Gå til innhold

Bytte vifte i psu

Anbefalte innlegg

har en litt gammel psu (fulgte med et aopen kabinett) som fungerer perfekt bortsett fra at den bråker som en støvsuger. Går det an å sette i en ny vifte og koble denne til hovedkortet? Eller er det noe som kommer til å slutte å fungere da?

Endret av lOvebakken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

enkel prosess:

-åpne psu

-ta ut den gammle viften

-klipp ledningen på en smart plass slik at du klarer å lodde på den nye

-lodd på ledningen til den nye viften

-isoler ledningene godt, helst krympestrømpe

-skru sammen igjen

Har du lite peiling på dette her, så ikke gjør det..... Er tross alt 220V inni der, ikke min feil om du får deg en smell. Og ja, der er spenning selv om du har dradd ut kontakten, ligger igjen i kondensatorene.

Lenke til kommentar

Å skifte vifte i strømforyningen er ikke vanskelig, for meg var det iallefall lett.

• Jeg tok av teipen (bryter garantien) og skrudde opp lokket.
  • Så skrudde jeg ut skruene til den forrige vifta, og koblet av ledningen.
  • Kontakten på den nye vifta passet ikke til strømforsyningen, så den måtte festes til hovedkortet. Altså, den gamle vifta var festet til strømforsyningen, men den nye passet ikke i den samme kontakten.
  • Så, da hadde jeg tatt ute den gamle vifta, og koblet til den nye, da skrudde fast den nye vifta. Så koblet jeg alle kontakter godt i på hovedkortet og fyrte opp.

Dessverre begynte det å brenne siden jeg skiftet vifte og hele huset ble til ruiner. :ermm:

Neida. :) Det gikk så bra sa. Kjempelett, hvis du vil/kan, så kan du sleeve ledningene samtidig.

Lenke til kommentar

hehe..... fordelen med å koble den nye viften på samme plass i psu og ikke koble den ned på HK er at der ofte er "noise killer" inne i strømforsyningen. Det er en temperatur regulert viftestyring. Jeg har funnet den i mange gammle PSU. Er ofte ell lite kreskort med en føler som henger fast på kjøleribben inne.

Og så slipper du å ha en kabel til slengende inni kabbisen

Lenke til kommentar
hehe..... fordelen med å koble den nye viften på samme plass i psu og ikke koble den ned på HK er at der ofte er "noise killer" inne i strømforsyningen. Det er en temperatur regulert viftestyring. Jeg har funnet den i mange gammle PSU. Er ofte ell lite kreskort med en føler som henger fast på kjøleribben inne.

Og så slipper du å ha en kabel til slengende inni kabbisen

5496781[/snapback]

Smart, visste jeg ikke.

Men det med den kabelen er ikke noe problem for meg, og jeg har viftestyring til den vifta så...

For meg går det bra, men for dere vet jeg ikke. :)

Lenke til kommentar

Er en slags temp styrt viftestyrer i psu-en min, ja , men tror jeg bare setter inn en ny vifte, kobler denne til en splitter som splitter en 4 pin molex til 4x 3pin og bruker automatisk(eller manuell) temp styrer som følger med vifta. RESULTAT: psu som bråker når jeg ikke hører det og som er stille når jeg f.eks skal sove :p . dette burde funke.

Endret av lOvebakken
Lenke til kommentar
Er en slags temp styrt viftestyrer i psu-en min, ja , men tror jeg bare setter inn en ny vifte, kobler denne til en splitter som splitter en 4 pin molex til 4x 3pin og bruker automatisk(eller manuell) temp styrer som følger med vifta. RESULTAT: psu som bråker når jeg ikke hører det og som er stille når jeg f.eks skal sove :p . dette burde funke.

5497767[/snapback]

Husk å ikke stille den for langt ned no da..... Litt kjedelig med kokt PSU. Det som er fordelen med de styringene som henger på kjøleribbene er at de passer på å gi gass når du belaster PSU. Korter inn kraftig levetiden om du kjører den for varm, hvis ikke den dør med en gang da... :hmm:

Lenke til kommentar

Husk å ikke stille den for langt ned no da..... Litt kjedelig med kokt PSU. Det som er fordelen med de styringene som henger på kjøleribbene er at de passer på å gi gass når du belaster PSU. Korter inn kraftig levetiden om du kjører den for varm, hvis ikke den dør med en gang da...  :hmm:

5497907[/snapback]

kan jo bruke automatisk temp regulert viftestyring da(som følger med thermaltake viftene)... og feste sensorern på kjøleribba?

her er forresten en link til vifta jeg planlegger å bruke:link(ikke så glad i lyset, men det kan jo fjernes)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...