Gå til innhold

Flydører. Åpnes i lufta?


EirikO

Anbefalte innlegg

  Explorer skrev:
  kyrsjo skrev:
Var jo en flyvertinne som ble sugd ut av et fly en gang... Men det mistet taket da, vet ikke om det teller...

 

(var på Hawaii/Aloha fligth ? om det kan gi en nærmere pekepinn)

5499220[/snapback]

 

Det som skjedde der (Aloha Airlines flight 243) var vel at selve kabinen revnet og ble revet av på grunn av metalltretthet. Ifølge Wikipedia så var hullet ganske lite til å begynne med, og her ble flyvertinnen sugd fast, før hele greiene revnet og ble revet av.

5509890[/snapback]

 

Var ang. en kommentar om "vinden blir ikke så sterk at du blir sugd ut, selv om det blir stort hull"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  EirikO skrev:
Er det ikke slik at de "vanlige" dørene går litt inn, før de åpnes utover og langs siden av flyet?

Mener å huske at når dørene stenges, så dyttes de litt utover før en "spak" vris rundt...?

5502444[/snapback]

Nettopp det som er dealen. Dørene åpnes først innover, vinkles litt, og dyttes deretter ut av flyet. Pga at det er høyere trykk inne i kabinen enn utenfor, vil du ikke klare å åpne døra.

Lenke til kommentar
  bfisk skrev:
Pga at det er høyere trykk inne i kabinen enn utenfor, vil du ikke klare å åpne døra.

 

 

Helt rett. Man åpner dørene innover først. Dermed skal man ikke kunne åpne døra mens man er i luften. Trykket inne i kabinen er vanligvis rundt 80 kPa (1 atm. er ca 101 kPa), mens utfor flyet er det mindre trykk, rundt 70 kPa ved 10000 fot.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...