Gå til innhold

Flydører. Åpnes i lufta?


EirikO

Anbefalte innlegg

Var jo en flyvertinne som ble sugd ut av et fly en gang... Men det mistet taket da, vet ikke om det teller...

 

(var på Hawaii/Aloha fligth ? om det kan gi en nærmere pekepinn)

5499220[/snapback]

 

Det som skjedde der (Aloha Airlines flight 243) var vel at selve kabinen revnet og ble revet av på grunn av metalltretthet. Ifølge Wikipedia så var hullet ganske lite til å begynne med, og her ble flyvertinnen sugd fast, før hele greiene revnet og ble revet av.

5509890[/snapback]

 

Var ang. en kommentar om "vinden blir ikke så sterk at du blir sugd ut, selv om det blir stort hull"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det ikke slik at de "vanlige" dørene går litt inn, før de åpnes utover og langs siden av flyet?

Mener å huske at når dørene stenges, så dyttes de litt utover før en "spak" vris rundt...?

5502444[/snapback]

Nettopp det som er dealen. Dørene åpnes først innover, vinkles litt, og dyttes deretter ut av flyet. Pga at det er høyere trykk inne i kabinen enn utenfor, vil du ikke klare å åpne døra.

Lenke til kommentar
Pga at det er høyere trykk inne i kabinen enn utenfor, vil du ikke klare å åpne døra.

 

 

Helt rett. Man åpner dørene innover først. Dermed skal man ikke kunne åpne døra mens man er i luften. Trykket inne i kabinen er vanligvis rundt 80 kPa (1 atm. er ca 101 kPa), mens utfor flyet er det mindre trykk, rundt 70 kPa ved 10000 fot.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...