Dan Hansen Skrevet 13. september 2002 Del Skrevet 13. september 2002 Nå har vi utallige Windows versus Linux tråder - men vi mangler en Windowsbrukere versus Linuxbrukere tråd. La meg kaste den første brannfakkelen (som jeg pleier) :razz: Windowsbrukeren er mer omgjengelig og diplomatisk i sin væremåte. Han aksepterer at andre velger å bruke andre operativsystemer og gjør ikke noe vesen ut av det. Han er fornøyde med sine løsninger og ser ingen grunn til å prakke dem på miljøet rundt seg. Han må også til stadighet forsvare seg og sine uskyldige meninger for angrep fra bl.a Linuxbrukere. Linuxbrukeren derimot er ensporet og helt ute av stand til å innse at andre har andre meninger enn ham, og føler et voldsomt behov for å "omvende" alle som bruker andre løsninger. Ved en eventuell diskusjon går Linuxbrukeren øyeblikkelig i forsvarsposisjon og strør om seg med påstander om at alle andre som er fornøyde med sine (betalte) løsninger er hjernevasket eller offer for kapitalistisk propaganda. Regner med en del eksempler i denne tråden ... Ha en god dag alle sammen ... [edit:srkiveleif] [ Denne Melding var redigert av: Dan Hansen på 2002-09-13 16:55 ] Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 13. september 2002 Del Skrevet 13. september 2002 Nåh, Her var det aktivitet, Eg liker best windows for eg har ikke prøvd linux. Den dagen linux blir like enkel å bruke som win er da skal eg prøve linux. :razz: Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 13. september 2002 Del Skrevet 13. september 2002 Hva med de av oss som bruker begge operativsystemer? (Nei, jeg har ikke en linux server og bruker windows til workstation, bruker linux til workstation, windows også, alt etter hva jeg føler for..) For min del kan folk bruke hva de vil av operativsystemer, så lenge de er fornøyd med det. Det finnes mange windows-brukere som sier at det hater windows av hele sitt hjerte, med Bill Gates og hele den vanlige pakka, men hvorfor har de da windows? Finnes det ikke bedre OS, de klager jo sånn på windows, så det er jo bare å bytte? Litt off-topic det her, men men.. Lenke til kommentar
Ola PeK Skrevet 13. september 2002 Del Skrevet 13. september 2002 Er ikkje dette ein litt unødvendig provokasjon til krig? Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 13. september 2002 Forfatter Del Skrevet 13. september 2002 Er ikke de fleste provokasjonene mine unødvendige? :razz: Lenke til kommentar
smetho Skrevet 13. september 2002 Del Skrevet 13. september 2002 Herr Hansen da.... Du fordrer til krig :smile: Selv bruker jeg begge deler. Mest Windows pga skolen, men liker Linux veldig godt. Men jeg forstår at folk flest (fortsatt) bør holde seg til Windows. Blir for mye mas hvis hver en menigmann skal begynne å tutle med å kompilere programmer i hytt og pine Orker rett og slett ikke maset. Så hold dere til Windows!!! Vi vil ikke ha dere i Linux-nerde-verdenen vår!! Nei, for å være litt seriøs: Når alt kommer til alt avhenger det av BEHOV og/eller INTERESSE! Linux er pr idag ikke for alle, men er på god vei :smile: Lenke til kommentar
CFD Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Jeg har prøvd Linux og det så fint ut det. MEN: *For mye konfigurering *IKKE directX *ISDN kortet jeg hadde før ble ikke støttet av windows. *ISP`en sa til meg at de ikke støttet Unix ,og jeg har ikke kunskapen til og rote med det i Linux En fin ting jeg kan nevne er at all hardware instalasjon gikk som en drøm Fatn , Nettverk , skjermkort,TVkort og lydkort uten at jeg rørte en finger. Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Tja, jeg vet nå ikke helt jeg Dan. Finner de typene du beskriver, i begge leire. Mye kjeft og usaklig drittslenging fra Windowsbrukere til Linuxbrukere også. Mange som forlanger at Linux skal fungere slik som Windows gjør. Og når det ikke gjør det, så er Linux "noe dritt". Det er vel derfor vi blir litt sinte iblandt, kanskje. Jeg personlig blir en smule forbannet når folk som ikke liker Linux, av en eller annen, påstår at Linux er: "Kun CLI", "ubrukbart som desktop-OS", "kun egnet som server-OS", "finnes ingen gode programmer til Linux, bare hippidritt allt sammen" og "hvorfor i h*lvete får du ikke directx til Linux" <- (spør Bill G. for svingende!). Vi Linuxbrukere er jo ikke noe bedre vi når vi "utnytter" sikkherhetshullene og div. til Windows for å slenge dritt tlbake. Helt greit at folk ikke liker Linux, men de trenger ikke spre usannheter for det! "Offer for kapitalistisk propaganda"; JA, men jeg tror desverre mange Windowsbrukere gir blanke, noe de må gjerne gjøre for min del. :smile: Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Linuxbrukernes væremåte og talemåte finner vi igjen hos en helt annen type mennesker også. Jeg gikk for en tid tilbake i klasse med en fyr som var en sånn type. De skal absolutt kritisere andre for deres meninger og for at folk ikke har de samme meningene som de. De kalles kristne. Vi ser her helt tydelige fellesnevnere. [*]De gjør alt de kan for å få folk til å ha samme meninger som de [*]De finner seg ikke i å høre noe negativt om deres tro [*]De nekter å se ting fra andres synspunkter Flere eksempler? *(bra tråd, Dan..)* :wink: Lenke til kommentar
LeD Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Den gjennomsnittlige Windowsbrukeren tror at operativsystemet er noe som følger med inni datamaskinen når man kjøper den. Han er fornøyd fordi han aldri har prøvd noe annet. Han har kanskje hørt om noe som heter "Linuks", og må le litt av disse kommunistiske ungdommene som prøver å hacke sammen sitt eget operativsystem. Han kommer aldri til å forstå hvorfor i all verden noen lager dataprogrammer med andre formål enn å tjene penger. Noen Windowsbrukere har kjøpt en RedHat-CD for å prøve dette Linux som alle snakker om. Etter en uke kaster han imidlertid hele greia i søppelet fordi Linux ikke fungerer på nøyaktig samme måte som Windows. Det kan jo umulig finnes bedre og mer effektive måter å gjøre ting på enn han har lært gjennom 10 år med Windows. Det å bruke dataprogrammer som man ikke har betalt mye penger for gjør ham også litt kvalm og uvel. Noen få Windowsbrukere har erfaring med og kjenner fordelene med andre operativsystemer, men har likevel valgt Windows. (Kanskje som ett av flere OS de bruker.) De har også satt seg grundig inn i mer politiske temaer som f.eks. Microsofts monopol, åpne standarder, Palladium, osv. De har sett begge sider av disse spørsmålene og tatt et velbegrunnet standpunkt. Uansett hva dette måtte være, er det all grunn til å respektere disse Windowsbrukerne. Den gjennomsnittlige Linuxbrukeren har brukt Windows i lang tid før han skiftet til Linux. Han klarte å innse at Linux ikke skal likne på Windows, og at det tar lang tid å lære å gjøre ting på en annen måte. Denne perioden er nå over, og han lærer mer om Linux, operativsystem og datamaskinen generelt på en uke enn han gjorde på et år med Windows. Han er interessert i å lære, og har tid og tålmodighet til å lese FAQer og dokumentasjon på engelsk og eksperimentere litt på egenhånd. Han finner raskt ut at alt han tidligere gjorde i Windows også kan gjøres Linux. I mange tilfeller bedre og mer effektivt. Mange Linuxbrukere er også interessert i politiske spørsmål. De ser farene ved monopoler og lukkede standarder, og filosofien bak fri programvare og åpen kildekode appellerer til dem. Linux har ingen multimillard-markedsføringsavdeling i Amerika. Det er brukerne som lager operativsystemet, og det er brukerne som markedsfører det. Det er naturlig å anbefale et godt produkt til vennene dine. Det er nok ikke alle som gir seg like fort overfor døve ører, og mange ser ingen grunn til å ha stor respekt for menigene til mennesker som ikke engang har prøvd det de snakker om. Noen Linuxbrukere er fjortisser som liker å erstatte bokstaver med tall. Det eneste operativsystemet de bruker er en piratkopiert versjon av Windows XP. De har imidlertid installert en gammel versjon av RedHat som de aldri bruker. Dette skryter de av når de spiller voldelige spill med tredimensjonal grafikk. Det er all grunn til å le av disse menneskene, men de representerer ikke den gjennomsnittlige Linuxbrukeren. Noen Mennesker har en tendens til å plassere andre i båser... LeD Lenke til kommentar
smetho Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 så sant så sant... Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Alle linux-brukere er dumme. Heia Bill Gates. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Quote: Den 2002-09-13 16:52, Dan Hansen skrev:Windowsbrukeren er mer omgjengelig og diplomatisk i sin væremåte. Han aksepterer at andre velger å bruke andre operativsystemer og gjør ikke noe vesen ut av det... Quote: Den 2002-09-14 14:59, tunefish skrev:Alle linux-brukere er dumme.Heia Bill Gates. Ingen regel uten unntak? LeD Lenke til kommentar
Akelbee Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Quote: Den 2002-09-13 16:52, Dan Hansen skrev:Windowsbrukeren Han er fornøyde med sine løsninger og ser ingen grunn til å prakke dem på miljøet rundt seg. Nei, han trenger jo ikke det -- for det gjør MS for ham. Hvor har du de siste 15 årene fått du kjøpt intel/AMD-basert PC med noe annet enn Windows pre-installert? Hvor har du kunnet kjøpe en ferdig intel/AMD-PC uten OS idet hele tatt? Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Quote: Den 2002-09-14 15:02, LeD skrev: Quote: Den 2002-09-13 16:52, Dan Hansen skrev: Windowsbrukeren er mer omgjengelig og diplomatisk i sin væremåte. Han aksepterer at andre velger å bruke andre operativsystemer og gjør ikke noe vesen ut av det... Quote: Den 2002-09-14 14:59, tunefish skrev:Alle linux-brukere er dumme.Heia Bill Gates. Ingen regel uten unntak? LeD Det var igrunnen ikke noe forsøk på å være seriøs, men ok, I'll play along... DET FINNES INTET UNNTAK! Alle som bruker linux bor hos mammaen sin og drikker gulsaft til kjøttpudding! Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Quote: Den 2002-09-14 15:31, tunefish skrev:Det var igrunnen ikke noe forsøk på å være seriøs, men ok, I'll play along...DET FINNES INTET UNNTAK!Alle som bruker linux bor hos mammaen sin og drikker gulsaft til kjøttpudding! Jodaså!! Jeg er et unntak :smile: Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Quote: Den 2002-09-14 15:21, Akelbee skrev: Quote: Den 2002-09-13 16:52, Dan Hansen skrev: Windowsbrukeren Han er fornøyde med sine løsninger og ser ingen grunn til å prakke dem på miljøet rundt seg. Nei, han trenger jo ikke det -- for det gjør MS for ham. Hvor har du de siste 15 årene fått du kjøpt intel/AMD-basert PC med noe annet enn Windows pre-installert? Hvor har du kunnet kjøpe en ferdig intel/AMD-PC uten OS idet hele tatt? Tja. Trenger ikke å gå lengre enn til http://www.komplett.no for å få kjøpt en ferdig Intel/AMD-PC uten OS. Sådetsåh. (Jeg foretrekker forresten husholdningssaft framfor generell gul saft. Takk.) Lenke til kommentar
smetho Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Javel, der va du 1337 du også the_ruthless (antall mld altså). :smile: Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 14. september 2002 Forfatter Del Skrevet 14. september 2002 Selvfølgelig mener jeg da ikke denne tråden alvorlig ... men moro var det lell :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå