Gå til innhold

Fra Dell til ny pc

Stian-Gj

Anbefalte innlegg

Jeg har en Dell Dimension 8300.

Den begynner å dra på åra. Jeg vil gjerne oppkradere pcn istedet for å kjøpe en ny. Trur jeg kan spare litt penger på det. Men jeg vil gjerne ha et annet hovedkort. Fordi jeg har hørt at Dell hovedkort er "merkelige". Men jeg vil sansynlihvis kjøpe et nytt skjermkort. Jeg har 2,6 GHz og 1 gb ram. Radeon 9800 pro. jeg har IDE hardisker som jeg gjerne har lyst til å ha. Men har også lyst på muligheten til å koble til SATA disker en gang? Er dette mulig? Jeg har aldrig bygd en pc før. Men er ganske flink teknisk. Har bytta på mye inni pcn. Men med litt veiledning trur jeg at jeg kan få bygd pcn. Er det noen som mener at jeg sansynlihvis ikke ville klart det? er det en stor rissiko for at jeg ødelegger deler? Er det vanskelig å koble Prosessor til hovedkort? Hva med strø adapter?

Jeg kjøper sansynlighvis nytt kabinett , skjermkort , hovedkort og kanskje prosessor. Er det noen som har noen råd? hva jeg kan kjøpe? og hvilket hovedkort som passer til mye? Hva vil dette koste? Jeg er ikke ute etter det beste. men noe som er bedre enn det jeg har og som er greit nå.

Takker, håper på noen fornuftige og hjelpsomme svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde også en Dimension 8300, som jeg nå har byttet ut hovedkort, haddisk, kabinett og skjermkort på. Siden jeg beholdt prosessoren fra den originale (P42.8c), fikk jeg (under tvil) beholde OEM-lisensen til Windows, men bytter du både CPU og hovedkort, må du sannsynligvis kjøpe en ny.

Når det er sagt, kan du oppgradere kun skjermkort til f.eks nVidia 6800GS (+PSU kanskje, 250W holder ikke til de største strømslukene), og fortsatt ha et brukbart system en stund fremover. Dell hovedkort er ikke merkelige (de lages av ASUS), men muligheten til å finstille ting i BIOS er borte, så hvis du skal overklokke eller gjøre andre "ekspert"-innstilliger i BIOS, kan det ikke gjøres med Dell (eller andre ferdigmaskiner).

Hovedkortet i Dimension 8300 har 2 SATA kontakter.

Hvis du ønsker å bytte ut "alt", får du for f.eks en AMD64 3700+, hovedkort, et nVidia 7800GT-kort, samt et helt ok kabinett for ca 7000kr, kanskje billigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...