kyrsjo Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Var jo en flyvertinne som ble sugd ut av et fly en gang... Men det mistet taket da, vet ikke om det teller... (var på Hawaii/Aloha fligth ? om det kan gi en nærmere pekepinn) 5499220[/snapback] Det som skjedde der (Aloha Airlines flight 243) var vel at selve kabinen revnet og ble revet av på grunn av metalltretthet. Ifølge Wikipedia så var hullet ganske lite til å begynne med, og her ble flyvertinnen sugd fast, før hele greiene revnet og ble revet av. 5509890[/snapback] Var ang. en kommentar om "vinden blir ikke så sterk at du blir sugd ut, selv om det blir stort hull" Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Er det ikke slik at de "vanlige" dørene går litt inn, før de åpnes utover og langs siden av flyet?Mener å huske at når dørene stenges, så dyttes de litt utover før en "spak" vris rundt...? 5502444[/snapback] Nettopp det som er dealen. Dørene åpnes først innover, vinkles litt, og dyttes deretter ut av flyet. Pga at det er høyere trykk inne i kabinen enn utenfor, vil du ikke klare å åpne døra. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Pga at det er høyere trykk inne i kabinen enn utenfor, vil du ikke klare å åpne døra. Helt rett. Man åpner dørene innover først. Dermed skal man ikke kunne åpne døra mens man er i luften. Trykket inne i kabinen er vanligvis rundt 80 kPa (1 atm. er ca 101 kPa), mens utfor flyet er det mindre trykk, rundt 70 kPa ved 10000 fot. Lenke til kommentar
rikardo Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 hmm, det er vel ikke fysisk umulig? Tro hvor mye som må til..? Hvis alle ombord samarbeidet.. Riktignok vært et utrolig pussig flight, som hadde greid å samla så mange rare og sterke karer. Men det er en annen diskusjon:P Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Jeg har aldri sett et fly hvor hoveddøren åpner innover, men dørene til nødutgangene på Widerøes Dash-8 åpnes iallfall innover. Lenke til kommentar
Mr.Locke Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Alle flydører dyttes først 10 cm plant innover, så dras 10 cm til siden, for så å åpnes vinklet utover som en vanlig dør på de fleste passasjerfly. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå