Doogie82 Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Jeg har en bil som jeg er emosjonelt knyttet til. Denne bilen har figurert et par ganger i en musikkvideo som gikk på MTV noen år tilbake, jeg har sovet i bilen og dratt på langtur med den Veldig koselig. Men til saken. Den har stått stille i snart 6mnd. jeg startet den opp i dag mer eller mindre uten problemer. (Defekt dynamo, lekkasje på drivstoffslange, tett luftfilter etc.) Nå går den som en sveiterklokke. Problemet er rust. Jeg har lest et par tråder her på siden, ang. rust i kanaler. Og et sikkert tegn var visst at bilen "vrir" seg i svinger. Noe den ikke gjør. Men i festet til jekken og generelt i "gulvet" på høyre side side er det endel rust. Dette var noe som ble påpekt ved forrige kontroll, men som ikke var "farlig". Jeg trenger litt tips og triks for hvordan jeg kan gli gjennom eukontrollen. Jeg har ikke mulighet til å sparkle og styre.. men kansje plukke og pelle litt Mange mener det er en drittbil, men etter 130mil var jeg fremdeles like glad Please.. tips helst i går.. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Det er å få sveiset den da Dette med at bilene vrir seg i svinger tyder på mye mer enn rust i kanalene.. Mange andre bærekonstruksjoner som har mer å si, så kanalene er en relativt ok affære å bytte Kjenner en her i Skien som sveiser kanaler for 1 000 kroner + delene, da er det ferdig rustbeskytta og lakkert, så om du ikke bor for langt unna Skien, så kan jeg helt sikkert få ordna det for deg.. Har selv en bil jeg er emosjonelt knytta til som det må gjøres en god del med før PKK i april, så vet hvordan du har det Hehe Lenke til kommentar
Doogie82 Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Det er å få sveiset den da Dette med at bilene vrir seg i svinger tyder på mye mer enn rust i kanalene.. Mange andre bærekonstruksjoner som har mer å si, så kanalene er en relativt ok affære å bytte Kjenner en her i Skien som sveiser kanaler for 1 000 kroner + delene, da er det ferdig rustbeskytta og lakkert, så om du ikke bor for langt unna Skien, så kan jeg helt sikkert få ordna det for deg.. 5496970[/snapback] Bilen vrir seg IKKE i svinger... det er jeg sikker på. Kjørt litt hardt i sommer, da merket jeg at det var relativt greit. (Bakhjulsstrekk+grus=morro) Er nok på vestlandet for tiden, i nærheten av Ålesund så det blir litt vanskelig. Men takk for tipset Flere tips mottas med takk Ps. Hvordan "bytter" man kanaler. Skjærer av gamle og sveiser på nye? Endret 25. januar 2006 av Doogie82 Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Jeg har selv tre Ladaer, som jeg i likhet med deg er emosjonelt knyttet til, hvis det går an å ha et slik forhold til en bil. Man kan liksom ikke unngå å like Ladaen etter nærmere bekjentskap, for det viser seg at den ikke i det hele tatt er så dårlig som alle vil ha det til. Jeg vil anbefale deg å ta en kikk på skadene og få konstatert hvor store skader det er snakk om, og hva som må byttes ut. Det er som regel slik at rusta dukker opp først i og rundt "tverrbjelkene" som befinner seg under golvet foran, omtrent der forskjerm og kanalen møtes, men under bilen, altså. Hvis det er rustet hull i disse, vil du kunne få mangel på EU. Det beste i det tilfellet er å skjære vekk bjelken, og evt. golvet rundt, og få brekt til en ny hos blikkenslager (kan ev. hjelpe deg med å skaffe en slik bjelke, har en ekstra liggende). Å bytte ut denne bjelken vil jeg tro er en relativt rimelig affære, sjekk hos forskjellig verksteder. Rusta dukker også opp i den nedre kanten av forskjermen, mot døra, og fremst i kanalen. Hvis bilen har vært hulromsbeskyttet (tectyl el.l. kan kanalene ha klart seg bra, men det kan selvfølgelig ikke fastslås før du har sett etter. Å bytte kanalene blir dyrere og mer omfattende enn å bytte tverrbjelkene, og sveise framskjermen. Som sagt, sjekk hvor omfattende det er og kom hit igjen. Bilen ser jo bra ut ellers, så det er synd hvis den går i pressa. Ved nyttår var det bare ca. 2000 registrerte Lada igjen i Norge, for to år siden fantes det ca. 3400. Mine biler:, 1980-modell 1500 S, 1981-modell 1300 S og 2003-modell 111 1,5 GTE 16V. Endret 25. januar 2006 av Lada2103 Lenke til kommentar
Doogie82 Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 Som sagt, sjekk hvor omfattende det er og kom hit igjen. Bilen ser jo bra ut ellers, så det er synd hvis den går i pressa. 5497956[/snapback] Takk for gode råd. Jeg skal gå på eu-kontrollen på et merkeverksted i nærheten her, de har en grei pris. Skal også forsøke å stå å se når de tar kontrollen, for go'snakk og se hva som faktisk er galt. Om det er kanalene forstår jeg at det er masse jobb, men disse er bærende konstruksjon på denne modellen? Håper på det andre alternativet i såfall Så forresten bildet av DIN Lada 1500s på en annen post. Utrolig flott eksemplar, det må du ta godt vare på! Vanvittig flott med masse krom og runde lykter foran. Helt enig når det gjelder din påstand også, det er ikke så dårlige biler som mange skal ha det til. Mekanisk sett fungerer denne bedre, faktisk best av de bilene jeg har vært borte i. Hadde den i sommer som en bruksbil, trodde egentlig den skulle stoppe etter noen mnd. men den bare går og går. Pluss at det er noe emosjonelt ved det. Hadde for noen år tilbake en liste med biler jeg MÅ eie en eller annen gang. Med min dårlige økonomi (student) så var listen som flg: 1. Mini Morris 2. Veteran Boble 3. Lada 1500 Ettersom første pri. var en mini morris så hva var mer naturlig enn å kalle denne bilen for: Mini Borris Nok om det.. sporet litt av. Takk for hjelp, flere tips mottas med takk. Og jeg sier ifra når jeg lurer på noe mer, og når noe skjer. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Rust MÅ fjernes helt, ellers kommer det tilbake, pusse og sparkle fungerer ikke... Er heller ikke noe problem å bytte kanaler... Det å teste om bilen vrir seg, kan du glemme med en Lada... du merker ikke forskjell på den uansett, er jo ikke akkurat sports understell på de Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 (endret) Hvor fort klarer du å dra børsa avgårde? Endret 26. januar 2006 av ketchez Lenke til kommentar
Doogie82 Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 Hvor fort klarer du å dra børsa avgårde? 5503715[/snapback] Haha.... Vi toppet 140 km/h tror jeg, målt med speed'o meter, i nedoverbakke, i medvind og hjemlengsel. Tipper det var reeelt 120-130 km/h egentlig. Er bare 4 gir, så det er naturlig fartssperre Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Greide rett over 170"speedo"-km/t med Kadett'en på flata med kun 4 gear.. Stor motor i Lada'n da? Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Hvis det er en 21053 har den en 1500-motor på 75 hester. Jeg har hatt 155 km/t med den blå min, det er også en 1500. 1300'n min har jeg ikke satt noen rekord med, men den er betydelig daffere med sine 67 hester. Den nyeste Ladaen min, 2003-modellen, gjør vel omtrent 185 km når den går for full maskin. Lenke til kommentar
Doogie82 Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2006 Da er jeg tilbake etter å ha tatt en kontroll på bilen. Mekaniker startet med å si: "Eg sendte ikkje inn mangellapp på bilen din" (jeg smiler)"... det var så mange feil at eg skrev dei ned på ein A4 side istaden" Nå er spørsmålet jeg stiller (spesielt til deg med god peiling, og spesielt peiling på Lada): Er dette verdt å beholde bilen? Mye kan fikses selv, men mye er langt utenfor hva jeg klarer. Her er listen: = Fikse selv X = Kan IKKE fikse selv - Rust i kanal høyre side, dørkarm og fremre jekkfeste X - Rust på bremserør foran X - Div. lys og vindusviskere funker ikke - Bremsene er ujavne foran og bak - Bremsekabel er defekt ? - Bremseskiver for tynne foran - Ytre styrestag ledd (endeledd venstre side) defekt X - Foringer hjelpesnekke (styresnekke?) X - Batteri må festes - Gummiklosser på bakfjærer må fjernes Hva sier dere? Spiker? Helst ikke.. Tips og råd mottas med takk. Trist dag dette her... Lenke til kommentar
eab Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 (endret) Rust på bremserør foran = bytte selv med litt innsats og nøyaktighet endeledd = bytte selv, skru av det gamle (tell antall runder) og skru det nye like mange runder inn. Da blir forstillinga nesten som før, men en forstillingskontroll er absolutt å anbefale Syns ikke det der så så ille ut. Hvis du har litt pågangsmot og er litt teknisk anlagt burde det være en smal sak å fikse. Hvis du får tak i deler. Sveisinga kan du jo sette bort. Kanskje kjenner du noen som kan å sveise også? Endret 3. februar 2006 av Erik Braseth Lenke til kommentar
Doogie82 Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2006 Rust på bremserør foran = bytte selv med litt innsats og nøyaktighet endeledd = bytte selv, skru av det gamle (tell antall runder) og skru det nye like mange runder inn. Da blir forstillinga nesten som før, men en forstillingskontroll er absolutt å anbefale Syns ikke det der så så ille ut. Hvis du har litt pågangsmot og er litt teknisk anlagt burde det være en smal sak å fikse. Hvis du får tak i deler. Sveisinga kan du jo sette bort. Kanskje kjenner du noen som kan å sveise også? 5545968[/snapback] Takk for tips. Bremserør, hvordan får jeg tak i dette? Er ikke akkurat hyllevare på en gammel Lada regner jeg med. Problemet mitt er sveisingen. Kan ikke.. og er på et lite sted på vestlandet å studerer. Akk. Hadde vært så mye lettere om jeg hadde vært i hjembyen Skal se hva jeg får til.. snakke med noen lokale folk. Holder posten oppdatert. Lenke til kommentar
eab Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 bremserør fåes kjøpt i metervare hos mange bilrekvisitabutikker. Da bøyer du til rørene ut fra formen til de gamle. Bare husk å luft bremsene etterpå Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Du trenger verktøy for å flense rørene. Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Takk for tips. Bremserør, hvordan får jeg tak i dette? Er ikke akkurat hyllevare på en gammel Lada regner jeg med. Jeg vil tro at Ambra Norge (tidligere Lada Norge) skaffer orginale bremserør klare til montering. Men jeg ville nok først prøve å ringe en av de gamle forhandlerne, det kan hende du får det billigere der Dette er fordi de opererer med gamle prislister, pluss at de kan gi rabatt, siden det går lite Lada-deler. Det kan godt hende de kan hjelpe deg med andre deler også. Prøv disse: Biloppretting AS, Vikersund: Tlf.: 32 78 73 88 Ålgård Bil, Ålgård: Tlf.: 51 61 84 12 BTB-senteret, Verdal: Tlf.: 74 07 89 60 eller evnt. Ambra Norge AS, Drammen: Tlf.: 32 26 93 30 Jeg synes for øvrig bilen er verdt å fikse, siden den ser ut til å være pen og dugelig ellers. Når det gjelder rust, kan jeg opplyse om at komplett jekkfeste foran (i én del sammen med tverrkanal og langsgående stiver) koster mellom 800-900 kroner hos Ambra Norge. Dette vet jeg, fordi jeg har kjøpt et selv, som skal byttes på kin blå til våren. Men som jeg sier; prøv å ring en eller flere av de gamle forhandlerne først, det kan godt hende du får rimeligere deler der. Når det gjelder kanalen, vil jeg tro at du ikke behøver å bytte hele, men at det holder å bytte ut deler av den - her knekker verkstedet til plate selv. Foringene i hjelpesnekka (ja, det er noe som heter hjelpesnekke) Den finnes på gamle biler med snekkestyring - den er til for at styringa skal bli lettere, men den virker ikke til å fungere spesielt bra i Ladaen Uansett - hjelpesnekka sitter skrudd på torpedoveggen, langt ned, litt til høyre for motoren tror jeg. Hjelpesnekka ser ut som et rør, som sagt montert "rett opp og ned" på torpedoveggen, med styrestag koblet til oppe og nede. Foringene er laget av simpel plast og det er kjent at det kan være nødvendig å bytte ut dem. Jeg har ikke gjort det selv noen gang - men det skal visst ikke være vanskelig. Det er dessuten mulig å etterstramme - slik at bytte av foringer kan utsettes en stund. Lada er en grei bil å skru på, og jeg håper du velger å beholde den. Hvis du reparerer den og vedlikeholder har du en trofast bil lenge. Lenke til kommentar
Torwar Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Biltema har bremserør i metervare ca 100 kr for 10m rør Det meste av bremsenipler ca 10 kr stk Dobbelkoningsverktøy vare nr (19-837) 298,- Er ikke allverdens kvalitet på verktøyet men dette er jo noe en bare gjøre engang. Lenke til kommentar
Doogie82 Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2006 Lada er en grei bil å skru på, og jeg håper du velger å beholde den. Hvis du reparerer den og vedlikeholder har du en trofast bil lenge. 5548606[/snapback] Det er nettopp det som er essensen. Lett å skru på Tusen takk for gode tips, du virker som en virkelig "kjenner".. skal ta å sjekke ut tipsene dine! Forresten, har du noengang vært i et bilblad som en av veldig veldig få som importerte en Lada privat? Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 (endret) Niks, det er ikke meg, men jeg kjøpte bilen av han som var i bladet (Det var i nr. 7 av Motor, 2005). Jeg er altså andre eier, bilen ble importert privat (i august 2003), som du sier. Hvis det finnes "kjennere" på Lada, så er vel jeg en slik. En "kjenner" forbindes vel oftest med en person som omgir seg med luksusvarer som Bentley, Rolls og Alfa Romeo, men jeg er altså 100% dedikert til Lada. Det høres kanskje litt snålt ut, men jeg kan ikke tenke meg et liv uten å eie (minst) en Lada Endret 4. februar 2006 av Lada2103 Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Har du spurt et verksted hva de skal ha for å fikse kjerra? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå