Gå til innhold

Kombinere to PSU'er

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ofte lurt på om det ville fungert bra å kobinere 2 PSUer eller evt. andre spenningskilder inn på samme linje.

Dvs. koble f.eks en liten 5amp 12v adapter inn på en av 12v linjene til PSU'en din, for å avlaste PSU i tilfelel du skulle ha litt lite AMP å gå på, og en adapter liggende og slenge.

Det er ikke et problem for meg akkurat nå, men dette må jo være en aktuell problemstilling nå som PSUkravene fort går oppover, spesielt på dualcore og SLI oppsett.

Så, kan du kombinere spenningskilder greit på denne måten, eller er det noen spesiell grunn som gjør at du må holde 2 PSU'er separert?

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen problemer med det som jeg vet om, Ved og koble en jordningsledning/gnd (svart), og den grønne ledningen på ATX-kontakten til psu1 til de samme ledningene på psu2 vil begge PSU'ene starte samtidig.

(F.eks. Peltier på den ene og PC'en på den andre)

Endret av MagE
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ser poenget ditt.... Men jeg ville ikke ha gjort det, er umulig å si hva som vil skje. Det med ulik spenning vil utgjevne seg. Men de vil mest trolig få forskjellig spenningsfall ved belastning og derfor vil den ene levere mye mer strøm enn den andre. Kan godt hende at den en av dem eller begge tar koken... Men som sagt så er det vanskelig å si hva som skjer.

Det med dioder er ikke noe god ide, en vanlig diode har som oftest ett spennigsfall på 0,6V, altså du vil få en lavere spenning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...