ingang cd.. eller noe Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 må bare kommentere en liten sak.. idag spillte jeg noen demoer fra den kiosk demo plata som sirkulerer på nettet. la merke til at dvd spilleren knapt bråkte mens jeg spillte fra denne plata.. noen som vet grunnen til dette? og isåfall, hvorfor må den bråke så grasalt når man spiller orginalspill? 5504663[/snapback] merkelig, merkelig.... de bør seriøst gjøre noe med dvd spilleren, du merker at den bråker mye mer når man går fra dashboardet til å sette i ett spill. hele greia begynner å vibrere. Lenke til kommentar
phax Skrevet 27. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2006 hvis du har hdd så er det sikkert noe med at den laster over til den eller noe å spiller så den slippe rå snurre ingang cd.. eller noe 5504693[/snapback] har harddisk ja. lurer egentlig på hvorfor ikke de har laget maskinen slik at når man satte i en plate så lastet han hele spillet til hdd og spillte det av derfra.. ville jo løst støy problemet, og man oppnår vel kanskje bedre ytelse av det? kortere loading osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå