EirikO Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Lese i en avis at at en fyr hadde prøvd å åpne en flydør mens flyet var i lufa. Det gikk ikke. forklaringen på dette var (fra sikkerhetssjefen til flyselskapet) at "Det er mye høyere trykk på utseiden av flyet enn inni, så dørere blir tykket inn". Men dette må da være feil... Det er vel lavere trykk på utsiden? Ca. 1/3 av det vi har her nede, men ca. 1/2 av det som er inni flyet. Stemmer dette? Og hvorfor klarte han da ikke å åpne døra? Går den innover? Mente at dørene går utover.. Da blir det lettere å åpne den hvis det er panikk og mange presser på... Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Hvis døra åpnes utover, men mot flyretningen, vil luftstrømmen som går langs flyet gjøre det meget vanskelig å åpne døra. Det er forresten mye høyere trykk inne i kabinen enn utenfor...ellers hadde ikke folk blitt sugd ut hvis det går hull på den Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Så vidt jeg husker åpnes da flydører rett ut og så bakover (skyves langs siden av skroget)... I tillegg vil vel det at luften raser forbi skroget også lage ett undertrykk på utsiden, om jeg ikke husker feil... Hva het nå denne effekten igjen... Lenke til kommentar
varmit Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 man blir ikke sugd ut av et lite hull en plass,og folk hopper jo i fallskjerm og sånt fra fly,så det burde gå. tror jeg. Lenke til kommentar
Petterbw Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 mest sannsynløig så er det forde det er en sikkerhets funksjon innebygget i døra. det hadde vært litt kjipt om folk hadde drevet å åpne dørene i lufta. men det er overtrykk inne kabinen. luftstrømmen utenfor flyet gjør bare at det blir større undertrykk på utsiden. det skulle teoretisk sett være mye lettere å åpne dørene i lufta. jeg ville anta at det skyldes en eller annen sikkerhetsfunksjon. hvis det var pga vinden på utsiden så ville han jo klart å åpne døra litt men ikke helt. send melding til sas de har sikkert tid til overs til sånne spørsmål Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 mest sannsynløig så er det forde det er en sikkerhets funksjon innebygget i døra. det hadde vært litt kjipt om folk hadde drevet å åpne dørene i lufta. men det er overtrykk inne kabinen. luftstrømmen utenfor flyet gjør bare at det blir større undertrykk på utsiden. det skulle teoretisk sett være mye lettere å åpne dørene i lufta. jeg ville anta at det skyldes en eller annen sikkerhetsfunksjon. hvis det var pga vinden på utsiden så ville han jo klart å åpne døra litt men ikke helt. send melding til sas de har sikkert tid til overs til sånne spørsmål 5497591[/snapback] Såvidt eg huskar å ha sett, åpner alle flydører innover, slik at det ikkje skal vere mulig på grunn av overtrykket å åpne dei i lufta? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 man blir ikke sugd ut av et lite hull en plass,og folk hopper jo i fallskjerm og sånt fra fly,så det burde gå. tror jeg. 5497538[/snapback] Det er da snakk om kabiner som ikke er under trykk og vanligvis ikke i høyder som kommersielle fly flyr på...ca 10.000 meter, er det ikke? Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Trykket inni flyet er tilsvarende det man har når man er på et fjell som er ca 3000m høyt (Galhøypiggen er 2469m). Følgende er trykket inni flyet høyere enn på utsiden. På normal flyhøyde for passasjerjetfly, er utetemperaturen ca. -55ºC. Lite trivelig å bli sugd ut ja! Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Spurte akkurat en flymekaniker (eller, avioniker. lærling hos widerøe) og han mener at det varierer om dørene åpnes innover eller utover, og at det vanligvis ikke er noen videre låser eller slikt på døren (ville vært litt skummelt i nødsituasjoner om døren hadde en hemmelig lås som ingen passasjerer visste hvor var). Mythbusters testet jo slik "explosive decompression" en gang, og de kom fram til at man ikke blir sugd ut i det heletatt. Buster satt ved midtgangen og bevegde seg ikke når de skøyt hull i vindet. De prøvde så å sprenge hull, men det skjedde ikke noe så veldig dramatisk da heller. Jeg syns også det virker logisk. I filmene hvor man ser slikt skje så strømmer det jo utrolig mye luft i lang lang tid liksom. Ganske opplagt at det er overdrevent i allfall. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Var jo en flyvertinne som ble sugd ut av et fly en gang... Men det mistet taket da, vet ikke om det teller... (var på Hawaii/Aloha fligth ? om det kan gi en nærmere pekepinn) Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 man blir ikke sugd ut av et lite hull en plass,og folk hopper jo i fallskjerm og sånt fra fly,så det burde gå. tror jeg. 5497538[/snapback] Da er ikke kabinen under trykk, og du er jo heller ikke i marsjhøyden til et fly som flyr en lengre distanse. Lenke til kommentar
rikardo Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Det må jo hinsides med energi til for å faktisk suge ut et menneske fra kabinen. Må si jeg stiller meg bak Mythbusters test av denne myten.. For det andre, kan jeg ikke huske å ha sett noen sikkerhetsinstruksjoner hvor dørene skal åpnes innover, eller å ha bordet noen fly hvor dørene gikk innover. Utrolig teit engineering isåfall, så trangt som det er ombord.. Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 Er det ikke slik at de "vanlige" dørene går litt inn, før de åpnes utover og langs siden av flyet? Mener å huske at når dørene stenges, så dyttes de litt utover før en "spak" vris rundt...? Lenke til kommentar
rikardo Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 (endret) Ser ut som at de fleste dørene går utover ja.. Boing 737: LearJet 45 Airbus 380: Safetycard A340-300 Endret 26. januar 2006 av rikardo Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Er det ikke mange flydører hvor døren låses åpen utover, men som når den lukkes først tas inn i flyet? Altså når døren skal åpnes må døren dras litt inn i flyet, før den vris og åpnes utover for å kunne brukes. For 737 og Airbus flyet som rikardo postet bildet av vil da døren lukkes, ved at døren svinges inn mot flyet som en vanlig husdør, vippes inn i flyet og lukkes ved å presse døren ut. Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Altså når døren skal åpnes må døren dras litt inn i flyet, før den vris og åpnes utover for å kunne brukes. Tror du er inne på noe her. Don't panic, gang. If you'll look closely next time you're on a plane, you'll notice that the emergency exits--they're not so much doors as removable window plugs--open in, not out. When the plane is on the ground (which is when you're supposed to use the exits), that doesn't matter much, because the air pressure is equal on both sides. But when the plane is at cruising altitude, the inside (cabin) pressure is so much greater than the outside pressure that you'd have to have superhuman strength to pull the exit open.... The same thing applies to the plane's regular doors. In most commercial aircraft the doors open outward, but they're designed in such a way that they have to be popped in a smidge before they can be swung out. As with the emergency exits, cabin pressure prevents the doors from being opened when the plane is at cruising altitude. ... Boeing says the exit has since been modified to prevent its being opened while the plane is in the air, no matter what the altitude. http://www.straightdope.com/classics/a2_390.html Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Var jo en flyvertinne som ble sugd ut av et fly en gang... Men det mistet taket da, vet ikke om det teller... (var på Hawaii/Aloha fligth ? om det kan gi en nærmere pekepinn) 5499220[/snapback] Det som skjedde der (Aloha Airlines flight 243) var vel at selve kabinen revnet og ble revet av på grunn av metalltretthet. Ifølge Wikipedia så var hullet ganske lite til å begynne med, og her ble flyvertinnen sugd fast, før hele greiene revnet og ble revet av. Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 (endret) Det var et tilfelle over England at en kaptein holdt på å bli sugd ut gjennom Cocpit window. De greide å holde han fast til en nødlanding var unnagjort. Falskjermhopping skjer som oftest i lavere høyde enn 10 000 ft. Noen ganger over men generelt, sier man at det ikke trengs trykkabin for flyving under 10 000 ft. Det har med OX. nivå i luften pilotene puster i. Når det gjelder åpning av dørene i lufta er det fult mulig men da må det ikke være serlig trykkforskjell mellom inn/utsiden av flyet. Under normal flyging med trykksatt Cabin, er der mange kilos trykk som presser på døra. Overtrykk i Cabinen ( det heter trykkabin ) gjør det nesten umulig å opne dørene. Endret 28. januar 2006 av Targa_PC Lenke til kommentar
torstein9009 Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Trykket i kabinen tilsvarer 2400m over havet..det gjorde iallefall det når jeg fløy fra oslo til trondheim. (har klokke som viser høyden, utifra trykket) Lenke til kommentar
icer Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Blir jo det samme som å prøve å opne en bildør når bilen står under vann, så om du skulle ha sjans til å opne døren i luften må det vere likt trykk på begge sider av døren... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå